هدیه فرهنگ و آبادانی نصف جهان برای سرزمین اسطوره‌ها

"هم‌پیوندی اصفهان و بنت" بهانه‌ای شد تا علاوه بر آغاز راهی نو در روابط میان شهرها، زاهدان نیز بتواند از تجارب کلانشهر اصفهان استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هم‌پیوندی طرح نویی است که شهرداری اصفهان پس از سیل سال ۹۸ سیستان و بلوچستان، برای شهر سیل‌زده بنت یکی از شهرهای این استان پیشنهاد داد و ثمره آن قرار است توسعه این شهر محروم باشد. طرح و گفتمانی که نو بود و عجیب نیست اگر حتی برای مدیران استان هم تازگی داشته باشد و با آن غریب باشند. در همین راستا هفته گذشته جمعی از مدیران شهری اصفهان راهی سیستان و بلوچستان شدند تا در سرزمین اسطوره‌ها برای شهر بنت رایزنی کنند.

همین لزوم آشنایی بیشتر با هم‌پیوندی و آنچه قرار است در بنت رخ دهد سبب شد تا اولین دیدار هیئت اصفهانی شامل مدیران شهری و چند تن از اعضای هیئت مدیره انجمن خیریه‌ای که برای ساماندهی امور بنت تشکیل شده بود، با استاندار و فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان باشد. قرار است به کمک مدیران و خیّران اصفهان در بنت اتفاقات بزرگی رخ دهد که سرآغاز آن بیمارستانی است که ۶۰ هزار نفر از وجود آن منتفع خواهند شد.

هدیه فرهنگ و آبادانی نصف جهان برای سرزمین اسطوره‌ها

رایزنی برای بنت

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان در دیدار با استاندار گفت: در شهر بنت بیمارستانی از سوی خیریه برآمده از طرح هم‌پیوندی احداث خواهد شد که باید مسئولان استان لوازم مورد نیاز آن را تدارک ببینند؛ این اتفاق کار ارزشمندی است که اصفهانی‌ها اراده آن را داشتند و اینکه شخصیت حقوقی برای خیریه ایجاد شده و می‌تواند پس از این نیز به فعالیت خود ادامه دهد، اتفاق خوبی است که باید ارکان آن حمایت و دنبال شود.

او افزود: احداث بیمارستان یک موضوع و تجهیز آن موضوعی دیگر است، بنابراین خیریه باید توانمند باشد و با امکاناتی که برای آن فراهم می‌شود و مدیریت درست این حرکت، این نهال نوپا ظرف یک تا دو سال آینده به درختی تنومند تبدیل شود. برای تسریع در روند احداث بیمارستان شهر بنت نامه‌ها و درخواست‌هایی داریم که لازم است استاندار سیستان و بلوچستان دستور مربوط به آن را صادر کند تا بتوانیم از توان کسانی که در اصفهان به همراهی دعوت شده‌اند، نهایت استفاده را ببریم؛ زیرا این افراد ذی‌نفوذ هستند و لازم است پیشرفت کار را ببینند و با انگیزه هرچه بیشتر به موضوع ورود کنند.

نوروزی با تقدیر از همراهی شورای اسلامی شهر با اقدام هم‌پیوندی شهرداری اصفهان و بنت، گفت: شورای شهر می‌توانست مانع انجام این کار شود، اما با درک صحیحی که از موضوع وجود داشت، شرایط را اضطراری دید.

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان نیز در مقابل تصریح کرد: بنا بر رویکرد نوع‌دوستی، نمی‌توانیم نسبت به مشکلات مردم عزیز در جای جای کشور بی‌تفاوت باشیم. نباید میان ملتی که آرمان و پیشینه مشترک و فرهنگی کهن دارند یک بخش در اندوه و بخش دیگر در شادی باشد بنابراین باید تمام تلاش‌ها برای تقویت این حس نوع‌دوستی باشد.

نصراصفهانی با بیان اینکه به تمام شهرهای سرزمینمان مهر و علاقه داریم، افزود: به دلیل همین مهر و رویکرد نوع‌دوستی است که شورای شهر از طرح‌ها و اقداماتی که با عنوان هم‌پیوندی ایجاد شد، حمایت کرده و خواهد کرد.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار گفت: در سیل سال ۹۸ خیرین زیادی از شهرهای کشور برای کمک به مردم استان ما حضور یافتند که اغلب منقطع شد اما از آنجایی که همواره در اصفهان حرکتی نو انجام می‌شود، قرار شد با هم‌پیوندی، میان اصفهان و یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان همراهی‌ها استمرار یابد.

او افزود: شهرداری‌های مشهد و تهران کمک‌های زیادی به شهرهای سیل‌زده استان کردند که از تمام آن‌ها تقدیر می‌کنیم چون از لحاظ قانونی وظیفه آن‌ها نبوده است اما اقدامی که توسط شهرداری اصفهان شد، در جلب توجه مسئولان کشوری به شهرهای محروم سیستان و بلوچستان اثرگذار بوده و یقیناً ذهن آن‌ها را به توسعه استان درگیر می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تعامل میان اصفهان و شهرهای سیستان و بلوچستان پیوندی را ایجاد می‌کند که به موجب آن مردم استان دیگر احساس نکنند شهروند درجه دو و سه هستند لذا از کسانی که این طبع بلند را داشتند تقدیر می‌کنم چون این تعامل و رفت‌وآمدها اثربخش بوده و نگاه‌ها را به بلوچ‌هایی که به اصفهان می‌آیند تغییر داده است.

هدیه فرهنگ و آبادانی نصف جهان برای سرزمین اسطوره‌ها

روز بنت در زاهدان

اصفهانی‌ها نتوانستند به بنت بروند اما مسئولان بنت برای دیدار با آن‌ها و گزارش آخرین وضعیت این شهر به زاهدان آمدند و از ناراحتی مردم این شهر برای لغو سفر مهمانان خود به بنت گفتند.

علیرضا نصراصفهانی نیز در این دیدار با بیان اینکه فارغ از احداث بیمارستان باید تبادل فرهنگی میان دو شهر نیز در اولویت باشد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که توسط هنرمندان بلوچ چندی پیش در اصفهان برگزار شد علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، جذابیت بسیار زیادی داشت؛ اگر این اتفاق در فضایی بزرگ‌تر و با جمعیتی بیشتر اجرا شود قطعاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.

نصراصفهانی با استقبال از برگزاری شب فرهنگی اصفهان در شهر بنت، گفت: در طرف مقابل، این امکان قابل بررسی است که هنرمندان اصفهان چند روز را مهمان استان سیستان و بلوچستان باشند و در گوشه و کنار این استان به اجرای برنامه بپردازند.

شهردار اصفهان نیز به مسئولان بنت گفت: اگر بیمارستان بنت راه‌اندازی شود منشأ خیرات زیادی برای این شهر خواهد بود، زیرا رفت و آمدها بیشتر می‌شود که لازمه آن ارتقای راه‌های ارتباطی به بنت است. تأسیسات توسعه می‌یابد و کسب و کارها و کارآفرینی رونق پیدا می‌کند.

نوروزی با تاکید بر اینکه یقین دارم اگر این مسیر به خوبی مدیریت شود هر روز شاهد بارش خیرات در این شهر خواهیم بود، خطاب به مردم شهر بنت گفت: با آنکه این دوره مدیریت شهری اصفهان رو به اتمام است، اما همه در کنار شما هستیم و اقداماتی که ذره ذره از سوی مدیریت شهری اصفهان انجام می‌شود، هم‌افزایی بزرگی را در شهر بنت شکل خواهد داد. کارهای بزرگ همیشه از حمایت حکومتی برخوردار نیستند، بلکه گاهی حرکت مردم و خیران باعث شکوفایی یک اقدام مثبت می‌شود.

هدیه فرهنگ و آبادانی نصف جهان برای سرزمین اسطوره‌ها

مهمان حاشیه‌نشینان

روز بنت پایان یافت تا بازدید از مناطق پیرامونی شهر زاهدان نخستین کار هیئت اصفهانی برای تبادل تجربه با هم‌تایان خود در زاهدان باشد.

مهمانان یکی یکی از محله‌های حاشیه‌ای شهر بازدید کردند و با چالش‌های آن آشنا شدند؛ شهردار اصفهان در این بازدید مدیران زاهدان را به جلب همکاری مردم برای بهبود مناطق دعوت کرد و پیشنهاد ایجاد پارک طبیعی در قسمتی از یکی از مناطق حاشیه‌ای زاهدان را داد و وعده داد که زاهدان می‌تواند روی دانش و توان متخصصان شهرداری اصفهان حساب باز کند.

او به میان کودکان ساکن در این مناطق نیز رفت و قول داد برای آن‌ها اردوهای چند روزه در اصفهان برگزار کند تا بیشتر با این شهر و مردم آن آشنا شوند.

انتقال تجارب ۴ ساله

بازدید از مناطق حاشیه‌ای شهر مقدمه‌ای بود برای تبادل تجارب اصفهان به زاهدان و شهردار اصفهان در دیداری با مدیران این شهر تحت همین عنوان از تدوین برنامه ۱۴۰۵ اصفهان بر مبنای زیست‌پذیری و رقابت‌پذیری، اقدامات توسعه‌ای اصفهان در مناطق حاشیه‌ای، ارتقای دیدگاه شهرداری از شهر انسان‌محور به شهر حیات‌محور و مقدم دانستن کارهای فرهنگی بر عمرانی در شهرداری گفت.

او با بیان اینکه سیستان و بلوچستان اگرچه اقوام مختلف را در دل خود جای داده است، اما مردمی منسجم و متحد دارد که با تلاش می‌توانند پله‌های ترقی را بپیمایند، افزود: باید از امکانات کشور در تمام نقاط به‌ویژه مناطق کمتر برخوردار استفاده کرده و عدالت فضایی و برخورداری از امکانات برای همه نقاط کشور وجود داشته باشد. می‌توان در کشور با تبعیض مثبت، کاری کرد که مناطق کمتر بهره‌مند، بیشتر دیده شوند و از این طریق برابری ایجاد کرد. در نتیجه این اقدام شاهد رضایتمندی مردم خواهیم بود چون پایه امنیت، رضایتمندی است و وقتی مردم از شرایط موجود راضی هستند که نیاز آن‌ها تأمین شود و بدانند عدالت در حال استقرار است.

نوروزی اظهار کرد: تفاوتی میان اصفهان و زاهدان نمی‌بینیم و همه را جزئی از ایران می‌دانیم بنابراین شاید از لحاظ قانونی نتوان پول یک شهر را در شهر دیگری خرج کرد، اما تجارب شهرها باید صرف تمام ایران شود.

مرتضی طهرانی معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان هم در این نشست از ایجاد انضباط مالی، خزانه‌داری متمرکز، افزایش سهم درآمدهای پایدار در بودجه شهرداری، تصویب عوارض برای جبران کمبودهای شهر و اخذ اوراق مشارکت و تسهیلات به عنوان مهم‌ترین اقدامات مالی و اقتصادی مدیریت دوره پنجم شهر اصفهان نام برد و از مدیران شهرداری زاهدان خواست با جدیت این اقدامات را در شهر خود تکرار کنند.

عبدالقادر پربار شهردار زاهدان هم اظهار کرد: اصفهان با سابقه تاریخی پایتخت فرهنگی ایران اسلامی بوده و در مدیریت شهری نیز همیشه پیشرو است بدین سبب همکاری شهرداری‌های اصفهان و زاهدان فرصتی مغتنم برایمان ایجاد کرده است.

او با اشاره به همکاری دو شهر در حوزه اقتصادی، افزود: ایجاد خزانه‌داری در شهرداری زاهدان به عنوان یک اندوخته خوب درون سازمانی یکی از این اقدامات است که تأثیرات مثبتی در رابطه با حوزه برنامه و بودجه شهرداری زاهدان بر جای گذاشت. ممیزی املاک شهرداری زاهدان نیز با همکاری سازمان فاوا شهرداری اصفهان از سال ۹۷ آغاز شد و اسناد آن تهیه و مشاور نیز برای آن گرفته شد.

هدیه فرهنگ و آبادانی نصف جهان برای سرزمین اسطوره‌ها

اتفاقات میراثی و هنری

مدیران شهری اصفهان در سفر به سیستان و بلوچستان، از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان به بازدید از موزه جنوب شرق کشور در زاهدان نیز دعوت شدند و با حضور آن‌ها از یک نسخه خطی قرآن کریم که تاریخ کتابت آن به قرن ۹ هجری قمری باز می‌گردد، نسخه خطی کتاب عین‌البکاء به کتابت سال ۱۲۶۲ هجری قمری، نسخه خطی کتاب کلیات ساوجی به کتابت سال ۱۲۲۱ هجری قمری و تعدادی از سکه‌های ساسانی متعلق به پیروز، پادشاه ساسانی رونمایی شد تا از این پس در معرض دید بازدیدکنندگان از این موزه قرار گیرد.

دیدار با حمیدرضا آویشی، مجسمه‌ساز اهل زاهدان آخرین برنامه اصفهانی‌ها در زاهدان بود و شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان از او برای حضور در اصفهان و سهیم شدن در ساخت المان‌های شهری به‌ویژه در سالن بین‌المللی اجلاس سران دعوت کردند.

آویشی نیز در این دیدار گفت که از استقبال مدیران اصفهان از هنر شگفت‌زده شده و هر کاری که بتواند برای اصفهان خواهد کرد و افتخار می‌کند هنر او در این شهر به یادگار بماند.

هدیه فرهنگ و آبادانی نصف جهان برای سرزمین اسطوره‌ها

کد خبر 495223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.