اولین نمایش سال جدید اصفهان روی صحنه رفت

راوی محرومیت‌ها، اشک‌ها، درد، ستوه و فریادهای مردم اصفهان روی صحنه نمایش رفته است. "بیداری به وقت خون" تئاتری است که این روزها در تالار هنر اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تئاتر "بیداری به وقت خون" به کارگردانی احسان جانمی، اولین تئاتری است که در قرن جدید، چراغ‌های تالار هنر اصفهان را روشن کرده است. در این نمایش هنرمندانی چون رسول هنرمند، الهام زنجانی، رادنوش مقدم، مائده وحید، امین پناهی، محسن احمدی نیک، حسین نصر اصفهانی و مسعود یزدان بخش نقش آفرینی کرده‌اند. این نمایش حماسه آفرینی‌های مردم شهر اصفهان در دوران جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند و از محرومیت‌ها و شرایط سخت آنها می‌گوید.

کارگردان نمایش "بیداری به وقت خون" درباره حال و هوای اولین شب نمایش پس از ۱۴ ماه دوری از صحنه، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دوری از صحنه برای هنرمندان و اهالی تئاتر مثل دور ماندن ماهی از آب، یا دور ماندن فرزندی از آغوش گرم مادر است. بعد از حدود ۱۴ ماه دوری از صحنه با گروهی از بهترین بازیگران تئاتر اصفهان به صحنه بازگشتیم. ۲۶ اردیبهشت ماه اولین شب اجرا بود؛ فضا آنقدر پر از شعف و حال عوامل پر از شور بود که هنوز هم برای حرف زدن درباره این موضوع، دچار لکنت زبان می‌شویم. گروه بی‌صبرانه منتظر دیدار با تماشاگران اصفهان بود. دیدار در اولین شب نمایش، همچون رسیدن فرزند به آغوش مادر می‌ماند و این موضوع شعف و غرور عوامل را دوچندان می‌کرد.

اولین نمایش قرن جدید اصفهان روی صحنه رفت

احسان جانمی می‌افزاید: شیوع ویروس کرونا باعث ضرر بر تمامی مشاغل شد، اما بیشتر از همه صنعت تئاتر دچار ضرر شد. این ضرر در حد مرگ بود چرا که در این ماه‌ها، صحنه‌های تئاتر به صورت پیوسته خالی بود. هنوز هم این بازگشایی صددرصدی نیست و سالن خیلی کمتر از ظرفیت خود مورد استفاده قرار گرفت چرا که پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت می‌شد. تالار هنر هم در این زمینه بسیار کمک‌رسان بود. نکته جالب توجه هم تشنگی تماشاگران برای تئاتر بود با وجود این که پیش تر ترس این وجود داشت که نمایش مورد استقبال قرار نگیرد اما روز شنبه یعنی ۲۴ ساعت پیش از شروع، تمام بلیت‌ها به فروش رسیده بود.

وی ادامه می‌دهد: نمایش "بیداری به وقت خون" از تابستان سال گذشته آغاز شد و ما فکر نمی‌کردیم ماجرا به اینجا بکشد. از آنجایی که در طول سال گذشته تنها راه عوامل شرکت در جشنواره‌ها بود، گروه بازیگرها، که خود از مدرسین بازیگری هستند، در جشنواره‌های مختلف شرکت کردند و باعث شدند که پرچم هنر اصفهان در این جشنواره‌ها بالا بماند. این یک کارآفرینی برای شهر اصفهان و هنر این شهر بود.

اولین نمایش قرن جدید اصفهان روی صحنه رفت

این کارگردان اظهار می‌کند: این تئاتر در ابتدا برگزیده جشنواره تئاتر اصفهان و سپس برگزیده جشنواره سراسری مقاومت تهران با شش جایزه شد. "بیداری به وقت خون" همچنین موفق به راهیابی به جشنواره بین‌المللی فجر شد و توانست جز کارهای برگزیده با دو کاندیداتوری باشد. این نمایش در سال گذشته توسط داوران، متخصصان یا تماشاگران در تهران خیلی دیده شد اما با این که راجع به فرهنگ و تاریخ اصفهان است تا الان نتوانسته بود به همشهریان ارائه شود. اگر کمک‌های سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان نبود شاید همین هم محقق نمی‌شد.

جانمی در آخر درباره موضوع نمایش "بیداری به وقت خون" می‌گوید: موضوع نمایش به صد سال پیش اصفهان باز می‌گردد، به دورانی که این شهر درگیر جنگ جهانی دوم بود و دولت‌های بیگانه در آن قرار داشتند و علاوه بر آن شهر دچار خشکی زاینده‌رود و قحطی بوده است. این که مردم با چه محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی رو به رو بودند، چگونه با این شرایط سخت پایمردی کردند و در آن زمان حماسه آفریدند. نمایش به شور و حماسه آفرینی مردم اصفهان اشاره دارد.

کد خبر 494325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.