آنالیز عملکرد استقلال مقابل پرسپولیس در دربی/ خلاقیت تاکتیکی، حلقه گمشده آبی‌ها

یک آنالیزور حرفه‌ای فوتبال، شکست آبی‌ها در شهرآورد پایتخت و افت محسوس‌شان پس از رقابت‌های آسیایی را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال پس از نمایش خیره کننده در آسیا و صعود به عنوان صدرنشین از گروه مرگ رقابت‌ها، با بازگشت به ایران دچار افت محسوسی شده است. شاگردان مجیدی دو دیدار اخیرشان، لیگ برتر را به رقبای اصفهانی و تهرانی خودشان واگذار کرده و از کورس قهرمانی تا حدود زیادی عقب مانده‌اند. بسیاری جدایی فراز کمالوند بلافاصله پس از بازگشت کاروان تیم از عربستان و قبول سرمربیگری سایپا را عامل وضعیت استقلال در دو مسابقه آخر می‌دانند چرا که کمالوند اگر چه به عنوان دستیار کنار دست مجیدی نشسته بود ولی از همان روزهای ابتدایی همکاری با مجیدی حس می‌شد که او چه نقش کلیدی‌ روی نیمکت آبی‌پوشان پایتخت ایفا می‌کند. استقلال که با توجه به شرایط جدول، رقابت قهرمانی را به سپاهان و پرسپولیس باخته ، حالا دل به جام حذفی بسته است و برای موفقیت در آن، امشب در دیداری دشوار باید با ذوب‌آهن روبرو شود که از اتفاق آن‌ها نیز چشم امید خود را به این تقابل بسته‌اند. شکست آبی‌ها در دربی جمعه شب هم در ادامه این روند نزولی تیم فرهاد بود که مشکلات فراوانی در خطوط مختلف زمین از دفاع تا حمله به چشم می‌خورد. عملکرد استقلال در شهرآورد اخیر مقابل پرسپولیس توسط امید بندی داریان، دارنده مدرک آنالیزوری فوتبال از باشگاه بارسلونا اسپانیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بررسی شده که در ادامه می‌خوانیم:

دلیل افت چشمگیر استقلال پس از دور گروهی لیگ قهرمانان

بازگشت از تورنمنت آسیایی موفق، برای استقلال خوش یمن نبود و شاید با کمی خوش شانسی نتایج بهتری در دو دیدار قبلی به دست می‌آوردند. با این حال هرگز نمی‌شود از ضعف‌های آبی‌ها در روزهای اخیر چشم‌پوشی کرد. حالا ۱۸۰ دقیقه‌ای است که حرکات تکنیکی قایدی چندان تأثیرگذار نیست، مطهری در جریان بازی حل می‌شود و دیاباته فرصت‌ها را به راحتی هر چه تمام‌تر یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. خط دفاع استقلال نیز که الاهلی و الدحیل را در دور برگشت ACL ناکام گذاشته بود بسیار آسیب‌پذیر نشان می‌دهد. با تمام این تفاسیر سوال مهم‌تر این است که دلیل افت آبی‌پوشان چیست؟

آنالیز عملکرد استقلال مقابل پرسپولیس در دربی/ خلاقیت تاکتیکی، حلقه گمشده آبی‌ها

آنالیز: مشکلات استقلال یکی_دو تا نیست. در بخش اول استقلال مشکل بدنسازی دارد و افت محسوس بدنی آن‌ها باعث می‌شود تاکتیک‌هایشان اجرا نشود ضمن این که محدود بودن تاکتیک استقلال در بخش تهاجمی در هر تیمی آنالیز شده و این موضوع به علاوه نداشتن سوپرایز تاکتیکی در بخش هجومی باعث شده در بازی‌های اخیر آمار گل زنی آن‌ها به حداقل برسد. این مشکلات در کنار مشکلات دفاعی و سازماندهی تدافعی باعث شده در چند بازی اخیر انتقادات از آبی‌پوشان زیاد شود. کادر فنی استقلال برای خارج شدن از این نیاز به خلاقیت و برنامه جدید دارد؛ برنامه‌ای که در زمان کمالوند دیده می‌شد. نکته آخر هم این که تمام این مشکلات در کنار یکدیگر می‌تواند روحیه تیمی را کاهش دهد.

استفاده نکردن مجیدی از سه مهاجم در ترکیب ابتدایی استقلال در دربی

تمایز اصلی چینش نفرات مجیدی برای دیدارهای اصلی را باید در استفاده از دو یا سه مهاجم دانست جایی که سرمربی استقلال برای برخی بازی‌ها سه مهاجم زهردارش را به میدان می‌فرستد و در برخی دیگر از مسابقات، تنها از دو تای آن‌ها بهره می‌برد. نکته مهمی که کاملاً میان تعداد گل‌های زده و خورده استقلال در دیدارهایی با چینش مختلف متفاوت است. مجیدی برای شهرآورد پایتخت هم تنها از قایدی و مطهری در ترکیب اولیه استفاده کرد و دیاباته را در نیمه دوم روانه زمین کرد؛ تصمیمی که موافقان و مخالفان زیادی دارد.

آنالیز عملکرد استقلال مقابل پرسپولیس در دربی/ خلاقیت تاکتیکی، حلقه گمشده آبی‌ها

آنالیز: تصمیم کاملاً درستی بود و بارها استفاده همزمان از سه مهاجم را احساسی قلمداد کردم. جلوی تیم پرسپولیس که تاکتیک‌های متفاوتی در گلزنی و سرعت انتقال بالا در دفاع به حمله دارد، استفاده از سه مهاجم، اشتباه بزرگی تلقی می‌شود چرا که در این روش بالاجبار بازیکنی در بخش تدافعی نخواهید داشت و این موضوع می‌تواند به ضرر تیم مقابل پرسپولیس تمام شود. در نهایت استفاده از یک بازیکن بیشتر در خط دفاعی و یا خط میانی را واجب تر می‌دانم.

کد خبر 494589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.