خطیب‌زاده: موضوعی به نام توافق اولیه در مذاکرات وین وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه موضوعی به نام توافق اولیه در مذاکرات هسته ای وجود ندارد، گفت: درصد قابل توجهی از مسائل باقیمانده در کارگروه‌های سه گانه تکمیل شده و درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد.

به گزارش ایمنا، سعید خطیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه امیدوارم به زودی آرمان بلند فلسطین تحقق یابد و شاهد آزادی فلسطین باشیم، روز ارتباطات و روابط عمومی به فعالان رسانه‌ای تبریک گفت.

وی با اشاره به تحولات حوزه دپیلماسی در هفته گذشته گفت: حوزه سیاست خارجی هفته گذشته شاهد تحولات و اقدامات مهمی بود که بخشی از آن به تحولات در سرزمین اشغالی و برخی در منطقه و حوزه روابط خارجه ایران برمی‌گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزیر امور خارجه دوشنبه گذشته با همتای عراقی درباره تحولات عراق و سرکنسولی ایران در کربلا گفت‌وگو کرد. علاوه بر گفت‌وگوهای سران کشورها با یکدیگر، ظریف با همتای ترکیه‌ای خود صحبت کردند و پیامی منتشر کردند.

خطیب زاده افزود: روز چهارشنبه هم نشستی با کمیته ملی المپیک و دیداری با آقای صالحی داشتیم تصمیمات خوبی گرفته شد تا وزارت خارجه برای موفقیت کمیته در توکیو کمک کند.

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به سوریه گفت: آقای ظریف هفته قبل به سوریه برای موضوعات دو جانبه و انتخابات پیش روی این کشور و تحولات فلسطین انجام شد و ایشان در این سفر در دیدار با گروه‌های فلسطینی حاضر در سوریه بر حمایت همه جانبه ایران از مقاومت سوریه تاکید کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر ظریف به اروپا گفت: سفر اروپایی وزیر امور خارجه پنج شنبه با سفر به اسپانیا آغاز شد و در این سفر غیر از دیدار با همتای خود با وزیر اقتصاد این کشور هم تبادل نظر کرد.

در صورت لزوم کمیسیون مشترک این هفته جلسه برگزار می‌کند

خطیب زاده با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در نشست کنفرانس اضطراری مجازی وزیران خارجه کشورهای اسلامی گفت: ایشان دیروز وارد رم شدند و امروز هم با مقامات واتیکان دیدار داشتند و بعد هم با مقامات ایتالیا دیدار خواهند کرد. جلسات کمیسیون دو جانبه در وین پیگیری شده است و ادامه دارد. منتظر هستیم در صورت لزوم کمیسیون مشترک جلسه‌ای در وین داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توافق اولیه با ۱+۴ گفت: هنوز گفت‌وگوها ادامه دارد هر سه کارگروه کارهای خود را انجام دادند. درصد قابل توجهی از مسائل باقیمانده در این کارگروه تکمیل شده درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد. موضوعی به نام توافق اولیه وجود ندارد هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه همه شرایط اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آرمان فلسطین را بلندترین آرمان ملل مسلمان در چند دهه گذشته عنوان و تصریح کرد: این اولویت دستگاه سیاست خارجی در این حوزه همواره مدنظر بوده است. برخی نمایش‌های عادی سازی اجرا شد تا موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین را به فراموشی بسپارد در حالی که هیچ نمایشی نمی‌تواند این موضوع را به حاشیه ببرد.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با کشورهای اسلامی و منطقه در چارچوب دوجانبه و چند جانبه پیگیری کرد و سخنرانی دیروز وزیر امور خارجه چند بند داشت که از جمله می‌توان به ضرورت شناخته شدن جنایت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حملات به کشتی‌های ایرانی گفت: حملات به کشتی‌ها در حوزه آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه بررسی و ریشه‌یابی شده است. من گزارش‌ها را ندیدم باید منتظر باشیم مراجع ذیربط گزارش نهایی خود را ارائه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تمهیدات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: از هفته‌های گذشته جلساتی در وزارت خارجه در خصوص ستاد برگزاری انتخابات در حوزه خارج از کشور داشتیم و این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه تشکیل شد همه دستگاه‌هایی که باید عضو باشند عضو هستند و احکام صادر شده است. جلسات هم به طور منظم برگزار می‌شود.

خطیب زاده ادامه داد: همه پایتخت‌هایی که جمهوری اسلامی در آنها دفتر فعال دارد مانند دوره‌های قبل صندوق‌های اخذ رأی خواهیم داشت. علاوه بر این تلاش شد در شهرهایی که ایرانیان حضور دارند، در آن حوزه‌ها هم با کمک دولت محلی یا ایران اخذ رأی داشته باشیم. در عین حال هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شویم دقیق‌تر می‌توانم درباره اقدامات توضیح بدهم.

وی درباره فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه گفت: مسئول پیگیری این امر وزارت اطلاعات است و ما با آنها در تماس هستیم. به محض اینکه به نتیجه‌ای برسند یا مصلحت بدانند پروسه را بیان کنند حتماً اطلاع رسانی خواهیم کرد. وزارت امور خارجه هم در کنار نهاد ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا این موضوع زودتر به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شایعه ممنوع‌الخروجی همسر محمد جواد ظریف هم گفت: در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی چنین خبری را ندیدم، اما در فضای مجازی ده‌ها و صدها شایعه از این دست منتشر شد.

خطیب زاده با توضیح روند کار خرید واکسن از روسیه گفت: میزان دقیق واردات واکسن را می‌توانید از وزارت بهداشت جویا شوید اما وزارت خارجه در کنار دانشمندان پرافتخار ایرانی در حوزه واکسن تلاش‌های گسترده‌ای داشتند و به دستاوردهای بسیار خوبی رسیدند و به ملت ایران بابت داشتن چنین فرزندانی تبریک می‌گویم.

وی اضافه کرد: برای آنکه تأخیری در خرید و دریافت واکسن انجام نشود مذاکرات خود را چه با کوواکس و چه به صورت دوجانبه آغاز و اقدامات اولیه را برای ارتباط‌گیری آغاز کردیم. موضوع همکاری ایران و کوبا در سفر ظریف به هاوانا کلید خورد و این واکسن در فاز سوم است. هم قرارداد واردات آن وجود دارد وهم تولید مشترک در فاز سوم در حال اجرا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: علاوه بر این واکسن‌های اهدایی و خرید از چین که چند میلیون دوز توافق شد و در سفر مقام چینی به ایران و گفت و گوی ظریف با وی این امر ادامه یافت.

به گفته خطیب زاده، توافق با روسیه هم برای واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن و هم تولید مشترک است و میزان واردات در اختیار وزارت بهداشت بوده و ۶۰ میلیون دوز غیر از توافقات قبلی است که از نیمه خرداد آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گرفتن واکسن گروه‌های سنی حساس و بالا در همین چارچوب فعالیت‌ها و تحرکات دیپلماسی وزارت خارجه با همکاری دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود.

سفرا دیپلمات‌های نظام هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که اعلام کرد همه سفرا را در صورت رئیس جمهور شدن برمی‌گرداند، گفت: وزارت امور خارجه دستگاه حاکمیتی بوده و دیپلمات‌ها، دیپلمات‌های نظام هستند و در چارچوب ساز و کارهای حرفه‌ای و قانونی و بدون نظر به این دولت یا آن دولت، به کشورها اعزام می‌شوند.

خطیب زاده ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی همواره رویه‌ای داشته که بر اساس آن رویه عمل می‌کند و در چند ماه آخر و نزدیک به انتخابات سفیری اعزام و امضا نمی‌کند. اما سفیرانی که اعزام می‌شوند به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران استوارنامه خود را به رئیس کشور میزبان تسلیم می‌کنند. بنابراین این اظهارات، غیرحرفه‌ای و مضیق است.

وی گفت‌وگوهای ایران با عربستان را درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: هر موضوع دیگری درباره این گفت‌وگوها اساساً صحت ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق ایران و آژانس و موضوع دسترسی‌های پادمانی تاکید کرد: قانون مجلس الزام‌آور است. این قانون درباره منع دسترسی‌های فرا پادمانی آژانس بود که از سه ماه گذشته آغاز شده و اکنون آژانس هیچ دسترسی فرا پادمانی ندارد.

خطیب زاده با اشاره به توافق رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: توافق این بود که فیلم‌ها را ضبط کنند، اما در اختیار آژانس قرار نگیرد و این تصمیم داخلی بود و این امکان وجود دارد در یک ماه این فیلم‌ها پاک شود. مهم این است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همان زمان مصوب مجلس هیچ دسترسی فرا پادمانی ندارد.

به گفته وی، اینکه ما به این توافق ادامه بدهیم هم نقض قانون مجلس نخواهد بود. چرا که قرار شد در صورت رسیدن به توافقی در وین، فرجه‌ای به آژانس داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حضور خود در کمیته ملی المپیک گفت: تحت تأثیر موزه‌ای که آنجا تأسیس شده و همچنین امکانات و اعزام‌ها قرار گرفتم. چند ده سهمیه المپیک گرفته شد و اگر چند سهمیه دیگر بگیرند رکورد کسب سهمیه برای کمیته ملی المپیک ثبت می‌شود.

خطیب زاده اضافه کرد: روز چهارشنبه نشستی با کمیته ملی المپیک و دیداری با آقای صالحی داشتیم تصمیمات خوبی گرفته شد تا وزارت خارجه برای موفقیت کمیته در توکیو کمک کند. نشست ما برای تسهیل حضور هماهنگی‌ها برای اقامت و استقرارشان با کمک سفارت ایران در ژاپن و همچنین تمرکز بر ابعاد سیاسی دیپلماسی این رویداد که بزرگترین همبستگی جهانی است، بود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در تحولات بین‌المللی در کنار سایر دستگاه‌ها است بنابراین در کمیته‌ای به صورت مشترک توافق شد تا بر ابعاد المپیک متمرکز شویم.

منبع: ایرنا

کد خبر 494119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.