فرصت طلایی برای اولین قهرمانی لیونل مسی با پیراهن آلبی سلسته

آرژانتینی‌ها با استفاده از امتیاز میزبانی چهل و هفتمین دوره‌ی کوپا، شانس طلایی دارند تا اولین جام مسی با پیراهن ملی را رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا چند هفته‌ی دیگر رقابت‌های کوپا آمه‌ریکا در منطقه آمریکای جنوبی برگزار می‌شود که همه منتظرند تا ببینند لیونل مسی و هم تیمی‌هایش می‌توانند اولین جام ملی این نسل آلبی سلسته را رقم بزنند یا باز هم همان قصه همیشگی تکرار می‌شود.

آرژانتینی‌ها در چند سال گذشته با کاپیتانی و رهبری فوق ستاره خودشان یعنی لیونل مسی، به سه فینال در عرصه‌ی ملی رسیدند که البته در هر سه فینال شکست خوردند و دشتستان از جام کوتاه ماند، آنها نتوانستند با دستان مسی جامی را بالای سر ببرند و به ویترین افتخاراتشان اضافه کنند.

اولین و مهم‌ترین فینال، مربوط به جام جهانی ۲۰۱۴ در کشور برزیل بود، جایی که آلبی سلسته با نمایش‌های دلپذیر، توانست با آلخاندرو سابه‌یا به دیدار پایانی این جام راه پیدا کند. اما حریف آنها آلمان گردن کلفت یوواخیم لوو بود. علی رقم اینکه آلبی سلسته با درخشش کاپیتان مسی و با چنگ و دندان و البته عبور از بلژیک و لاله‌های نارنجی مدعی، فینالیست شده بودند. در این مسابقه همه چیز تا دقیقه ۱۱۴ مساوی بود تا این که گوتزه که با دستور لوو از ابتدای وقت اضافه به میدان نبرد آمده بود، در همین دقیقه رؤیای میلیون‌ها هوادار آرژانتین و کاپیتان آنها یعنی لیونل مسی برای قهرمانی جهان را بر باد داد.

یک سال پس شکستِ تلخ در فینال جام جهانی برزیل، آرژانتین این بار با مربی‌گری تاتا مارتینو در کوپا آمریکا شرکت کرد و اتفاقاً فینالیست شد تا راه راه‌های بوینس آیرس، این بار هم به کسب جام امیدوار شوند. اما در دیدار پایانی رقیب آلبی سلسته، یک تیم چغر و با برنامه به نام شیلی بود که با ستارگانی مثل براوو، ویدال، وارگاس و حتی الکسیس سانچز، اجازه نداد تا ناکامی مسی در لباس ملی در کسب جام پایان بپذیرد و یک بار دیگر این تیم را در راه فتح جام ناکام گذاشتند.

مسابقات کوپا آمه‌ریکا هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، اما به دلیل صد ساله شدن برگزاری این رقابت‌ها، کوپا سال بعد، یعنی سال ۲۰۱۶ میلادی مجدداً برگزار شد، و این بار آمریکایی‌ها وظیفه این میزبانی را برعهده گرفتند. اتفاقاً در آن دوره هم دو تیم شیلی و آرژانتین راهی فینال شدند تا دیدار تکراری سال ۲۰۱۵ باز هم شکل بگیرد. سرمربی آلبی سلسته ادگاردو بائوزا بود و هدایت شیلی بر عهده کسی نبود جز خوان آنتونیو پیتزی.

آرژانتینی‌ها که همیشه مقایسه مسی با مارادونای فقید دیگر فوتبالیست اسطوره از کشورشان را غلط می‌دانند، و معتقدند تا زمانی که تیم ملی فوتبال این کشور با پسر تکنیکی و خجالتی عضو بارسلونا، جامی به دست نیاورده، این مقایسه اشتباه است، خیلی امیدوار بودند تا بعد از دو ناکامی قبلی در دو فینال معتبر، این بار در فینال سوم، جام را در آمریکا تصاحب کنند، اما انگار همه چیز دست به دست هم داده بود تا لیونلِ بد شانس، در عرصه ملی بر خلاف عرصه باشگاهی کم فروغ و بی جام بماند و او با کشورش این بار در ضربات پنالتی مغلوب شد و باز به مقام نایب قهرمانی بسنده کرد.

پس از این ناکامی‌های تلخ و پی در پی در فینال‌ها و عدم کسب حتی یک جام ملی، کلودیو تاپیا رئیس فدراسیون فوتبال آرژانتین ادگاردو بائوزا را هم به سرنوشت دیگر مربیان قبلی آرژانتینی دچار کرد و قبل از آغاز جام جهانی ۲۰۱۸، حکم اخراجش را زیر بغلش گذاشت و به جای وی، خورخه سامپائولی را بر روی نیمکت آلبی سلسته نشاند؛ اما با روی کار آمدن سامپائولی هم شرایط عوض نشد.

آرژانتینی‌ها با هدایت این مربیِ پر جنب و جوش، در جام جهانی روسیه مثل یک مدعی ظاهر نشدند و با نتایج ضعیفی که کسب کردند به سختی از گروه خود بالا آمدند، اما در مرحله‌ی حذفی مغلوب فرانسه شدند و کنار رفتند تا نه تنها حذفی زود هنگام با این دوره‌ی جام جهانی داشته باشند، بلکه این نسل طلاییِ راه راه‌های بوینس آیرس، که از ماسکرانو مسی آگوئرو، دیماریا، تشکیل می‌شد، باز هم نتواند افتخاری را در لباس ملی تجربه کنند.

جام جهانی ۲۰۱۸ تمام شد و در سال ۲۰۱۹ میلادی، باز هم مسابقات جذاب کوپا آمه‌ریکا در سرزمین قهوه (کشور برزیل) برگزار شد. فدراسیون فوتبال آرژانتین بعد از نمایش ضعیف این کشور در جام جهانی روسیه، خورخه سمپائولی را اخراج کرد و باز هم دست به دامان یک سرمربی جدید به نام لیونل اسکالونی شد تا شاید او بتواند مسی را در لباس ملی به یک جام بین‌المللی برساند.

آرژانتینی‌ها نمایش جالبی نداشتند، هر چند که تا نیمه نهایی پیش آمدند، اما آنجا با دو گل مغلوب سلسائوی میزبان شدند و به جای فینال، راهی رده بندی شدند. دیگر دیدار نیمه نهایی را شیلی با پرو برگزار کردند که قهرمان دو دوره اخیر هم حذف شد. در دیدار رده بندی آرژانتین دو بر یک پیروز شد و انتقام گرفت، اما چه سود که فایده‌ای نداشت.

حالا دوباره مجدداً لئو مسی با کلی امید آرزو امسال پا به جام ملت‌های آمریکای جنوبی می‌گذارد تا قهرمانی ملی را بالاخره به جنگ بیاورد. او به همین دلیل در آخرین بازی این فصل بارسلونا مقابل ایبار غایب خواهد بود تا آماده شود و چهارشنبه همین هفته به اردوی تیم ملی کشورش اضافه شود. کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۰ قرار بود سال گذشته در آرژانتین و کلمبیا به صورت مشترک برگزار شود که شیوع ویروس کرونا کل دنیا را تحت تأثیر قرار داد تمام رقابت‌های ورزشی مثل المپیک، و یورو هم به امسال (۲۰۲۱) منتقل شد.

با اعلام فدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی میزبانی این رقابت‌ها قرار بود به صورت مشترک برعهده آلبی سلسته و کلمبیا برگزار باشد، اما اعتراضات خیابانی در کلمبیا طی روزهای گذشته اوج گرفته و به همین دلیل فدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، میزبانی کوپا آمه ریکا را از این کشور گرفت. با وجود این اتفاق، لیونل مسی و هم تیمی‌هایش به تنهایی در کشور خود از سایر همسایگان پذیرایی می‌کنند و همین فرصت خوبی است تا بالاخره پس از سال‌ها ناکامی، لئو با آرژانتین در خاک سرزمین خودش، مقابل دیده‌گان مردمش، صاحب جام شود. شاید این آخرین فرصت برای نابغه آرژانتینی باشد که خودش را به همه ثابت کند. ثابت کند که او می‌تواند این مأموریت مهم را به سرانجام برساند.

آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین علی رغم شیوع بیماری همه گیر کرونا که منجر به کشته شدن بیش از ۷۰ هزار نفر در کشورش شد تأیید کرد آرژانتین میزبان کوپا آمریکا است و به خوبی و ایمن این رقابت‌ها را میزبانی خواهد کرد. الخاندرو دومینگس، رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی هم اعلام کرده کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱ با حضور تماشاگران برگزار می‌شود. حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها می‌توانند میزبان هواداران باشند.

خبر دیگر از این رقابت‌ها این است که در این دوره تمامی ۱۰ تیم منطقه آمریکای جنوبی حضور دارند و قرار شده شرکت داروسازی سینوواک کشور چین هم ۵۰ هزار دُز واکسن کرونای تولید شده توسط این شرکت را جهت واکسیناسیون بازیکنان، اعضای کادر فنی و سایر مسئولان این تورنمنت اهدا کند و همین امر باعث خوشحالی سران فوتبال آمریکای جنوبی شده است. نکته جالب این است که هر ساله چند تیم از قاره‌های دیگر در رقابت‌های کوپا آمه ریکا به عنوان مهمان حضور دارند تا گروه بندی رقابت‌ها تکمیل شود. امسال هم قرعه به نام قطر و استرالیا افتاده بود که این تیم‌ها به دلیل تقارن زمانی کوپا آمه ریکا ۲۰۲۱ و انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا تصمیم به انصراف از حضور در کوپا گرفتند.

جمعی از ستاره‌های سابق جهان فوتبال خواهان این شده‌اند تا نام این دوره از مسابقات به نام دیه‌گو آرماندو مارادونا اسطوره فقید فوتبال آرژانتین نامگذاری شود. "رنه ایگوئیتا" دروزاه‌بان اسطوره کلمبیا یکی از افرادی است که پیشنهاد داده دوره پیش‌روی مسابقات کوپا آمه‌ریکا به افتخار دیه‌گو مارادونا که در تاریخ ۲۵ نوامبر (۵ آذر) در سن ۶۰ سالگی در شهر بوینس‌آیرس آرژانتین درگذشت، به نام او شود.

او که با اسطوره فقید آرژانتین دوست بود، در حساب کاربری خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه مسابقات پیش‌رو باید «کوپا آمه‌ریکا مارادونا» نام بگیرد، نوشت: ما در آستانه میزبانی از بهترین تیم‌های آمریکای جنوبی هستیم، مسابقاتی که به میزبانی کلمبیا و آرژانتین برگزار خواهد شد و این تورنمنت باید در ادای احترام به دیه‌گو مارادونا باشد.

لازم به ذکر است که چهل و هفتمین دوره‌ی کوپا آمه‌ریکا با دیدار تیم آرژانتین و شیلی سیزدهم ژوئن (۲۳ خرداد) آغاز می‌شود و تا ۲۴ تیر ماه ادامه دارد. ضمن اینکه تیم‌ها در دو گروه ۵ تیمی در دو قسمت شمالی و جنوبی با هم رقابت می‌کنند. این رقابت‌ها در ۹ شهر و ۹ ورزشگاه آرژانتین میزبانی می‌شود.

کد خبر 495339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.