برای مهار کرونا، واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تولید داخلی واکسن، انجام برنامه واکسیناسیون، ورود بخش خصوصی به برنامه واکسیناسیون و واردات واکسن کرونا توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز بعدازظهر طاهره چنگیز در نشست خبری مجازی پیرامون تولید داخلی واکسن کووید ۱۹ و برنامه واکسیناسیون در کشور، اظهار کرد: منطقی که برای انجام واکسیناسیون بر روی آن توافق وجود دارد کاهش مرگ‌ومیر و کاهش فرم شدید بیماری کووید ۱۹ است، اما اینکه واکسن تا چه حدی کاهش ابتلاء را سبب می‌شود، هنوز به طور کامل مشخص نیست.

وی ادامه داد: واکسیناسیون یکی از برنامه‌های کنترل و مقابله با شیوع کرونا ویروس است و این برنامه در کنار سایر برنامه‌ها مانند یک پازل جوابگو و مؤثر است و نباید را نگاهی منفعل به برنامه واکسیناسیون برای کنترل بیماری کووید ۱۹ نگاه کرد، چرا که نگاه صحیحی نیست و در کنار آن باید سبک زندگی افراد و استانداردها مانند اصلاح استاندارد تهویه‌های هوا نیز باید تغییر کند و اصلاح شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: تغییرات در جهت اصلاح باید انجام شود تا در سایر اپیدمی‌ها دچار چالش‌های بیشتر نشویم و با توانمندسازی‌ها و گسترش زیرساخت‌های بیشتر با سایر اپیدمی‌ها و بحران‌های آینده روبرو شویم، هر برنامه‌ای که تدوین می‌شود، قطعاً اهدافی دارد که باید به آن‌ها دست یافت، برنامه واکسیناسیون کرونا ویروس نیز اهدافی دارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق به آن‌ها دست یابیم، سیستم الویت‌بندی واکسیناسیون را داریم، اما این برنامه مستلزم دریافت و در اختیار بودن واکسن است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۸۵ درصد واکسن‌های تولید شده در دنیا را حدود هشت کشور پیشرفته دنیا استفاده می‌کنند، اضافه کرد: برای انجام واکسیناسیون دسترسی به منابع حائز اهمیت است و تنها موضوع انتقال پول با توجه به اینکه مسئله دشواری نیز است، مهم و مؤثر نیست، چرا که دست یافتنی بودن واکسن برای خرید نیز مهم است و باید واکسنی برای خرید وجود داشته باشد، پس پول تنها مسئله نیست، گلوگاه اصلی در انجام واکسیناسیون دسترسی، دست‌یابی و تأمین واکسن برای تلقیح است.

۲ نوع واکسن تولید مشترک و ۴ واکسن تولید مستقل در کشور داریم

چنگیز در خصوص تولید واکسن در کشور، گفت: دو نوع واکسن تولیدی در داخل کشور داریم که یکی تولید مشترک و دیگری تولید مستقل است، در تولید مشترک واکسن، سه واکسن توسط انستیتو پاستور که در مرحله کارآزمایی است و شرکت‌های اکتوور و شفا فارمد مشارکت دارند و در تولید مستقل نیز واکسن‌های برکت، رازی، سپند و پاستور را داریم که در چهار گروه مستقل و با پلتفرم‌های جداگانه در حال طی کردن مراحل برای رسیدن به تولید واکسن در کشور هستند.

وی با بیان اینکه گاهی برای واردات واکسن قرار داد بسته اما لغو می‌شد، تصریح کرد: علاوه‌بر پول باید واکسن برای تحویل نیز موجود می‌بود تا به ما تحویل دهند، اما گاهی مانند کشور هند که دچار پیک شدید بیماری شد و خروج واکسن از کشور هند ممنوع شد، قراردادها معلق ماند و واکسنی به جز یک محموله از هند دریافت نکردیم و این منبع تأمین فعلاً از دسترس خارج شده است، بنابراین باید به تولید داخلی واکسن اندیشیده می‌شد.

امیدبخش بودن تمام مسیرهای تولید واکسن داخلی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: واکسن‌ها با فناوری‌های مختلفی در حال تولید و یا طی کردن مراحل تولید هستند، زیرا در ابتدا مشخص نبود که کدام واکسن به نتیجه می‌رسد، بنابراین باید تمام مسیرهای تولید واکسن تقویت می‌شد، حتی برخی از کشورها قیل از تأیید واکسن دست به تولید انبوه زدند و با خطرپذیری تصمیم گرفتند زمان را از دست ندهند تا اگر واکسن تاییدیه‌های لازم را گرفت، هر چه سریع‌تر وارد مرحله تزریق واکسن شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر کدام از روندهای تولید واکسن یک ظرفیت را ایجاد کرده که حتی اگر به تولید واکسن منجر نشود، برای تولید مواد بیولوژیک مورد نیاز کمک خواهد کرد، افزود: بنابراین چیزی را از دست نداده‌ایم و ظرفیت‌ها هدر نرفته است، البته تمام مسیرهای تولید واکسن امیدبخش است.

چرا واکسن وارد می‌کنیم؟

چنگیز با اشاره به خرید واکسن با وجود تولید داخلی در کشور، تاکید کرد: تولید واکسن زمان‌بر است و در کشور به حدود ۱۶۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم که تولید آن هم زمان‌بر است و ظرفیت تولید داخلی نیز در این حد نیست، البته برخی مواد برای تولید واکسن داخلی نیز باید وارد شود تا دانش فنی تولید واکسن به نتیجه برسد، برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و اینکه هر چه زودتر مردم را واکسینه کنیم، به واردات واکسن کرونا نیاز داریم.

چالش‌های برنامه واکسیناسیون

وی در خصوص چالش‌های برنامه واکسیناسیون، اظهار کرد: عدم تعهد کشورها به دلایل مختلف و معلق ماندن قرار دادها و مداخلات غیرفنی مانند وارد شدن بخش خصوصی به واردات واکسن از جمله چلش‌های برنامه واکسیناسیون است، بخش خصوصی عملاً نمی‌تواند کمکی به برنامه واکسیناسیون کند، چرا که بخش خصوصی گاهی می‌خواهد رقیب دولت شود و مداخلات غیرفنی در این زمینه نه تنها کارساز نیست بلکه چالش‌برانگیز هم خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مسائل فنی در تولید واکسن بسیار تخصصی است، اضافه کرد: تا زمانی که کار به نهایت و نتیجه نرسد نمی‌توان گفت که هر واکسن در ماه چقدر تولید می‌شود و گلوگاه اصلی در انجام واکسیناسیون دسترسی، دست‌یابی و تأمین واکسن برای تلقیح است، البته پلتفرم‌های تولید واکسن نیز متفاوت است تا بتوان زودتر به نتیجه رسید.

انجام واکسیناسیون عمومی کرونا رایگان است

وی در خصوص رایگان بودن واکسن برای عموم مردم، ادامه داد: در ابتدا مطرح شد که واکسن باید رایگان باشد و یا دو نرخی شود و بحث‌های زیادی در این زمینه وجود داشت که کدام برنامه به صلاح است و نتیجه این شد که واکسن رایگان باشد، چرا که مفسده دو نرخی شدن واکسن به جای رایگان بودن بسیار بیشتر از منافع آن است، همچنین فروشندگان واکسن نیز می‌گویند تنها با دولت‌ها طرف قرار داد می‌شوند و بخش خصوصی نمی‌تواند به دلایل ذکر شده عملاً وارد بحث واردات واکسن به عنوان نماینده دولت شود.

چنگیز با بیان اینکه تزریق واکسن اجباری نیست، گفت: انتخاب نوع واکسن در شرایطی که واکسن به سختی تأمین می‌شود، ممکن نیست و این پیشنهاد واقع‌بینانه نیست، در روزهای اول برای انجام واکسیناسیون ازدحام داشتیم، اما با انجام برنامه‌ریزی و راه‌اندازی مراکز تجمعی واکسن این ازدحام‌ها رفع شد.

واکسیناسیون دانشجویان و اساتید تا آخر خرداد ماه

وی در خصوص واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: احتمالاً با در دسترس بودن واکسن دانشجویان و اساتید بالینی دانشگاه تا آخر هفته واکسینه می‌شوند و سایر دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها تا خرداد واکسینه می‌شوند، اما باز هم اطلاع‌رسانی دقیق از طریق دانشگاه انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اطلاعات واکسیناسیون در حال ثبت در سامانه سیب است و نوبت‌دهی و اطلاعات افرادی که واکسن را دریافت می‌کنند نیز در سامانه سیب ثبت می‌شود، همچنین هنوز مشخص نشده که بعد از انجام واکسیناسیون فرد ناقل است یا خیر، پس افراد بعد از دریافت دوز اول و حتی دوم باید اصول حفاظتی از جمله ماسک زدن را رعایت کنند.

کد خبر 494284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.