ضریب نفوذ تلفن همراه کشور ١۵٠ درصد شد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات از ضریب نفوذ ۱۵۰ درصدی تلفن همراه و ۱۰۵ درصدی اینترنت پهن‌باند در کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از سازمان تنظیم مقررات، حسین فلاح جوشقانی به مناسبت روز جهانی ارتباطات -٢٧ اردیبهشت ماه- درباره توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات مسائلی را مطرح کرد.

وی درباره وضعیت شاخص‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات ایران گفت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یک حوزه بسیار پویا و داینامیک است که تغییرات در آن بسیار سریع رخ می‌دهد و هر روز با نوعی از سرویس و فناوری‌های جدید و تحول آفرین روبرو هستیم که این فناوری‌ها آینده تمام تعاملات و مباحث اقتصادی، اجتماعی و… را تحت تأثیر قرار خواهند داد. با وجود این فناوری‌ها مباحثی مانند اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال عینیت پیدا کرده است. این سرعت در تغییر فناوری‌ها نیازمند توجه ویژه‌ای است تا هم بتوانیم همزمان با فناوری حرکت کنیم و هم به مشکلات آن توجه داشته باشیم. از همین رو باید آمادگی‌های لازم برای همگام بودن با این تحولات را داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت شبکه IP داخل کشور از ۶ هزار و ۹۶۸ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۶ به ۲۵ هزار و ۷۳ گیگابیت بر ثانیه در حال حاضر رسیده است. ظرفیت پهنای باند بین‌الملل تقریباً ۵ برابر شده و ظرفیت شبکه انتقال کشور از ۱۰ هزار و ۴۱ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۶ به ۳۱ هزار و ۳۳۳ گیگابیت بر ثانیه در سال جاری افزایش داشته است.

فلاح تاکید کرد: در حوزه توسعه خدمات ارتباطی در روستاها در حال حاضر بیش از ۳۷ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند. در حوزه اینترنت پهن‌باند ثابت و سیار، از ضریب نفوذ ۷۸ درصدی در سال ۹۶ به ضریب نفوذ ۱۰۴ درصدی در حال حاضر رسیدیم و ضریب نفوذ تلفن همراه نیز در چهار سال گذشته از ۱۱۰ درصد به ۱۵۱ درصد رسیده است. پوشش جاده‌ای تلفن همراه هم در فناوری ۳G از ۵۲ هزار و ۷۲۵ کیلومتر و در فناوری G از ۲۶ هزار و۸۶۱ کیلومتر در سال ۹۶ به ترتیب به ۵۷ هزار و۹۱۰ کیلومتر و ۳۳ هزار و ۷۹۲ کیلومتر در سال ۹۹ رسیده است.

وی گفت: بخش دیگری از این تصویر مربوط به حوزه پست است که قدمتی طولانی در ایران دارد، اما در طول ۴ سال گذشته، با تغییر در قانون اساسنامه پست در سال ۹۶، صدور مجوز برای دو اپراتور پست خصوصی با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محقق شد و با هدف ایجاد رقابت و افزایش سطح کیفیت و تنوع خدمات، اپراتورهای پستی وارد بازار پست کشور شدند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: در حوزه حمایت از حقوق مصرف‌کننده نیز با تغییر در فرآیندهای سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵، ایجاد سامانه‌های متعدد مانند نت‌سنج پلاس، دسترسی پهن‌باند خانگی، استعلام سرویس‌های مشترکین، رجیستری و… سعی کردیم زمینه دسترسی عموم مردم به وضعیت سرویس‌دهی اپراتورهای ارایه‌دهنده خدمات را فراهم کنیم تا مردم با مشاهده و ارزیابی کیفیت سرویس اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت ثابت این حق انتخاب را داشته باشند که سرویس مطلوب‌تر و متناسب با نیازشان را دریافت کنند.

فلاح ادامه داد: همانطور که اشاره کردم در حوزه پوشش نسل ۳ و ۴ تلفن همراه وضعیت خوبی داریم اما دنیا در حال ورود به نسل ۵ است و برخی نقاط دنیا، استفاده تجاری از این تکنولوژی را آغاز کرده‌اند. در ایران نیز به صورت آزمایشی بهره‌برداری از این تکنولوژی شروع شده است اما اگر دیر اقدام کنیم بدون شک در این حوزه از دنیا عقب خواهیم ماند. در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نیازمند تحرک بیشتری هستیم. در حوزه ارتباطات ثابت، متأسفانه بنا به دلایل مختلف وضعیت مناسبی نداریم و توسعه تکنولوژی‌هایی مانند فیبر، VDSL و… در ایران با کندی پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی وضعیت نسبتاً مطلوبی داریم، در ایام کرونا با وجود تمام مشکلات، حوزه ICT توانست نیازهای کشور را برآورده کند. اما نکته اینجاست که این نیازها ثابت نیست و با سرعت بسیار بالا در حال تغییر است، از همین رو ما نیز باید همگام با این نیازها خودمان را توسعه دهیم. در یک دهه گذشته مشکلات کشور در این حوزه خودش را نشان داد و مشخص شد که نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم. علاوه بر این، تحریم‌ها بر این حوزه بسیار اثرگذار بوده و با وجود اقدامات خوبی که در حوزه تولید تجهیزات ICT در داخل کشور انجام شده، اما هنوز بخش عمده‌ای از تجهیزات از خارج کشور تأمین می‌شود. ۷۰ درصد هزینه‌های این حوزه ارزی است در حالی که تمام درآمدهای این حوزه ریالی است. تمام این مسائل روی بخش ICT تأثیر گذاشته، اما نتوانسته آن را متوقف کند.

کد خبر 494751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.