چگونه مصرف آب را در شرایط کم‌آبی مدیریت کنیم؟

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به شرایط کم‌آبی سال جاری، نقش شهرداری‌ها در توسعه فضای سبز سازگار با اقلیم و استفاده از روش‌های نوین آبیاری فضای سبز، بر نقش مردم در کاهش مصرف آب در شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش ایمنا، سعید احمری با اشاره به کم بارشی‌ها و کمبود منابع آب در سال آبی جاری اظهار کرد: در سطح کشور حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما در شهر تهران در بخش آب شرب با تنش بیشتری مواجه هستیم و دغدغه کمبود آب پشت سدها بیشتر متوجه مصارف شهروندان در منازل است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو در سال‌های گذشته از منابع آب زیرزمینی برای تأمین آب شرب در سطح استان و شهر تهران استفاده و همزمان استفاده از این منابع توسط شهرداری برای آبیاری فضای سبز فشار بر این منابع را بیشتر می‌کرد بنابراین این مساله باعث شد که طی سال‌های اخیر شهرداری تهران از این منابع کمتر بهره‌برداری کند تا آب شرب مورد نیاز شهروندان تأمین شود.

به گفته احمری، شهرداری تهران در جهت کاهش بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و سطحی توافقاتی با وزارت نیرو داشته اما توسعه فضای سبز شهرداری تهران نیز جزء قوانین و مقررات و نگهداشت فضای سبز موجود جزء سرمایه‌ها است بنابراین کاهش مصرف آب توسط شهرداری به گونه‌ای نیست که در شرایط خشکسالی میزان آب در اختیار شهرداری برای آبیاری فضای سبز محدود شود تا برای تأمین آب شرب مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری در زمینه توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، ایجاد فضای سبز سازگار با محیط و اقلیم شهر تهران، استفاده از گونه‌های گیاهی کم آب‌بر و روش آبیاری تحت فشار، احداث پارک بدون چمن و کاهش برنامه چمن‌کاری بین ۱۰ تا ۱۵ درصدی در مناطق را انجام داده است که مجموعه این اقدامات می‌تواند کمک کند تا این سال آبی پرتنش را پشت سر بگذاریم.

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این که ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد، اظهار کرد: لازم است توجه بیشتری به توسعه فضای سبز متناسب با اقلیم و کاهش مصرف بی‌رویه آب داشته باشیم. از آنجایی که بخش بیشتر مصرف آب در شهر تهران مربوط به آب شرب و منازل است، کاهش مصرف در هر نوعی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: شهروندان همیشه همکاری و همیاری لازم را داشته‌اند بنابراین با تنظیم فشار دستگاه‌های پمپ آب، استفاده از سرشیرهای کم مصرف و خودداری از مصارف غیر ضروری مانند شست و شوی خودرو و معابر می‌توانیم در چنین شرایطی تنش آبی را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به حد کافی درباره وضعیت منابع آب و مصرف آب در کشور اطلاع‌رسانی می‌شود؟ اظهار کرد: سال‌های گذشته با تأخیر اطلاع‌رسانی می‌شد اما اکنون وزارت نیرو با انجام برنامه‌ریزی زودتر نسبت به اعلام هشدارها به مردم اقدام می‌کند تا هم مردم و هم شهرداری‌ها بتوانند مصارف آب خود را کاهش دهند.

احمریبا بیان این که منابع آب زیرزمینی در یک سال متأثر از مصرف ما نمی‌شوند، گفت: مصرف بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در بلند مدت مشکلات بزرگی را تحت عنوان فرونشست زمین ایجاد می‌کند. منابع آب زیرزمینی طی میلیون‌ها سال جمع شده است و ما نمی‌توانیم بر اساس نیاز در یک دوره کوتاه آن را مصرف کنیم چراکه احیا و بازیابی این منابع بسیار زمان‌بر است و در بعضی از مواقع نیز اگر فرونشست زمین اتفاق افتد هیچ‌گاه نمی‌توان این منابع را احیا کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 494459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.