چالشی جدید برای واکسیناسیون عمومی علیه کرونا

امارات متحده عربی و بحرین اعلام کردند دوز بوستر تقویت کننده‌ای برای افرادی که شش ماه پیش تزریق دو دوز واکسن سینوفارم را تکمیل کرده‌اند، در نظر می‌گیرند.

به گزارش ایمنا و به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پورت، برخی کارشناسان می‌گویند پیشنهاد دوز سوم برای واکسن سینوفارم نشان دهنده این است که پاسخ ایمنی واکسن به اندازه ایده‌آل نیست و می‌تواند افزایش یابد، اما جالب است که برخی کارشناسان معتقدند بهتر است دوز بوستر با یک واکسن متفاوت، به جای دوز سوم از همان واکسن، انجام شود.

سازمان مدیریت بحران و حوادث امارات متحده عربی اعلام کرده: «به عنوان بخشی از استراتژی پیشگیرانه امارات متحده عربی برای تأمین حداکثر حفاظت از جامعه، اکنون یک دوز حمایتی اضافی از سینوفارم برای افرادی که قبلاً واکسن دریافت کرده‌اند و بیش از شش ماه از تزریق دوز دوم آن‌ها می‌گذرد، در نظر گرفته شده است. اولویت دریافت دوز اضافی سینوفارم با افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن است.»

بحرین هم بیانیه مشابهی صادر کرد و اعلام کرد برای دریافت کنندگان سینوفارم، از گروه‌های اولویت دار، دوز بوستر تقویت کننده تزریق می‌‎شود.

حالا در سراسر جهان، کشورها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا برای افزایش ایمنی بخشی واکسن‌ها نیاز به یک دوز تقویت کننده است یا نه. بریتانیا روز چهارشنبه رسماً مطالعه بالینی روی این موضوع که افرادی که دوره ایمن‌سازی را کامل کرده‌اند، به یک واکسن بوستر احتیاج دارند یا نه و در صورت لزوم کدام واکسن برای آنها تزریق شود، شروع کرد. مدیران مجموعه‌های فایزر و مدرنا نیز ماه گذشته اعلام کردند افرادی که دو دوز واکسن آن‌ها را دریافت کرده‌اند احتمالاً طی ۱۲ ماه و بعد هم به صورت سالیانه به تزریق بوستر نیاز دارند.

واکسن چینی سینوفارم، با ۷۹ درصد میزان اثربخشی، توسط سازمان بهداشت جهانی مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده است و اطلاعات جهانی نشان می‌دهد میزان اثر بخشی آن حداقل ۵۰ درصد است و حداقل برای شش ماه مصونیت ایجاد می‌کند

نیکولای پتروفسکی، استاد دانشگاه فلیندر در استرالیا و کارشناس واکسن در این مورد گفت: «این نگرانی وجود دارد که واکسن‌های غیرفعال شده ایمنی زایی قطعی نداشته باشند، به طوری که فقط شش ماه پس از دوز دوم به دوز سوم نیاز دارند.» مشکل ممکن است از مقدار کم پروتئین اسپایک واکسن‌های غیرفعال یا ادجوانت ضعیف‌تری که در این واکسن‌ها استفاده شده است، باشد.

وی گفت: «ایمنی بیشتر می‌تواند به جای استفاده از تزریق سوم واکسنی با همان فناوری، با مخلوط کردن واکسن‌هایی که از فناوری‌های مختلف استفاده می‌کنند، به دست آید. طبق تجارب من از واکسن‌های دیگر مانند هپاتیت B ، نمی‌توان از دوز بعدی همان واکسن سود چندانی برد، بلکه آنچه مورد نیاز است یک رویکرد جدید است. در آینده به طور حتم شاهد استفاده بیشتر از رژیم‌های مخلوط خواهیم بود زیرا واکسن‌های آدنوویروس (فناوری موجود در واکسن آسترازنکا) نمی‌توانند برای افزایش بیشتر حساسیت به پروتئین وکتور استفاده شوند، بنابراین یک واکسن متفاوت، مانند واکسن‌های با پروتئین نوترکیب، مورد نیاز است تا صدها میلیون نفر که قبلاً با واکسن آدنو ویروس واکسینه شده‌اند، به موقع تقویت شوند.»

یک متخصص واکسن چین، که به دلیل حساسیت موضوع از معرفی خود خودداری کرد، گفت صنعت در حال بررسی سطح آنتی بادی بیماران واکسینه شده و بهبود یافته و کار روی روش‌های بهبود ایمن سازی است. وی گفت: «واکسیناسیون با استفاده از فناوری‌های مختلف مزایای بهتری دارد، اما در صورت عدم وجود گزینه‌های دیگر، دوز سوم واکسن غیرفعال قابل قبول است» وی افزود: «مقامات دولت چین در صورت نیاز درحال بررسی تنظیم روش‌های تقویت پاسخ ایمنی در آینده هستند.»

امارات متحده عربی در ژوئیه سال گذشته میزبان بزرگترین آزمایشات بالینی مرحله نهایی محصول سینوفارم بود که اکنون از طریق سرمایه گذاری مشترک گروه National Biotec China - زیرمجموعه واکسن Sinopharm - و شریک آن در آزمایشات بالینی G۴۲ Healthcare در ابوظبی تولید می‌شود.

امارات متحده عربی یکی از بالاترین نرخ تلقیح واکسن در جهان را با واکسیناسیون نزدیک به ۷۴ درصد از افرادی که واجد شرایط هستند، دارد اما همچنان بیش از ۱۰۰۰ عفونت جدید در هر روز گزارش می‌کند. هفته گذشته سفارت چین در امارات به شهروندان چینی در آنجا هشدار داد که ماسک بزنند و از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و پیوستن به اجتماعات بزرگ خودداری کنند.

ترجمه: دکتر امیر صدری، روابط عمومی نظام پزشکی

کد خبر 495224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.