آیا ابتلا به آلرژی ممنوعیتی برای تزریق واکسن کرونا ایجاد می‌کند؟

فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: سلول‌های ائوزینوفیل‌ که در بدن افراد سالم به طور طبیعی وجود دارد و اقدام به ترشح آی جی وی و سایر مواد شیمیایی می‎‌کند در بدن افراد مبتلا به آلرژی بیشتر ساخته می‌شود و تزریق واکسن به افراد مبتلا به آلرژی یا افرادی که زمینه آلرژی دارند باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

اسدالله اسدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برای واکسیناسیون افراد مبتلا به آلرژی هیچ منعی وجود ندارد، اما کسانی که زمینه بروز آلرژی دارند، واکنش و حساسیت‌های متقاطع از خود نشان می‌دهند.

وی افزود: خطرناک‌ترین عارضه مصرف هر دارو و تزریق واکسن برای فرد، شوک آنافیلاکسی است که شخص دقایقی بعد از تزریق می‌تواند آن را تجربه کند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه خاطرنشان کرد: پزشکان باید برای مقابله با واکنش‌های آنافیلاکسی برای کسانی که زمینه بروز آلرژی دارند (آسم آلرژیک) آمادگی لازم را داشته باشند با این حال ابتلا به آسم یا آلرژی ممنوعیتی برای تزریق واکسن کووید ۱۹ ایجاد نمی‌کند.

اسدیان با بیان اینکه باید برای تزریق واکسن به افراد دچار بیماری آسم و آلرژی احتیاط بیشتری انجام داد، تصریح کرد: از جمله داروهای مهمی که باید در همه مراکز تزریق واکسن به خصوص واکسن کرونا در دسترس باشد، اپی‌نفرین و کپسول اکسیژن، برای مقابله با شوک آنافیلاکسی است.

بیشتر بخوانید: راه‌های طبیعی مقابله با آلرژی چیست؟ + دارو

وی با بیان این که آلرژی یک بیماری سیستمی است، گفت: سلول‌های ائوزینوفیل که در بدن افراد سالم به طور طبیعی وجود دارد و اقدام به ترشح آی‌جی‌وی و سایر مواد شیمیایی می‌کند در بدن افراد مبتلا به آلرژی بیشتر ساخته می‌شود، لذا تزریق واکسن به افراد مبتلا به آلرژی یا افرادی که زمینه بروز آلرژی دارند باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

فوق تخصص بیماری‌های ریه تاکید کرد: آلرژی‌ها معمولاً زمینه ارثی دارد و ساخت بیشتر سلول‌های ائوزینوفیل در افراد مبتلا به آلرژی موجب شده تا سه بخش از بدن بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرد.

اسدیان ادامه داد: مخاط بینی به صورت رینیت آلرژیک، پوست بدن به صورت کهیر و دستگاه تنفس تحتانی به صورت آسم از علائم آلرژی در افراد مختلف است.

وی اضافه کرد: آسم آلرژیک، معمولاً در افراد کمتر از ۱۵ سال، شایع‌تر است و با درمان‌های موجود تا ۸۵ درصد در طی زمان، سیر افولی از نظر شدت بیماری دارند، درصدی از افراد مبتلا به آن نیز نیاز به درمان خاص دارند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: درمان‌های علامتی، نوعی از درمان آسم آلرژیک است و چنانچه فرد علائمی مثل آبریزش بینی دارد، باید از داروهای آنتی هیستامین یا اسپری حاوی کورتیکواستروئید یا تسکین دهنده تنفس و گشاد کننده برونش و رفع التهاب استفاده کند.

اسدیان افزود: درصد اندکی از بیماران مبتلا به آسم آلرژیک نیز به داروهای خاصی جواب می‌دهند که شامل ایمونوتراپی یا تارگت‌تراپی است که در موارد خاصی که پزشک متخصص صلاح بداند این بیماران کاندیدای استفاده از درمان‌های اختصاصی هستند.

کد خبر 494851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.