۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
کدام داروی کرونا موثرتر است؟

داروی رمدسیویر در صورت استفاده در فاز مناسب مؤثر خواهد بود، اما در فاز التهابی تأثیری ندارد.

به گزارش ایمنا، عاطفه عابدینی اظهار کرد: داروی رمدسیویر در صورت استفاده در فاز مناسب مؤثر خواهد بود، اما در فاز التهابی تأثیری ندارد.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در گفت‌وگویی در کلاب هاوس، گفت: اگر بیمارانی که در موج اخیر کرونا به صورت سرپایی با داروهای ضدویروس درمان شدند، بستری می‌شدند، هزینه‌های به مراتب سنگین‌تری به بیمه‌ها تحمیل می‌شد. از دور نشستن و درباره درمان نظر دادن، کار خوبی نیست.

وی افزود: اگر داروی رمدسیویر در فاز مناسب و برای بیماران خاصی مصرف شود، مؤثر خواهد بود، اما اگر در فاز التهابی مصرف شود، مؤثر نیست. بر اساس تجربه من که تاکنون حدود ۶۰۰۰ بیمار کرونا را درمان کرده‌ام، اگر بیمار هنوز به فاز سایتوکینی نرسیده باشد و در فاز مناسبی باشد، می‌توان از رمدسیویر استفاده کرد. نتایج مطالعات قوی مانند ریکاوری هم از رمدسیویر حمایت می‌کنند. اینکه بخواهیم صرفاً بر اساس نتایج مطالعه WHO تصمیم‌گیری کنیم و بگوییم مصرف داروی رمدسیویر هدر دادن پول کشور است، درست نیست. دوستانی که این استدلال را مطرح می‌کنند، اگر جان عزیزانشان در خطر باشد، قطعاً به گونه دیگری نظر خواهند داد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره علت تأخیر چند ماهه در به‌روزرسانی دستورالعمل تشخیص و درمان کووید ۱۹ گفت: کمیته علمی کشوری کرونا در آذر سال قبل ویرایش نهم دستورالعمل را ارائه کرد و قرار است در اوایل خرداد امسال ویرایش دهم ابلاغ شود. عدم به‌روزرسانی دستورالعمل در این چند ماه به این معنی نیست که کمیته در این مدت فعالیتی نداشته است. بنده اواخر فروردین ماه با حکم وزیر بهداشت دبیر کمیته شدم و قبلاً حتی عضو کمیته هم نبودم. در همین یک ماه هم ویرایش جدید آماده شده است. ویرایش جدید شامل تغییراتی در حوزه‌های آزمایشگاه، تشخیص، طب ایرانی، کودکان، رصدخانه اجتماعی و سلامت روان است.

وی افزود: با توجه به این‌که ممکن است جهش‌های دیگری در ویروس کرونا اتفاق بیفتد، احتمال ورود به خیز پنجم بیماری نیز وجود دارد و همچنان رعایت اصول بهداشتی و انجام واکسیناسیون می‌تواند در زمینه پیشگیری از ورود به خیز پنجم مؤثر باشد، از اوایل اسفند ۱۳۹۹ در برخی استان‌ها از جمله استان خوزستان با افزایش مراجعه کنندگان سرپایی و بستری مواجه شدیم. به نظر می‌رسید که رفتار ویروس کرونا متفاوت‌تر از قبل شده بود و هر فرد مبتلا می‌توانست افراد بیشتری را مبتلا کند. در نتیجه با افزایش تعداد بستری‌ها و بیماران بدحال و فوتی‌ها مواجه شدیم. در آغاز سال جدید و تعطیلات نوروزی، شروع خیز بیماری در استان‌های دیگر نیز مشاهده شد که دچار خیز بلندی بود. بعد از تعطیلات نوروزی و با توجه به سفرها، خیز چهارم بیماری را در همه شهرها تجربه کردیم و در اردیبهشت ماه آمار فوتی‌ها زیاد شد.

عابدینی بیان کرد: با توجه به سیستم ایمنی افراد، رفتاری که از کووید ۱۹ انتظار داریم این است که در عرض ۱۴ تا ۲۰ روز افراد دچار علائم بیماری باشند. ولی بعد از دو تا سه هفته اگر بیمار دچار شرایط شدید بیماری شود، بسیار بعید است، مگر این‌که بیمار مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن داشته باشد. ولی این‌که پیش رفت بیماری خفیف تا یک ماه طول بکشد، از نظر بالینی اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: بهترین چیزی که توانسته کووید ۱۹ را کنترل کند، جلوگیری از انتشار آن است که قطعاً به وسیله واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی امکان پذیر است.

احتمال ورود به خیز پنجم کرونا وجود دارد

علیرضا ناجی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: در حال حاضر جهش‌های دیگری از ویروس کرونا مثل آفریقای جنوبی و هندی نیز در تمام دنیا پخش شده و از خصوصیات این ویروس نیز سرایت بیشتر و مقاومت در برابر واکسن‌هاست. تعداد زیادی از این ویروس‌های جهش یافته را نیز در برخی از استان‌ها مشاهده کردیم. هرچند در افول خیز چهارم بیماری هستیم، اما گردش بالایی از ویروس کرونا در کشور را شاهد هستیم و روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

ناجی افزود: به نظر می‌رسد که باید باز تعریف‌هایی در رنگ بندی کرونا در کشور داشته باشیم، زیرا یکی از موارد مهم در این زمینه تعداد بروز موارد ابتلاست و شاید معیارهای فعلی مناسب نباشد و بهتر است تفکر دیگری درباره رنگ بندی‌ها داشته باشیم.

این استاد ویروس شناسی بیان کرد: اگر اجازه بدهیم انواع ویروس‌های جهش یافته در کشور پخش شوند، کار را سخت می‌کنیم. پایش ژنتیکی ویروس‌های جهش یافته بسیار اهمیت دارد. دامنه کاهش خیز چهارم بیماری بسیار طولانی شده و کمی لغزش می‌تواند ما را وارد خیز پنجم بیماری کند. قانون مبارزه با کرونا، قانون مبارزه با کووید ۱۹ است و باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده کنیم. محدودسازی و بهداشت اجتماعی و قرنطینه شاید ۸۵ درصد مبارزه با کرونا باشد، اما شاخه اصلی نیز استفاده از واکسن است که باید تقویت شود.

منبع: شفاآنلاین

کد خبر 495117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.