هر گونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته ممنوع است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ابلاغ پروتکل بهداشتی انتخابات خبر داد و گفت: برگزاری هر گونه تجمع انتخاباتی در فضای بسته از جمله در مساجد و سالن‌های اجتماعات و سالن‌های بسته ورزشی ممنوع است.

به گزارش ایمنا، علیرضا رئیسی روز شنبه بعد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: برای برگزاری سالم انتخابات پروتکل‌های بهداشتی برگزاری انتخابات تدوین و ابلاغ شده است. بر اساس این پروتکل، به جز نشست‌های خاص که در صدا و سیما با جمعیت محدود برگزار می‌شود، بقیه نشست‌های انتخاباتی باید در فضای باز و با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن همه شرکت کنندگان برگزار شود و برگزاری نشست‌های انتخاباتی در فضاهای باز ورزشی و مدارس بلامانع است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: در نشست‌های انتخاباتی در مراکز باز باید هشت مترمربع برای هر فرد فضا وجود داشته باشد و ورزشگاه‌ها می‌توانند با حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت برای نامزدهای انتخاباتی نشست تبلیغاتی و سخنرانی برگزار کنند.

وی گفت: مسئولان استانی و شهرستانی باید مراقبت کنند تا در ورودی و خروجی مراسم انتخاباتی تجمع نشود. از مسئولان وزارت ورزش و سایر دستگاه‌های که ظرفیت‌های فضاهای محیط باز دارند. در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها و در ستاد ملی کرونا نیز مصوب شده که با نامزدهای انتخابات برای برگزاری مراسم در فضاهای باز همکاری کنند.

رئیسی گفت: نکات دیگری نیز در پروتکل‌های بهداشتی انتخابات هست که به نامزدهای انتخابات اعلام می‌شود. تعداد صندوق‌های رأی گیری افزایش پیدا کرده و حدود دو برابر دوره قبل شده است. در روز رأی گیری نیز باید پروتکل‌های خاصی رعایت شود از جمله اینکه باید صف‌های شرکت کنندگان به صورت منظم در فضای باز را رعایت فاصله مناسب باشد و محل ایستادن در صف خط کشی شده باشد. گر چه ممکن است صندوق رأی در فضای بسته باشد.

وی افزود: امیدواریم با حداکثر تلاش مسئولان در سراسر کشور انتخاباتی باشکوه و با مشارکت بالا داشته باشیم و به گونه‌ای نباشد که سلامت مردم به خطر بیفتند و واقعاً با برنامه ریزی مناسب می‌توان به این کار را انجام داد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه باید به پروتکل‌های انتخابات پیش رو توجه کنند. هدف اصلی این است که محیط به گونه‌ای سالم باشد که به حضور و مشارکت با شکوه مردم منجر بشود. اگر مردم اطمینان پیدا نکنند ممکن است برای شرکت تردید داشته باشند بنابراین نامزدها و طرفداران آنها باید تلاش کنند تا پروتکل‌های ابلاغی به صورت حداکثری اجرا شود تا مردم باشکوه و مشارکت بالا شرکت کنند. اصل بر این است که با تبلیغات سالم و رعایت حداکثری پروتکل‌ها و تجمعات حداقلی، انتخابات باشکوه داشته باشیم.

نگرانی از ویروس هندی و آقریقایی در ۳ استان

رئیسی درباره آخرین وضعیت کرونا در ایران گفت: وضعیت شیوع کرونا در اکثر استان‌ها روند نزولی دارد و این روند به سرعت ادامه دارد. این خبر خوبی است البته در سه استان جنوبی، شامل بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان هنوز نگرانی وجود دارد.

وی افزود: نگرانی این است که نوع ویروس کرونای جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی در این استان‌ها شیوع پیدا کند مانند خوزستان که چند ماه پیش شاهد شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی بودیم که به سراسر کشور گسترش پیدا کرد. البته روند بیماری در این سه استان تحت کنترل و هشدارهای لازم داده شده است. بقیه استان‌ها روند نزولی خوبی دارند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مساله بسیار مهم دیگر برگزاری جشن‌ها و مراسم عروسی بعد از ماه رمضان است. حتماً در این زمینه باید دقت بیشتری صورت بگیرد. گرم شدن هوا و روشن شدن کولرها، همزمان با بسته بودن در و پنجره‌ها و برگزاری دورهمی و مهمانی‌ها می‌تواند عامل گسترش بیماری باشد و یک نفر مبتلا در این فضاها می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند.

رئیسی افزود: در اواخر بهار و تابستان سفرها افزایش می‌یابد از مردم می‌خواهیم به جز موارد ضروری سفرها را به تأخیر بیندازند و تجمعات و دورهمی نداشته باشند.

توزیع ۵.۵ میلیون واکسن کرونا در کشور

رئیسی درباره روند واکسیناسیون کرونا نیز گفت: تاکنون ۵.۵ میلیون واکسن کرونا در کشور توزیع کرده ایم. بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واکسن زده‌اند. واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال تمام شده و واکسیناسیون افراد ۷۵ سال هم انجام می‌شود.

وی افزود: از امروز واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال شروع شده است. این گروه باید با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir برای واکسیناسیون ثبت نام کنند. پس از ثبت نام پیامکی برای آنان ارسال می‌شود و زمان و مکان تزریق واکسن به آنها اعلام می‌شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: از افراد بالای ۷۰ سال می‌خواهیم قبل از ثبت نام و دریافت پیامک برای واکسیناسیون مراجعه نکنند. امیدواریم در این هفته بتوانیم واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را تمام کنیم.

وی گفت: از هفته آینده و احتمالاً از روز یکشنبه آینده، واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال را هم شروع کنیم. هفته بعد یا ۱۰ روز بعد هم واکسیناسیون بالای ۶۰ ساله‌ها را شروع می‌کنیم. اگر واکسیناسیون بالای ۶۰ ساله‌ها را تمام کنیم. قسمت عمده فاز دوم واکسیناسیون را پایان رسانده ایم. در کنار آن واکسیناسیون بیماران خاص هم به پایان می‌رسد.

رئیسی ادامه داد: افراد بالای ۷۰ سال و سایر افرادی که زمان واکسیناسیون آنها شروع شده است. نگران نباشند. به اندازه کافی واکسن موجود است و نوبت کسی از بین نمی‌رود. اگر واکسیناسیون افراد یالای ۶۰ سال هم اعلام شود نوبت بالای ۷۰ ساله‌ها از بین نمی‌رود.

منبع: ایرنا

کد خبر 495254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.