پارک دامنه چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

در این مقاله بر آن شدیم تا شرح دهیم پارک دامنه چیست. دامنه پارک شده و یا Domain parking، نام دامنه‌ای است که ثبت شده است ولی به وب‌سرور یا سرویس میزبانی ایمیل پیوند ندارد.

برای آنکه بهتر متوجه شوید که Domain parking یا پارک دامنه چیست می‌توان به طور خلاصه گفت که عملاً پارک دامنه به طور فعال استفاده نمی‌شود و در واقع برای استفاده‌های بعدی رزرو شده است. در این مقاله به شما خواهیم گفت پارک دامین چیست و با ۷ مزیت آن آشنا خواهیم شد.

دامنه جانشین یا پارک دومین چیست؟

در دنیای آنلاین، نام دامنه شما دارایی ارزشمندی است. کیفیت نام دامنه شما می‌تواند در موفقیت کلی وب سایت شما تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین خرید دامنه مناسب، می‌تواند بر نحوه موفقیت تجارت شما تأثیر بگذارد. از نظر توسعه‌دهندگان وب و کارآفرینان اینترنتی، انتخاب دامنه یک قدم مهم است که اغلب تا پایان مراحل فروش آنلاین و یا کسب‌وکار آنلاین همراه شما است.

نام دامنه ابزاری برای کمک به افراد در یافتن وب‌سایت‌های مختلف در سرورهای موجود در سراسر جهان است. به زبان ساده، وقتی URLی را در مرورگر خود وارد می‌کنید، مرورگر URL را به آدرس IP آن سرور تبدیل می‌کند.

از طرفی نام دامنه‌های با کیفیت، خیلی سریع توسط رقبای شما ثبت می‌شوند. زمانی که وب‌سایت خود را طراحی می‌کنید، ممکن است با این چالش مواجه شوید که نام دامنه مورد نظر شما، از قبل توسط سایرین گرفته شده باشد. لذا همیشه بهتر است که چندین دامنه با نام مرتبط با کسب‌وکار خود را به طور همزمان ثبت کنید. اینجاست که دامنه‌های پارک شده یا الیاس دامنه وارد می‌شوند.

دامنه پارک شده، نام دامنه‌ای است که مستقیماً به یک وب‌سایت یا سرویس ایمیل متصل نباشد. همچنین این دامنه‌ها ترافیک سایت فعال را به دامنه دیگری هدایت نمی‌کنند. اغلب این دامنه‌ها، صفحه‌ای را نشان می‌دهد که توضیح می‌دهد "این دامنه پارک شده است" یا شاید برای فروش در دسترس باشد.

دامنه پارک شده نام دامنه‌ای است که شخصی بدون اینکه به آن نیاز داشته باشد آن را ثبت کرده است. به طور مثال مالک دامنه ثبت دامنه ir‌ای را انجام داده است که در حال حاضر هیچ استفاده‌ای ندارد و برای استفاده در آینده آن را رزرو کرده است و دقیقاً به همین دلیل است که ما آن را یک دامنه "پارک شده" می‌نامیم.

پارک دامنه می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما معمولاً هنگام بازدید به سه نسخه مختلف خلاصه می‌شود:

  • پارک دامنه یک پیام معمولی نظیر "این سایت قابل دسترسی نیست" را نمایش می‌دهد.
  • دامنه یک پیام ساده نظیر "این دامنه پارک شده است" را نشان می‌دهد.
  • دامنه پارک شده صفحه‌ای از سایت اصلی و یا یک صفحه با محتوای ساده (نظیر شماره تماس و آدرس) را نشان می‌دهد.

مزایای پارک دامین

پارک دامنه چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

پیشنهاد می‌شود در دو حالت ایده‌آل زیر در مورد پارک کردن نام دامنه خود تردید نکنید:

  • اگر در حال ساخت یک پروژه هستید و باید یک نام دامنه بخرید، اما هنوز آماده استفاده از آن نیستید و یا پروژه شما هنوز تکمیل نشده است، نام دامنه‌های مناسب را هرچه سریع‌تر ثبت نمائید.
  • اگر تمایل دارید سایت‌های زیادی را در آینده توسعه دهید و می‌خواهید اکنون آنها را با تخفیف عمده خریداری کنید، می‌خواهید آنها را پارک کنید تا زمانی که آماده استفاده شوید.

همچنین در ادامه مزایای دیگر پارک دامنه آورده شده است:

۱. می‌توانید درآمدزایی کنید.‌

پارک دامنه چیست؛ با مزیت‌های آن آشنا شوید

هنگامی‌که یک نام دامنه را پارک می‌کنید، با استفاده از تبلیغات هدفمندی که روی نام دامنه قرار می‌دهید، می‌توانید آن را به راحتی به برگ برنده‌ای برای فروش آن دامنه تبدیل کنید. بهترین قسمت این کار این است که برای به دست آوردن این سرمایه به جز داشتن نام دامنه و پارک کردن، نیازی به انجام کار دیگری نیست. همچنین اگر دامنه جذابی دارید که بازدید بالایی دارد، ایجاد یک وب سایت ساده با برخی مطالب مفید در کنار آن گزینه‌ای به مراتب بهتر است. نه تنها وب‌سایت در موتورهای جست جو فهرست خواهد شد، بلکه کاربر بازدید کننده از این دامنه مطالب مفیدی دریافت می‌کند و بلافاصله سایت را ترک نمی‌کند. شما هم می‌توانید برخی از تبلیغات سایت اصلی خود را در این سایت قرار دهید و از آنجا به سایت اصلی خود لینک دهید.

۲. نیاز به تنظیمات بسیار کمی دارد.

پارک یک دامنه بسیار آسان است و شما مجبور نیستید ساعت‌های پیاپی برای راه اندازی یک وب سایت و کسب درآمد زمان صرف کنید. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که در یک شرکت پارکینگ دامنه ثبت نام کنید و اجازه دهید آن‌ها بقیه کارها را انجام دهند.

۳. مالکیت آن با شماست.

از آنجا که شما صاحب نام دامنه هستید و ممکن است بخواهید در آینده نزدیک از آن برای وب‌سایت خاصی استفاده کنید. برای راه اندازی یک وب‌سایت ساده نیازی نیست که متخصص طراحی وب باشید. با کمک برخی از CMS‌های معروف مانند وردپرس یا جوملا می‌توانید به راحتی وب‌سایت خود را طراحی نمائید و نیازی نیست که در این زمینه متخصص باشید، فقط باید منابع مرتبط را پیدا کنید، آنها را مطالعه کنید و سپس می‌توانید به راحتی سایت خود را ایجاد نمایید.

۴. از اشتباه تایپی کاربر جلوگیری کنید.

گاهاً پیش می‌آید که کاربران شما نام دامنه شما را اشتباه تایپ می‌کنند و در نتیجه با سایت شما هدایت نمی‌شوند و این باعث می‌شود آنها دلسرد شوند. به طور مثال، کاربران بجای وارد نمودن y حرف i را در نام دامنه شما وارد نمایند، در صورتی که هر دوی این دامنه را تهیه و پارک نموده باشید می‌توانید کاربران را به سایت اصلی خود هدایت نمایید.

۵. دامنه اصلی شما را با ارزش‌تر می‌کند.

زمانی که پارک دامنه را به دامنه اصلی خود لینک کنید، با این کار سایت اصلی شما ارزش بیشتری پیدا می‌کند. همچنین موتورهای جستجو می‌توانند دامنه پارک شده را پیدا کنند و در واقع آن را فهرست‌بندی می‌کنند.

۶. سایت با پسوندهای مختلف ثبت نمائید.

ثبت دامنه‌هایی با پسوندهای مختلف این مزیت را دارد که در صورتی که کاربران پسوند سایت اصلی را فراموش کردند بتوانند با پسوندهای دیگر نیز سایت شما را در اینترنت پیدا نمایند. همچنین این کار باعث افزایش رتبه شما در سئو نیز می‌شود.

۷. در سطح بین‌المللی فعالیت نمائید.

مزیت بعدی که با دامنه پارک شده از آن بهره‌مند می‌شوید این است که هر کسی در سراسر جهان با اسامی سایت متفاوت یا پسوندهای متفاوت (مختص کشورهای خاص مثلاً ir برای ایران یا .tr برای ترکیه) می‌تواند دامنه شما را پیدا کند و به آن دسترسی پیدا کند.

کلام آخر

همانطور که توضیح داده شد، پارک دامنه نام دامنه اضافی / جایگزینی است که برای دامنه اصلی وب‌سایت ایجاد شده است. به عنوان مثال، اگر نام دامنه برای وب‌سایت شما webramz.net است، می‌توانید نام دامنه دیگری را برای همان وب‌سایت webramz.com ثبت کنید و آن را به سایت example.net ارجاع دهید. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و یا راهنمایی می‌توانید با متخصصین وب‌رمز در ارتباط باشید.

کد خبر 494213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.