«شهردوستدار کودک» استراتژیک‌ترین رویکرد برای آینده اصفهان

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رویکرد شهر دوستدار کودک از استراتژی‎ترین رویکردهایی است که هر جامعه برای بیمه کردن آینده خود باید به سمت آن حرکت و از حضور کودکان استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی آرمان شهر کودکان اظهار کرد: از ابتدای دوره پنجم شورای شهر موضوع شهر دوستدار کودک در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفت؛ اگر اصفهان قرار است در قامت شهرهای بین‌المللی ظاهر شود باید به نیازهای تمام گروه‌ها از جمله زنان، سالمندان، کودکان توجه شود.

وی افزود: بررسی مصوباتی که در حوزه شهر دوستدار کودک وجود دارد، نگاه به یک دوره تاریخی از سال ۷۲ است که ایران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به کنوانسیون حقوق کودک پیوست و حقوق آنها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و کالبدی در دستورکار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مصوبات بعدی که شورای عالی استان‌ها در دستور کار قرار داد نشان می‌دهد که موضوع کودک مورد توجه بوده است، اما رویکرد و مبنای بسیاری از مصوبات از سوی مدیریت شهری به خصوص شهرداری‌ها است در حالی که سایر نهادها و سازمان‌ها نیز باید وظایف خود را به طور مشخص دانسته و در قانون الزام شود که هر کدام از آنها باید در این باره چه رویکردی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان رویکرد کلان و یکسانی را برای تمام شهرها در دستور کار قرار داد، افزود: شهر اصفهان با پیشینه تاریخی و فرهنگی از یک سو و فضای مذهبی حاکم بر این شهر از سوی دیگر رویکردهای مختلفی را می‌طلبد تا بتواند تمام گروه‌های سنی و جنسیتی را در نظر بگیرد زیرا شاید دختران نوجوان شهر شرایط استفاده از بسیاری فضاهای ایجاد شده را نداشته باشند، بنابراین در برنامه ریزی‌ها حتماً باید به این موضوع توجه شود.

طغیانی گفت: وقتی از شهر دوستدار کودک سخن می‌گوئیم، بسیاری از موضوعات کالبدی است، اما شهری دوستدار کودک است که در آن کودکان به لحاظ روحی و روانی برای خود و خانواده‌شان امکان حضور ایمن در محیط‌های شهری را داشته و به راحتی بتوانند از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی ادامه داد: کودکی که در شهر دوستدار کودک زندگی می‌‎کند باید در هوای معمولی و نه در یک هوای ناسالم، نفس بکشد زیرا هر چه فضای شهری برای حضور آنها متناسب باشد، اما امکان حضور در آن را نداشته باشند قطعاً دچار مشکل می‌شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در شهر دوستدار کودک، کودکان نباید شاهد ناهنجاری‌های اجتماعی باشند، اظهار کرد: اجرای اقدامات و تمهیدات در نقاط مختلف شهر به طور یکسان برای کودکان، موضوع قابل توجه دیگری است تا کودکان در تمام شهر بتوانند از امکانات ایجاد شده بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: رویکرد شهر دوستدار کودک از استراتژی‌ترین رویکردهایی است که هر جامعه برای بیمه کردن آینده خود باید به سمت آن حرکت کرده و از حضور کودکان استفاده کند.

وی افزود: در کنار مدیریت شهری و شهرداری باید سایر نهادها با اعتقاد کامل مدیران نه صرفاً به صورت ظاهری موضوع شهر دوستدار کودک را به طور جدی در دستورکار قرار داده و اطمینان داشته باشند اگر کودکان امروز ما درست تربیت شوند فواید آن بی شک در آینده نصیب تمام شهروندان خواهد شد.

کد خبر 494859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.