تاریک‌ترین آسمان شهرها در ۲۰۲۰ رقم خورد

آسمان شهرهای سراسر دنیا طی چند دهه اخیر به علت افزایش استفاده از الکتریسیته دچار آلودگی نوری شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ جهان را دگرگون کرد و تبعاتی جبران‌ناپذیر از خود بر جای گذاشت با این حال برخی از مردم به دید مثبت این پاندمی را مورد بررسی قرار می‌دهند و ادعا می‌کنند که کرونا تأثیرات مفیدی نیز داشته است به عنوان مثال، نگرش بشر نسبت به بهداشت تغییر قابل چشمگیری کرده و آلودگی هوا در نتیجه ترویج تردد سبز با کاهشی باور نکردنی مواجه بوده است اما چیزی که در این بین باعث شگفتی همگان شده، این است که آسمان سال ۲۰۲۰ تاریک‌تر از سال‌های گذشته بود.

محققان بر این باورند که اتخاذ سبک زندگی سالم توسط مردم طی دوران کرونا و اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه برای مهار آن، به طور قابل توجهی منجر به کاهش آلودگی نوری و تغییر سیمای شبانه شهرهای سراسر جهان شده است. بدیهی است که این اتفاق می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی در کره خاکی را تحت تأثیر قرار دهد و سلامت بشر و محیط زیست را بهبود ببخشد. بدیهی است که آلودگی نوری بر اثر استفاده ساکنان زمین از نور مصنوعی تولید می‌شود بنابراین کاهش آن می‌تواند ابتلای بشر به بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرطان تیروئید را به حداقل برساند.

منجمان بریتانیایی پس از بررسی تعداد ستاره‌های آسمان به این نتیجه رسیدند که آلودگی نوری از تاریخ ششم فوریه تا چهاردهم فوریه ۲۰۲۱ به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته بود چرا که در همین بازه زمانی توانستند تعداد هشت هزار ستاره را در آسمان شمارش کنند. این در حالی است که تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ و آلودگی نوری آسمان شهرهای سراسر کشور، شمارش ستاره‌ها را با مشکل مواجه می‌کرد تا جایی که در بعضی از شب‌ها، شمارش بیش از ۱۰ ستاره نیز امکان‌پذیر نبود.

گزارشات حاکی است که سیمای شبانه شهرهای امروزی، صدها یا حتی هزاران برابر روشن‌تر از ۲۰۰ سال گذشته است که این رویداد به خاطر استفاده بیش از حد بشر از انرژی الکتریسیته اتفاق افتاده است.

تاریک‌ترین آسمان شهرها در ۲۰۲۰ رقم خورد

کد خبر 494743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.