تاثیر بحران کرونای هند بر تامین واکسن در آفریقا

هند به عنوان بزرگترین تولید کننده واکسن دنیا شناخته شده است اما اوج گرفتن دوباره شیوع بیماری کووید -۱۹ در این کشور منجر به اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در صادرات واکسن از آن شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از این که مقامات هند از کشف واکسن در کشور خود خبر دادند، بسیاری از کشورهای جهان نظیر آفریقایی‌ها به تأمین واکسن خود از این کشور تکیه کردند اما متأسفانه، کووید-۱۹ یک بار دیگر با سرعتی باور نکردنی و به دلایل مختلف نظیر کاهش محدودیت‌های کرونایی، در میان مردم هند شروع به انتشار کرد و همین امر باعث شد محدودیت‌های کرونایی جدیدی بر سراسر کشور اعمال شود در نتیجه این رویداد، روند صادرات واکسن نیز با اخلال مواجه شد که در این بین کشورهای آفریقایی بیشترین لطمه را متحمل شدند در همین راستا سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی درخواست کرد تأمین واکسن کرونا به صورت جهانی صورت گیرد و مقامات کشورها نیز برای کمک به سایر ملل در فراهم آوردن آن بکوشند.

تاثیر بحران کرونای هند بر تامین واکسن در آفریقا

آفریقای جنوبی یکی از کشورهای قاره با پایین‌ترین سرعت توزیع واکسن به حساب می‌آید که کمتر از دو درصد مردم آن تا کنون واکسینه شده‌اند. آغاز موج جدید گسترش کرونا در کشور هند و کاهش سرعت صادرات واکسن از آن، وضعیت آفریقای جنوبی را بحرانی‌تر کرد چرا که مقامات آن برای تأمین واکسن کووید -۱۹ بر صادرات هند تکیه کرده بودند. بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، تا پیش از این تعداد ۴۱ درصد کشورهای آفریقایی بیش از ۲۰ درصد واکسن خود را از هند تأمین می‌کردند اما حالا با محدودیت صادرات آن از هند مواجه شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی از کشورهای تولید کننده واکسن کرونا درخواست کرده تا جای ممکن به توزیع واکسن، دست کم برای دوز اول، در سراسر جهان بپردازند با این حال همچنان اطلاعات دقیقی در مورد زمان آغاز صادرات دوباره واکسن از کشور هند در دسترس نیست. این امر چالش‌های بسیاری برای مقامات آفریقایی به وجود آورده و آن‌ها را در کشمکش برای تأمین دوز دوم واکسن مواجه کرده است.

تاثیر بحران کرونای هند بر تامین واکسن در آفریقا

بدیهی است که هر چه توزیع واکسن کرونا در آفریقا با سرعت کمتری صورت گیرد، پیامدهای درازمدت آن بیشتر گریبانگیر سراسر جهان خواهد بود حتی اگر تمام کشورهای جهان انجام واکسیناسیون را با موفقیت به پایان برسانند، اما توزیع نشدن واکسن در یک نقطه از جهان باعث می‌شود قرنطینه‌ها همچنان ادامه یابد که این امر، سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از مهم‌ترین صنایعی که تحت تأثیر این محدودیت‌ها قرار می‌گیرد می‌توان به گردشگری اشاره کرد که تا زمان پایان نهایی کرونا در جهان همچنان با محدودیت‌های زیادی مواجه خواهد بود.

تاثیر بحران کرونای هند بر تامین واکسن در آفریقا

در همین راستا، مجمع اقتصاد و سازمان بهداشت جهانی، دولت‌های سراسر جهان را به مشارکت در توزیع واکسن کرونا دعوت کرده‌اند تا از این طریق، به مهار موفقیت‌آمیز شیوع این بیماری دست یابند. مقامات آفریقایی نیز تاکید کرده‌اند که در صورت دریافت نکردن واکسن، وضعیت کشورهای سراسر قاره همانند ماه‌های اول شیوع بیماری می‌شود چرا که اغلب مردم همچون گذشته، رعایت مقررات کرونایی را جدی نمی‌گیرند. بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت آفریقای جنوبی، از هر هزار نفر جمعیت در کشور تنها هشت نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این میزان در سایر نقاط قاره به بیش از ۱۵۰ مورد به ازای هر هزار نفر نیز می‌رسد.

مقامات رسمی مراکش، در شمال غربی آفریقا، متفاوت با سایر نقاط قاره توانستند در همان ابتدای کشف واکسن کرونا بسیاری از مردم خود را واکسینه کنند و نام کشورشان را به عنوان موفق‌ترین نقطه آفریقا در دریافت واکسن به ثبت برسانند. این در حالی است که دیگر کشورهای قاره از تأمین واکسن به طور مستقل ناتوان بوده و به کمک‌های دولت هند تکیه کرده‌اند که اعمال دوباره قرنطینه‌ها در هند نیز، منجر به کاهش واردات واکسن در این کشورها شد.

کد خبر 494421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.