تأمین محل امن برای زنان خشونت دیده +مدت اقامت در خانه‌های امن

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران گفت: در سال گذشته ۱۸۲ نفر از زنان خشونت‌دیده از خدمات خانه امن دولتی و غیردولتی استفاده کرده‌اند البته در تمامی حوزه‌ها رویکرد توان‌افزایی خدمت‌دهندگان و آشنایی با نظریه‌های نوین توانمندسازی در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش ایمنا، مهدی خانکه با بیان اینکه زنان خشونت‌دیده به دلیل خشونت به صورت موقت از منزل بیرون آمده و به مراکز خانه امن مراجعه می‌کنند و سعی می‌شود مجدداً به دامان خانواده بازگردانده شوند، گفت: در سال ۱۳۹۹، ۱۸۲ نفر از زنان خشونت‌دیده از خدمات خانه امن دولتی و غیردولتی استفاده کردند.

وی در پاسخ به این سوال که زنان خشونت‌دیده بعد از چه مدتی از خانه‌های امن خارج می‌شوند؟ توضیح داد: هدف کلی طرح خانه‌های امن، حمایت و ساماندهی مجدد خانواده و بازسازی نظام خانواده‌ای است که دچار بحران خشونت شده که این مهم را از طریق توانمندسازی زنان تحت خشونت خانگی به انجام می‌رساند چرا که همانطور که همگی معتقدیم در خانواده ایرانی وجود زن نقش مهمی در تحکیم خانواده دارد، لذا هرگونه آسیب بر او مصداق آسیب بر خانواده و بالطبع جامعه است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران از اهداف دیگر این طرح را تأمین محل امن جهت زنان در معرض خشونت یا خشونت‌دیده و فرزندان آنها، مداخله در مشکل یا وضعیت فرد خشونت‌دیده یا در معرض خشونت به منظور ارتقا سطح دانش و آگاهی آنها و خانواده‌هایشان و کمک به درک موقعیت خود در شرایط خشونت‌زا و به کارگیری شیوه‌های پیشگیرانه، ارتقا توانمندی‌های زنان در معرض خشونت و خشونت‌دیده و خانواده‌هایشان جهت مقابله با مسائل فردی و اجتماعی در شرایط بحرانی از طریق ارائه خدمات تخصصی به موقع و اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در رابطه با خشونت علیه زنان، نشانه‌ها و راهکارها عنوان کرد.

خانکه با اشاره به اینکه در این مراکز در چند قالب خدمات تخصصی (خدمات روزانه و خدمات شبانه) عرضه می‌شود، به خدمات روزانه اشاره و اظهار کرد: در شرایطی که زن خشونت‌دیده یا در معرض خشونت ناچار است به همان منزلی برگردد که در آن جا در معرض خشونت است، مددکار اجتماعی در قالب ارائه طرح ایمنی که با کمک مراجعه کننده تهیه می‌کنند، مواردی را برای ایمنی وی ارائه می‌کند. زیرا همیشه احتمال تکرار خشونت وجود دارد.

به گفته وی، طرح ایمنی برای هر فرد به صورت اختصاصی با توجه به شرایط فرهنگی، سن قربانی، سن فرزندان، نوع خشونت و منابع حمایتی قربانی طراحی می‌شود. همچنین خدمات نگهداری در شرایطی که زن خشونت‌دیده یا در معرض خشونت در خطر امنیت جانی بوده و امکان بازگشت به محل زندگی و یا محلی که در آن خشونت می‌دیده است، نباشد، به صورت موقت در خانه امن همراه با فرزند خود، دختر بدون محدودیت سنی و پسر تا بالای سن بلوغ (با اخذ حکم قاضی) نگهداری می‌شوند. این خدمات شامل خدمات مددکاری اجتماعی، روان‌شناسی، حقوقی و پزشکی است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: برای هر یک از خدمت‌گیرندگان طرحی کمکی با هدف توانمندسازی برنامه‌ریزی می‌شود که بر اساس دستورالعمل اجرایی مدت اقامت خدمت‌گیرندگان در خانه امن چهار ماه است که با توجه به فرآیند توانمندسازی‌شان و تصمیم تیم تخصصی مرکز تا یک دوره دیگر یعنی ۴ ماه دیگر قابل تمدید است.

خانکه در ادامه در خصوص همکاری سازمان بهزیستی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در این رابطه نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: در حوزه‌های مددکاری اجتماعی، روانشناسی و خدمات حقوقی آموزش‌های تخصصی ارائه می‌شود؛ البته در تمامی حوزه‌های فوق، رویکرد توان‌افزایی خدمت‌دهندگان و آشنایی با نظریه‌های نوین توانمندسازی در نظر گرفته می‌شود. با توجه به اینکه این دوره‌ها در حال برگزاری است، انتظار می‌رود که تأثیرات بسزایی را در روند خدمت‌رسانی داشته باشد، اما چون دوره در حال برگزاری است. در خصوص اثر بخشی آن بعد از اتمام دوره و ارزیابی آن امکان‌پذیر خواهد بود.

‌منبع: ایسنا

کد خبر 494112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.