متخصصان شهرداری را به زاهدان می‌فرستیم/ سگ‌های بی‌صاحب در اصفهان حق حیات دارند

شهردار اصفهان گفت: آمادگی داریم متخصصان شهرسازی، زیباسازی و دفتر فنی خود را به زاهدان بفرسیم تا برداشت کلی از زاهدان داشته باشند و برای توسعه این شهر انتقال تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جلسه انتقال تجربیات مدیریت شهری اصفهان به زاهدان که در جریان سفر مدیران شهری اصفهان به استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری‌ها مؤسسات عمومی غیردولتی و غیرمتمرکز هستند که رابطه آن‌ها با حاکمیت مرکزی طولی نیست بلکه عرضی است؛ طبق متن قانون اساسی، شوراها ارکان تصمیم‌گیری و یکی از مراجع اداره کشور هستند که با انتخاب شهردار این وظیفه را به عهده می‌گیرند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: گاهی در حکومت‌ها بیم این می‌رود که تفویض اختیارات منجر به خودمختاری شود بدین سبب نظام حقوقی بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کند که در کشور ما نام آن را نظارت قیمومتی گذاشته‌اند یعنی حکومت، بر شوراها و شهرداری‌ها نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی دنبال اقتدار و تمرکز هستند و جایگاه شوراها را به حدی رسانده‌اند که صرفاً نهادی نظارتی بر شهرداری باشند و حتی اختیار وضع عوارض محلی نیز از آن‌ها گرفته شود.

نوروزی با انتقاد از عدم تمرکز قدرت و در اختیار بودن امور نقاط مختلف کشور تحت سیطره وزارت کشور، خاطرنشان کرد: شهرداران اصفهان، تبریز و زاهدان نماینده کشور در شورای شهرداری‌های کشور هستند و من با این نگاه در شورای شهرداری‌ها ورود کردم تا برخورد با مدیریت‌های محلی تغییر پیدا کند اما آنچه می‌خواستیم محقق نشد.

وی افزود: با توجه به وظیفه نمایندگی از شهرداری‌ها این شورا، هر حادثه‌ای در کشور رخ داد و احساس کردیم باید باشیم، حضور پیدا کردیم که حضورمان در خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله موید آن است.

نوروزی اضافه کرد: این کمک‌ها و ارتباطات پس از رفع نیاز منطقه آسیب‌دیده قطع می‌شد، اما زمانی که در سال ۹۸ به چابهار، کنارک و دشتیاری سفر یک روزه داشتیم پیشنهاد هم‌پیوندی با بنت، یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان مطرح شد تا این ارتباط ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: خواهرخواندگی فضای دیگری دارد و منافع آن به دیپلماسی، استقلال و تمامیت ارضی کشور کمک می‌کند اما هم‌پیوندی با رویکرد تازه‌ای از سوی معاونت فرهنگی پیشنهاد شد تا ارتباط اصفهان با شهر بنت، امری مستمر و خدمتی دائمی باشد.

شهردار اصفهان ادامه داد: این اتفاق به خوبی رخ داد و شهرداری و شورای شهر زاهدان باید کمک کنند تا قرارداد هم‌پیوندی میان شهرهای استان با دیگر کلانشهرهای کشور منعقد شود.

وی تاکید کرد: زاهدان باید محرک توسعه اقتصاد ایران باشد نه اینکه مناطق محرومی مانند قاسم‌آباد و کریم‌آباد را در دل خود جای دهد لذا تمام ارکان شهرداری برای این محرومیت‌زدایی بسیج شود.

نوروزی اضافه کرد: شهرداری اصفهان آمادگی دارد متخصصان شهرسازی، زیباسازی و دفتر فنی خود را به زاهدان بفرستد تا برداشت کلی از زاهدان داشته باشند و برای توسعه این شهر انتقال تجربه کنند.

تفاوتی میان زاهدان و اصفهان نمی‌بینیم

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان اگرچه اقوام مختلف را در دل خود جای داده است، اما مردمی منسجم و متحد دارد که با تلاش می‌توانند پله‌های ترقی را بپیمایند، افزود: باید از امکانات کشور در تمام نقاط به‌ویژه مناطق کمتر برخوردار استفاده کرده و عدالت فضایی و برخورداری از امکانات برای همه نقاط کشور وجود داشته باشد.

نوروزی تاکید کرد: می‌توان در کشور با تبعیض مثبت، کاری کرد که مناطق کمتر بهره‌مند، بیشتر دیده شوند و از این طریق برابری ایجاد کرد. در نتیجه این اقدام شاهد رضایتمندی مردم خواهیم بود چون پایه امنیت، رضایتمندی است و وقتی مردم از شرایط موجود راضی بوده، نیاز آن‌ها تأمین شود و بدانند عدالت در حال استقرار است، از حاکمان خود راضی خواهند بود و وقتی راضی باشند، برای استمرار نظم در جامعه تلاش می‌کنند.

وی اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان می‌تواند مهم‌ترین محور اقتصادی کشور باشد، زیرا همزمان با چند کشور از زمین و دریا در ارتباط بوده و از لحاظ استراتژیک موقعیت جغرافیایی بی‌نظیری دارد. این استان با ذخایر پرتعداد زیرزمینی، منابع غنی و نیروی انسانی بسیار زیاد باید قطب تبادلات اقتصادی و فعالیت‌های تجاری بوده و اتاق‌های بازرگانی استان‌های مختلف در این استان پایگاه داشته باشند.

نوروزی اظهار کرد: تفاوتی میان اصفهان و زاهدان نمی‌بینیم و همه را جزئی از ایران می‌دانیم بنابراین شاید از لحاظ قانونی نتوان پول یک شهر را در شهر دیگری خرج کرد، اما تجارب شهرها باید صرف تمام ایران شود.

هویت زاهدان باید تقویت شود

وی با تاکید بر اینکه هر شهر و استانی باید چشم‌انداز داشته باشد تا مدیران آن بدانند شهر و استانشان در آینده باید کجا باشد، گفت: شهر زاهدان جوان‌ترین مرکز استان کشور است لذا باید هویت خود را تقویت کرده و برای توسعه برند سازی کند.

نوروزی با اشاره به وجود موزه تاریخ تمدن جنوب شرق کشور در زاهدان، گفت: اصفهان شهر موزه بوده و هر کجای آن پا بگذارید بسان موزه است، اما یکی از ضعف‌های بزرگ این شهر نداشتن موزه‌های بزرگ است بنابراین باید از این ظرفیت که برای زاهدان به وجود آمده نهایت استفاده را برد، زیرا این عقبه تاریخی استان می‌تواند محور توسعه در زاهدان باشد.

وی با بیان اینکه برنامه اصفهان ۱۴۰۵ بر مبنای دو محور شهر زیست‌پذیر و شهر رقابت‌پذیر تدوین شده است، خاطرنشان کرد: هر شهری باید در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی تاب‌آور باشد، زیرا شهر بسان یک موجود زنده است و برنامه مربوط به آن باید به درستی تدوین و آفات، آسیب و تهدیدها شناسایی و راه مدیریت آن مشخص باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به محور رقابت‌پذیری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ گفت: باید در شهر میان کارآفرینان و بخش خصوصی رقابت بوده و شاهد مشارکت سرمایه‌گذاران در آن باشیم؛ زاهدان می‌تواند با جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، در زمینه‌های مختلف مانند هتل‌سازی اقدام کرده و گنجینه‌ای که دارد را به آبادانی تبدیل کند.

الگوی محرومیت‌زدایی اصفهان در زاهدان تکرار شود

نوروزی با تاکید بر لزوم نگاه سخاوتمندانه و تحقق عدالت فضایی در تمام شهرهای کشور، گفت: در اصفهان این نگاه را حاکم کردیم؛ در این شهر ساخت سینماها ۱۰۰ ساله بود اما همه آن‌ها در چهارباغ متمرکز می‌شد در حالی که در این دوره مدیریت شهری، این زیرساخت‌ها به مناطق کم‌برخوردار شهر رفته و در رهنان و خوراسگان سینما ساخته شد.

وی ادامه داد: علاوه بر فرهنگسراها و سالن‌های ورزشی متعددی که در مناطق کم‌برخوردار مانند زینبیه احداث شد، خط دو مترو نیز از این منطقه آغاز شد تا تحول را به دنبال داشته باشد؛ در ایالات متحده یک شهر پیرامون یک ایستگاه مترو ایجاد شده است پس می‌توان با پروژه‌های شهری سطح مناطق را ارتقا داد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه این الگو باید در زاهدان نیز تکرار شده و امکانات در تمام شهر وسعت پیدا کند، گفت: زاهدان فرهیختگان دانشگاهی زیاد و بدنه کارشناسی قوی دارد، بنابراین باید با این ظرفیت کارهای بزرگی در این شهر انجام شود.

وی به مدیران شهرداری زاهدان توصیه کرد: هر پروژه‌ای در شهر اجرا می‌شود، پیش از آن پیوست فرهنگی، تاریخی و انسانی داشته باشد.

اقدامات فرهنگی مقدم بر اقدامات عمرانی است

نوروزی ادامه داد: سهم حمل‌ونقل عمومی از بودجه سال جاری شهرداری، چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و برای خرید اتوبوس، توسعه مترو و ایجاد تراموا هزینه خواهیم کرد اما طرح کلاس شهر که کتب مربوط به آن به تأیید وزارت آموزش و پرورش رسیده و به دانش آموزان آموزش شهروندی می‌دهد از خرید ده‌ها اتوبوس مهم‌تر است.

وی تصریح کرد: پروژه‌های بزرگی در حوزه پسماند افتتاح شده ولی وقتی به کودکان شهر آموزش لازم را بدهیم، قرار نیست روزی یک هزار تن پسماند در شهرمان تولید شود.

نوروزی ادامه داد: با این آموزش‌ها دیگر قرار نیست شاهد انبوه تصادفات و حوادثی باشیم که نتیجه نقض قوانین است و درگیری میان شهروندان از بین می‌رود، بنابراین اقدامات فرهنگی نسبت به اقدامات عمرانی در اولویت است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری وظیفه دارد به بهزیستی شهروندان تا حد ممکن کمک کند، خاطرنشان کرد: شعار شهرداری اصفهان یک سال است که از انسان‌محوری به حیات‌محوری تغییر کرده یعنی حتی یک سگ بی‌صاحب نیز در این شهر حق حیات دارد؛ یعنی نباید درختان شهر از خشکسالی بخشکد و باید مدیران شهر برای همه موجودات زنده فکر کنند تا این شهر به حیات خود ادامه دهد.‌

کد خبر 494762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.