رعایت زیباشناسی هنری احترام به مخاطب است

زیباشناسی هنری باید همه جا رعایت شود و اصلاً منطقی نیست که به بهانه اینکه برای تلویزیون کار می‌کنیم قید زیبایی بصری را بزنیم.

به گزارش ایمنا، محمدرضا سکوت فیلمبردار باسابقه با بیان این مطلب به «جوان» گفت: اینکه برخی تصور می‌کنند رعایت استانداردهای بصری در سینما به نسبت تلویزیون باید بیشتر موضوعیت داشته باشد، غلط است و اتفاقاً باید در تلویزیون ظرافت‌های زیباشناسی بصری برای احترام به مخاطب رعایت شود.

وی افزود: اگر این تلقی ایجاد شود که در تلویزیون کیفیت هنری به اندازه سینما مهم نیست این به طور طبیعی می‌تواند روی تنزل کیفیت آثار تأثیرگذار باشد. مدیر فیلمبرداری «دوپینگ» و «لاک قرمز» عنوان کرد: مخاطبان سال‌هاست محصولات روز جهانی را می‌بینند و حالا که کرونا آمده و سینماها نیمه‌تعطیل است، بخش عمده مخاطبان در خانه و از طریق تلویزیون به تماشای محصولات می‌نشینند پس باید محصولاتی برای تلویزیون تولید شود که قدرت رقابت با محصولات تولیدی در مدیوم‌های دیگر را داشته باشد.

این فیلمبردار گفت: در تلویزیون هم کم نیستند مدیران فیلمبرداری که با حساسیت و ظرافت به تصویری کردن درام‌ها کمک می‌کنند و باعث می‌شوند لذت مخاطب از تماشای سریال دوچندان شود ولی باز هم باید هر روز بیشتر از روز قبل استانداردهای بصری را ارتقا داد. فیلمبردار «کافه ترانزیت» و «رازها» گفت: از منظر تکنیکی ایجاد جذابیت بصری در سینما و تلویزیون، متفاوت است. این تفاوت به لحاظ قاب‌ها، انتخاب اندازه نماها، شیوه نورپردازی و نوع نگاهی که در تلویزیون و مخاطبش وجود دارد قابل تعریف است و حتماً باید رعایت شود تا کیفیت مطلوب ایجاد گردد و این تفاوت به معنای تساهل در کیفیت یکی از این دو مدیوم نیست.

این فیلمبردار ۵۶ ساله گفت: فیلمبرداری تلویزیونی مختصات خاص خود و نیاز به دانش و اندوخته‌ای جداگانه دارد و اگر تفاوت این دو حیطه از هم شناخته نشود، روی کیفیت اثر به طور عادی آثار سو آن را مشاهده خواهیم کرد.

به اعتقاد این سینماگر نمی‌توان بدون آگاهی تکنیکی از تفاوت مدیوم، اقدام به فیلمبرداری تلویزیونی کرد. به صرف اینکه یکی دو کار سینمایی لوباجت (کم هزینه) کرده‌ایم نمی‌توانیم سراغ فیلمبرداری کار تلویزیونی برویم بلکه باید با مطالعه و آگاهی کامل به سمت فیلمبرداری سریال‌ها رفت. سکوت افزود: در هر مدیومی که می‌خواهیم به فیلمبرداری بپردازیم باید پیش‌نیازهای تکنیکی را بیاموزیم و اگر با شناخت کامل از پیش‌نیازها به سمت قاب بندی و تصویرسازی برویم به احتمال بسیار خواهیم توانست مخاطب را اقناع کنیم.

منبع: جوان
کد خبر 495138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.