دعوت رسمی عراق از ایران برای نجات «طاق کسری»

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی گفت: دولت عراق سرانجام از ایران برای نجات و مرمت «طاق کسری» رسما دعوت کرد.

به گزارش ایمنا، محمدحسن طالبیان در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: طاق کسری اثری بزرگ از دوره‌ای تاریخی در ایران فرهنگی است و متاسف بودیم که نمی‌توانستیم برای نجات و مرمت آن اقدامی انجام دهیم، اما گاهی مناسبات کشورها را ملاحظه نمی‌کنیم، چندین مرتبه به عراق نامه نوشتیم و آن‌ها هربار می‌گفتند «تشریف بیاورید»، ما دولت هستیم و عراق باید رسماً از ایران دعوت می‌کرد.

وی با اشاره به سرانجام پیگیری‌ها برای مشارکت در مرمت طاق کسری، افزود: مکاتبات زیادی انجام دادیم، حتی به ستاد بازسازی عتبات عالیات هم مراجعه کردیم و از آن‌ها خواستیم با توجه به نزدیکی مزار مسلم بن عقیل به طاق کسری، موضوع یکپارچه پیگیری شود و با این حال، منتظر دعوت رسمی دولت عراق بودیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی ادامه داد: به تازگی نامه‌ای از وزارت امور خارجه کشورمان رسیده که حالا می‌توانیم تفاهم‌نامه اولیه مدیریتی با عراق ببندیم، چهارچوب‌ها را تعیین و پیش‌نویس تفاهم‌نامه مرمت طاق کسری را آماده کنیم.

وی درباره هزینه مرمت طاق کسری و این‌که آیا ایران قرار است هزینه‌ای پرداخت کند، تاکید کرد: موضوع هزینه مطرح نیست؛ مهم دانش این کار است.

طالبیان در پاسخ به این سوال که در صورت حضور «بنیاد الف» در پروژه مرمت طاق کسری نقش ایران چیست؟ گفت: این پروژه جهانی است و همه می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند؛ ما حتی سه مرتبه با یونسکو تماس گرفتیم که مشارکت داشته باشد، البته ایکوم هم اعلام آمادگی کرده چرا که مرمت طاق کسری باید جریانی جهانی باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 494519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.