۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
طغیانی: نظام بانکداری کشور معیوب است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از سال ۱۳۵۱ که قانون پول و بانک مصوب شده است تا امروز ۳۳۰۰ مرتبه ضعیف‌تر شده است این موضوع نشان دهنده این است که بانک مرکزی امکان کنترل تورم، حفظ قدرت پول ملی، ساماندهی و نظارت بر نظام بانکی را ندارد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حدود ۱۲ سال است که طرح بانکداری در مجلس قرار دارد و طی ادوار مجلس به سرانجام نرسیده است بر همین اساس در جلسه یکشنبه مقرر شد مجلس یازدهم با جدیت به طرح بانکداری بپردازد.

وی افزود: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس یازدهم وعده اصلاح امور ساختار اقتصادی را به مردم داده است همچنین تاکید کارشناسان اقتصادی نسبت به معیوب بودن نظام بانکداری کشور باعث شد که مجلس یازدهم به بررسی طرح بانکداری بپردازد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سال ۱۳۵۱ که قانون پول و بانک مصوب شده است تا امروز ۳۳۰۰ مرتبه ضعیف‌تر شده است این موضوع نشان دهنده این است که بانک مرکزی امکان کنترل تورم، حفظ قدرت پول ملی، ساماندهی و نظارت بر نظام بانکی را ندارد. در حال حاضر بخش مسائل مربوط به بانک مرکزی در طرح بانکداری مقدم شده است و هم اکنون در صحن علنی مجلس ارائه شده است.

طغیانی خاطرنشان کرد: وابستگی بانک مرکزی به دولت از جمله مشکلات امروز بانک مرکزی است زیرا این موضوع باعث شده است که دولت‌ها کسری بودجه خود را از بانک مرکزی تأمین کنند همچنین نظارت ضعیف بانک مرکزی بر نظام بانکی کشور که باعث ایجاد تورم شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شورای پول و اعتبار به عنوان اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری بانک مرکزی به صورت غیر تخصصی با تعدادی از وزرا تشکیل می‌شود و هیچ‌گونه ورودی‌های تخصصی برای سیاست گذاری پول را ندارد و شورای پول و اعتبار تنها اعلام حضور می‌کند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای رفع این مشکلات نیاز است که قانون بانک مرکزی اصلاح شود و بانک مرکزی به استقلال و اقتداری واقعی خود در محور نظارت بر نظام بانکی دست یابد و به فرموده دولت‌ها عمل نکند.

کد خبر 494612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.