حضور شهرداری قزوین در وبینار مشترک ایران و ژاپن

شهرداری قزوین به عنوان شهرداری منتخب کشور در وبینار مشترک ایران و ژاپن TOD (توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی) به میزبانی وزارت کشور شرکت کرد.

به گزارش ایمنا، شیما زرآبادی پور در این وبینار به ارائه مطالبی در زمینه اجرای طرح TODدر این شهر پرداخت و اظهار کرد: در طرح TOD استان قزوین ۱۱۳ پروژه تعریف شده که ۵۳ مورد از آنها پروژه‌های حمل‌ونقلی است.

وی با بیان اینکه شهرداری قزوین از این تعداد ۱۳ مورد را به انجام رسانده و ۹ مورد نیز در دست اقدام است، افزود: اجرای کامل پروژه‌های این طرح، حمایت‌های دولتی و همراهی سایر دستگاه‌ها از جمله اداره‌کل راه و شهرسازی را می‌طلبد.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین تصریح کرد: احداث بیش از ۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه بر مبنای مطالعات ترافیک شهر، خرید ۴۰ دستگاه اتوبوس مناسب در راستای اصلاح خطوط اتوبوسرانی و اجرای خطوط شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تندروی شهری، بهسازی ۴۵ کیلومتر پیاده‌رو از جمله در خیابان‌های خیام، شهدا و فلسطین به منظور ارتقای زیرساخت‌های رفاه عابر پیاده و طراحی و احداث پارکینگ دوچرخه و نیز ایستگاه‌های دوچرخه در راستای حمل‌ونقل سبز و حمل‌ونقل عدالت‌محور تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه این طرح برشمرد.

وی ادامه داد: مطالعه چگونگی تجهیز ناوگان اتوبوسرانی موجود به تجهیزات حمل دوچرخه، ایجاد رک دوچرخه در طول کریدور و نزدیکی ایستگاه‌های دوچرخه بخش دیگری از این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

زرآبادی‌پور افزود: همچنین مناسب‌سازی پیاده‌روها در راستای ایجاد دسترسی همه‌شمول مانند مناسب‌سازی پیاده‌راه‌های سبزه‌میدان و خیابان امام خمینی (ره)، پیاده‌رو خیابان راه‌آهن و شهید بابایی از پروژه‌های پیشنهادی قابل انجام تحت مسئولیت شهرداری قزوین در طرح یاد شده است.

وی، حمایت از مطالعات مرتبط با TOD، استقرار سامانه فناوری ارتباطات خودرویی، مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل عمومی و اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی آنلاین شهروندان در خصوص استفاده از حمل‌ونقل عمومی را از دیگر پروژه‌ها عنوان کرد.

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین در خصوص پروژه‌های پیش روی شهرداری در حوزه TOD نیز گفت: این پروژه‌ها شامل ایجاد یک پایانه درون‌شهری و برون‌شهری در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن جهت اجرای طرح بازآفرینی و TOD اطراف ایستگاه راه‌آهن قزوین، برنامه‌ریزی تأمین گونه‌های مختلف مسکن در حوزه‌های پیوند، احداث کاربری‌های لازم برای تأمین اختلاط کاربری مورد نیاز، احداث پارکینگ مسقف دوچرخه در مجاورت ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی انبوه‌بر و احداث مجتمع‌های ایستگاهی تجاری و اداری در اطراف ایستگاه‌های حمل‌ونقل بود.

وی افزود: ایجاد پایانه در شمال و جنوب شهر، شرق و غرب آن نیز جزو این طرح است که با حمایت دستگاه‌های دولتی قابلیت اجرایی شدن دارد.

زرآبادی‌پور در خصوص موانع پیش روی اجرای این طرح نیز گفت: مغایرت طرح‌های بالادستی از جمله طرح جامع شهری و طرح جامع ترافیک با این طرح، نبود قانون مشخص برای اجرای پروژه‌های این حوزه، نبود متولی مشخص در اجرای پروژه‌ها، مشکلات اقتصادی و نیاز بیشتر به حمایت دولتی‌ها از جمله این موانع است که رفع این موانع و شناسایی و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در اجرای طرح‌های حوزه TOD می‌تواند بسترهای لازم را برای اجرای هر چه بهتر آن فراهم کند.

در این وبینار که نمایندگان شهرهای مختلف و همچنین نماینده شرکت مشاور ژاپنی طرح TOD ایران حضور داشتند، مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، پوریا محمدیان یزدی مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت کشور نماینده شرکت مشاور ژاپنی و تعدادی از کارشناسان این حوزه نیز سخنانی ارائه کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 494939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.