۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
اصولی برای ایجاد شهر دوستدار بازار

وجود بازارهای عمومی و پویا در یک شهر نقش مهمی در افزایش زیست‌پذیری آن ایفا می‌کند؛ مراکز خرید بخشی از فضاهای عمومی شهری به حساب می‌آید که می‌تواند مردم یک شهر را با اقتصاد روستایی، یعنی جایی که بسیاری از محصولات در آن پرورش داده می‌شود، پیوند دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازارها در کنار تمام کارآیی‌های خود، مکان‌هایی برای گرد هم آمدن مردمی از نژادها و فرهنگ‌های مختلف به شمار می‌رود که می‌تواند با ایجاد ارتباط بین ساکنان، حس قطبیت یا جدایی در شهرها را از بین ببرد. متأسفانه با وجود مزایای بسیاری که در بازارهای شهری وجود دارد، در بسیاری از نقاط دنیا، تعداد این مراکز تجاری رو به کاهش است و بسیاری از شهرنشینان به خرید و فروش‌های اینترنتی روی آورده‌اند. حتی برنامه‌های جدیدی نیز به وجود آمده که امکان خرید محصولات کشاورزی و سایر مقوله‌های مورد نیاز شهروندان و روستانشینان را تنها از طریق تلفن‌های همراه هوشمند فراهم می‌آورد و همین امر، آینده فیزیکی بازارها را با تهدید جدی مواجه کرده است.

اصولی برای ایجاد شهر دوستدار بازار

البته در بسیاری از شهرهای جهان نیز، وجود فیزیکی بازارها بسیار بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده به طوری که مثلاً در کلانشهر بارسلونای اسپانیا، مقامات امکان دسترسی مردم به تمام محصولات مورد نیاز خود را در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از محل سکونت آن‌ها فراهم آورده‌اند. در واقع، بارسلونایی‌ها بازارها را همچون سایر بخش‌های شهری، جزئی ضروری از زیرساخت‌ها به حساب می‌آورند و به طراحی آن‌ها، همانند خیابان‌ها، پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی ضروری می‌پردازند. صادق‌خان، شهردار پایتخت انگلستان نیز طراحی بازارهای عمومی را جز اولویت‌های برنامه‌ریزی شهری دوران مدیریت خود قرار داده و با دقت بر ۲۸۰ هزار بازار موجود در لندن نظارت می‌کند.

پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، سیاتل در واشنگتن و تورنتوی کانادا نیز از نمونه‌های موفق جهان در مدیریت بازارهای عمومی به حساب می‌آید که عنوان "شهرهای دوستدار بازار" را از آن خود کرده‌اند. در ادامه به شرح بعضی از اصول مشترک بین بازارهای این شهرها که در موفقیت آن‌ها سهیم بوده، پرداخته می‌شود.

اصولی برای ایجاد شهر دوستدار بازار

تنوع مراکز خرید

یک شهر دوستدار بازار، دارای تنوع زیادی از مراکز خرید است که همچون یک سیستم بازاری عمل می‌کند. این بازارها هم فروشگاه‌های مواد غذایی و هم غیر خوراکی را در برمی‌گیرد و از مراکز خرید عمده و خرده‌فروشی گرفته تا بازارهای غیررسمی و دستفروشی‌های خیابانی، همه نیازهای مردم در آن‌ها تأمین می‌شود.

مشارکت سرمایه‌گذاران و نهادهای مختلف در ایجاد شهر دوستدار بازار

چنین شهرهایی، شرکا و سرمایه‌گذاران مختلفی را گرد هم می‌آورد تا با همکاری یکدیگر در رونق اقتصادی منطقه و رسیدن به اهداف عمومی بکوشند. این گروه‌ها ممکن است مدیران، فروشنده‌ها، حامیان سلامت، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و غیر کشاورزی و همچنین کارآفرینان را در برگیرد که در کنار هم مراکزی موفق برای خرید و فروش به وجود می‌آورند.

اصولی برای ایجاد شهر دوستدار بازار

نظارت مقامات در نحوه عملکرد بازارها

مدیران در شهرهای دوستدار بازار، به طور مرتب بر عملکرد مراکز خرید نظارت می‌کنند تا از کاستی‌ها و مشکلات احتمالی به وجود آمده در آن‌ها باخبر شوند و در حل آن‌ها بکوشند. همچنین، افراد همیشه در تلاشند مکان‌های جدیدی، به خصوص در مناطقی با امکانات ضعیف‌تر، در شهرها بیابند که قابلیت ایجاد بازار در آن‌ها وجود دارد و در نتیجه، ساکنان می‌توانند در فاصله‌های نزدیکتری به محل زندگی خود به مراکز خرید دسترسی داشته باشند.

تضمین ارائه محصولات باکیفیت

شهرهایی که از بازارهای موفق برخوردار است، مقامات آن‌ها شبکه‌هایی توزیعی تشکیل می‌دهند که تأمین مواد سالم، مقرون به صرفه و تازه را یک اولویت در نظر می‌گیرند. در چنین شهرهایی، توزیع محصولات محلی بر واردات اولویت دارد که این اقدام به سهم خود می‌تواند در رونق اقتصادی شهر نیز سهیم باشد.

سرمایه‌گذاری مداوم در زیرساخت‌های بازاری

در شهرهای دوستدار بازار، مکان‌هایی نیز به ذخیره مواد غذایی و سایر محصولات اختصاص داده می‌شود، تا هر لحظه امکان تأمین نیازهای مردم وجود داشته باشد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در چنین بازارهایی همیشه از اولویت‌های برنامه‌ریزان شهری به حساب می‌آید تا این مکان‌ها را همیشه در نگاه مشتریان جذاب جلوه دهند.

اصولی برای ایجاد شهر دوستدار بازار

حمایت از دست‌فروشان در زمینه کسب و کار

در شهرهایی که بازارها جزئی ضروری از برنامه‌ریزی‌های شهری به حساب می‌آید، مقامات تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا افراد دست‌فروش به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه را تحت حمایت خود قرار دهند و به آن‌ها کمک کنند در گسترش فروش خود به بیشترین موفقیت دست یابند. مدیران ممکن است زمینه لازم برای ایجاد کسب و کار توسط این افراد را فراهم آورند یا اینکه به آن‌ها در رونق کنونی درآمدشان کمک کنند.

بازارهای شهری به عنوان فضاهایی عمومی برای گرد هم آوردن گروه‌های قومی مختلف

بازارهایی موفق در نظر گرفته می‌شود که از جوی خوشایند برخوردار است و می‌تواند گروه‌هایی از اقوام مختلف جامعه را در صلح تمام گرد هم آورد. بدیهی است که این کار از طریق ایجاد فضاهای عمومی در اطراف بازارها امکان‌پذیر است که در نتیجه آن، امنیت، جذابیت و برقراری تعامل اجتماعی برای همه کاربران تضمین می‌شود.

اصولی برای ایجاد شهر دوستدار بازار

کد خبر 494823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.