شخصیت‌های منفعل جذب خرافات می‌شوند

یک روانشناس بالینی گفت: شخصیت‌های منفعل جذب خرافات می‌شوند و شامل کسانی هستند که همه اتفاقات را خارج از اراده خود و امری غیرقابل تغییر می‌دانند و خود را به دست تقدیر می‌سپارند که تنها راهکار کاهش خرافات در جامعه افزایش آگاهی افراد است چرا که با وجود آن جهل کمرنگ می‌شود.

زهرا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به این که با آمدن شبکه‌های مجازی ترویج خرافات مجازی هم رایج شده است، اظهار کرد: خرافات به معنای عادات و باورهای غلط است که اساس علمی و عقلی ندارند اما ریشه عمیق فرهنگی دارند؛ یعنی به شکل‌های داستان گونه، شعر و افسانه، سینه به سینه منتقل شده و به مرور زمان پس از دهه‌های متمادی تبدیل به قسمتی از فرهنگ آن جامعه شده اند. ریشه فرهنگی بسیار قوی در پشت پرده خرافات پنهان شده و نماد و نمایشگر قسمتی از آن فرهنگ است.

این روانشناس بالینی در خصوص تعریف علمی و دلیل وجود خرافات افزود: اساساً، خرافات مجموعه عادت‌های ناسازگار با عقل است که دلیل وجود آن، جهل و ناآگاهی است؛ با افزایش سطح سوادآموزی و آگاه سازی مردم یک جامعه می‌توان مقدار گرایش آن‌ها به خرافات را کاهش داد.

وی ادامه داد: سودجویان و کلاهبردارانی که از گرایش مردم به خرافات به نفع خود استفاده می‌کنند، نمادها یا ظاهر دینی به خرافات می‌دهند تا در نظر مردم امری مشروع و عقلانی جلوه کند به همین دلیل با بررسی‌ها به این نتیجه می‌رسیم که نه تنها خرافات از آموزه‌های دینی سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه با ارزش‌ها و موازین دینی ناسازگار است.

جعفری خاطرنشان کرد: میان آموزه‌های دین و خرافات مرز باریکی وجود دارد که اگر بی‌دقتی حاصل شود به راحتی می‌تواند شکسته شود.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: خرافات محدود به زمان و مکان نیست و از زمان‌های دور در میان تمام ملت‌ها وجود داشته است و افراد سودجو همیشه از این ناآگاهی مردم سوءاستفاده می‌کردند.

وی تاکید کرد: بیش از همه، شخصیت‌های منفعل جذب خرافات می‌شوند و شامل کسانی هستند که همه اتفاقات را خارج از اراده خود و امری غیرقابل تغییر می‌دانند و معمولاً خود را به دست تقدیر می‌سپارند که تنها راهکار کاهش خرافات در جامعه افزایش آگاهی افراد است چرا که با وجود آن جهل کمرنگ می‌شود.

کد خبر 494687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.