همه کودکان جهان، کانون توجه ابتکارات «شهر دوستدار کودک» هستند

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان گفت: کانون توجه ابتکارات شهر دوستدار کودک، شامل همه کودکان جهان اعم از فقیر و غنی، کودکان افغانستان و غزه و ... است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن پیش از ظهر امروز _ چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه_ در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی آرمان شهر کودکان اظهار کرد: ابتکار شهرهای دوستدار کودک در ترغیب دولت‌ها و دیگر ذی‌نفعان برای بذل توجه بیشتر به احقاق حقوق و برآوردن نیازهای شهروندان خود و نیز اطمینان یافتن از مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌های محلی، مفید و راهگشا است؛ این ابتکار در بیش از سه هزار شهر و جامعه محلی در سراسر جهان فعال است و هرساله گسترش می‌یابد.

وی افزود: تقویت هدایت جهانی و ملی در روند این پروژه به عنوان تسهیلگران این عرصه نقش مهمی را ایفا می‌کند. ارزیابی و پایش یکی از ابزارهای هدایت توسط یونیسف است که خود می‌تواند فضای رقابتی را بین شهرها ایجاد کند، اما چگونگی تحقق این ساختار رقابتی یکی از موضوعات قابل بحث در این عرصه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: هماهنگ سازی قوانین و ضوابط یکی از ابزارهای تحقق نظام مشترک در شهرها است؛ توجه نکردن به تفاوت‌ها و فرهنگ‌ها اصلی‌ترین مانع برای این موضوع است زیرا ممکن است ماهیت فضای رقابتی سالم را به ماهیت دیگری تغییر دهد.

وی افزود: کانون توجه ابتکارات شهر دوستدار کودک، شامل همه کودکان اعم از فقیر و غنی، کودکان افغانستان و غزه و همه کودکانی که در جهان زندگی می‌کنند، است؛ به نظر می‌رسد برای رسیدن به آرمان شهر کودک، باید برای ایجاد نشدن تبعیض بین کودکان ایران به هر نحوی از هر اقدام و تصمیمی در راستای تضعیف این مبحث جلوگیری شود. هر شهری باید با توجه به ماهیت فرهنگی و جغرافیایی آن شهر و کشور سنجیده شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شود.

روشن تصریح کرد: شاخص رقابت پذیری از طرف مجامع جهانی باید بر اساس نیازهای اساسی، کارایی و نوآوری ارزیابی شود. نهادها و زیرساخت لازم جهت سنجش برخورداری از نیازهای اساسی، آموزش، آمادگی فنی جهت سنجش میزان کارایی و نوآوری و ارتقای کارایی از عوامل مهم توسعه شهرهای دوستدار کودک است.

وی افزود: بررسی مزیت رقابتی و تحلیل نقاط قوت و ضعف رقابت پذیری در شهرهای دوستدار کودک با عنایت به متغیرهای کلان مؤثر بر آن، با توجه به منافع ملی کودکان ایران زمین از موضوعات اساسی است که باید به آن پرداخته شده و بررسی شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: رقابت باید مؤثر و هیجان‌انگیز باشد نه ترسناک، از طرفی رقابت روی همه موضوعات مؤثر نیست، اجبار در این رقابت معنایی ندارد. بحث سازنده، ارتباط آزادانه و ارائه نقطه نظرات با نهادها و شهرها، بسیار سازنده و عامل مهمی برای بهبود فرآیند و نوآوری است.

وی افزود: رقابت سالم باید باعث به وجود آمدن ارزش باشد. در فرآیند شهرهای دوستدار کودک نباید فقط نتایج را سنجید ارزش‌های ایجاد شده نیز باید در نظر گرفته شود. آموزش مهارت جدید، ارتباطات درون شهری و برون شهری، نتایج مثبتی مانند نقد آزادانه و به اشتراک گذاشتن تجربیات مختلف، همه می‌توانند جز ارزش‌های به وجود آمده در جریان رقابت سالم باشد.

روشن خاطر نشان کرد: در این راستا، کارا کردن سیاست‌های حمایتی و رقابتی، استفاده از ظرفیت موجود قوانین و اصلاح آن در حوزه حمایت از مالکیت معنوی شهرها، نظارت و توان ارزیابی صحیح و منطقی در شهرها به عنوان اولویت تحقق اهداف سند چشم‌انداز شهرهای دوستدار کودک است به امید روزی که نام ایران با عنوان کشور دوستدار کودک در دنیا آوازه شود.

کد خبر 494683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.