چرا سالمندان از واکسن کرونا می‌ترسند؟

برخی سالمندان به دلیل ترس از عوارض احتمالی واکسن کرونا مایل به واکسینه شدن نیستند علائمی مثل تب، بدن درد و قرمزی در محل تزریق از عوارض احتمالی واکسن‌هایی مانند کروناست که بعد از چند روز رفع می‌شود این عوارض در برابر خطرات شایع‌تر ابتلا به کرونا مانند مرگ، اثرات بسیار ناچیزی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران کمیته ساماندهی تحقیقات کووید -۱۹ هرگونه شایعه پراکنی و ایجاد ترس و دلهره با هدف بزرگنمایی عوارض واکسیناسیون را مورد انتقاد قرار داده و اظهار کردند سبک زندگی ماشینی، کم تحرکی، سیگار، استفاده از قرص‌های هورمونی ضدبارداری یا ابتلا به کرونا هزاران بار خطرات بیشتری در مقایسه با عوارض نادر و احتمالی واکسیناسیون دارد. باید به افراد جامعه برای واکسیناسیون اطمینان خاطر داد چرا که در کنترل کووید_ ۱۹ و کاهش مرگ و میر اعتماد به علم سرلوحه تصمیمات است.

واکسن‌های کووید -۱۹ که هم‌اکنون در دست تولید هستند یا مورد تأیید قرار گرفته‌اند در برابر نوع غالب ویروس و حداقل مقداری در برابر واریانت‌های جدید محافظت ایجاد می‌کنند، بنابراین اقدام برای واکسیناسیون سریع و استمرار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است. به طور کلی خطر لخته شدن خون در واکسن‌های وکتوری کرونا همانند واکسن آکسفورد-آسترازنکا، اسپوتنیک وی یا جانسون‌_جانسون تقریباً یکسان است، بر اساس آمار به ترتیب خطر لخته شدن خون در واکسن آسترازنکا چهار در یک میلیون، اسپوتنیک سه نفر در یک میلیون جمعیت و جانسون_جانسون یک نفر در یک میلیون جمعیت است.

عوارض واکسیناسیون در مقایسه با مزایای آن بسیار نادر و ناچیز است، نباید از مزایای استفاده از واکسن‌ها چشم پوشی کنیم، با توجه به دیدگاه‌های مثبت و منفی به واکسن‌های داخلی و عوارض آنها دانشمندان داخلی اعلام کردند که نتایج مراحل انجام شده کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا به نام «کوو ایران برکت» نشان می‌دهد این واکسن ایمن و بی‌خطر است، در شرایط آزمایشگاهی، ایمنی زایی این واکسن به اثبات رسیده و در مرحله سوم کارآزمایی بالینی به طور دقیق مشخص می‌شود که این واکسن چه مقدار اثربخش است.

چرا سالمندان از واکسن کرونا می‌ترسند؟

افراد تحت تأثیر تبلیغات منفی فضای مجازی و کانال‌ها قرار نگیرند

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص عوارض واکسن‌های کرونا در افراد، اظهار می‌کند: آن چیزی که عوارض معمول تزریق واکسن است در بعضی از واکسن‌ها ممکن است با درد در محل تزریق همراه باشد، در بعضی از واکسن‌ها احتمال دارد با درد عضلانی همراه باشد این موارد بستگی به عوارض واکسن دارد با توجه به راهنمایی‌هایی که به وسیله مرکز بهداشت تهیه شده است. برای آشنایی افراد همه این موارد و بروز عوارض احتمالی هنگام تزریق واکسن گفته می‌شود باید شهروندان بدانند عوارض واکسن به گونه‌ای نیست که باعث شود فردی از تزریق آن صرف نظر کند.

وی می‌افزاید: این عوارض در بین افراد مختلف با توجه به ویژگی‌های سنی و وضعیت بدنی و نوع واکسن بسیار متفاوت است، عوارض واکسن کرونا دامنه‌ای دارد که شدیدترین آن ممکن است با یک درد بدنی و تب مختصر همراه باشد متأسفانه تبلیغات روی واکسن‌های مختلف در کانال‌ها و شبکه‌های مجازی انجام می‌شود و افراد نباید تحت تأثیر این موارد قرار بگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید می‌کند: با توجه به شرایط و شدت بیماری در حال حاضر همه واکسن‌هایی که به وسیله وزارت بهداشت تأیید شدند و از طریق سیستم بهداشتی وارد کشور شده در حال تزریق به مردم کشور است، توصیه می‌شود افرادی که در نوبت دریافت واکسن کرونا هستند بر اساس اولویت بندی زمان سهمیه تزریق واکسن به آنها داده می‌شود، بدون درنگ زمانی و در اولین فرصت واکسن را تزریق کنند و یک روز از دست دادن زمان و تأخیر در تزریق واکسن می‌تواند حتی سبب ابتلای شدید به بیماری شود. به شهروندان توصیه می‌شود با توجه به تأثیر همه واکسن‌های مؤثری که در سطح جهانی تأثیر آنها ثابت شده است و بسیاری از کشورها از این واکسن‌ها استفاده می‌کنند بدون تردید نسبت به زدن واکسن اقدام کنند و تحت تأثیر تبلیغات منفی و سوءنیت‌ها در فضای مجازی قرار نگیرند.

نجیمی در مورد این که در حال حاضر روی بحث قاچاق واکسن و ورود واکسن‌های تقلبی در جامعه زیاد بحث می‌شود، تصریح می‌کند: واکسنی که در سیستم بهداشت و درمان در مراکز اعلام شده و تزریق می‌شود صد در صد واکسن‌های ایمن، اصلی و مورد تأیید وزارت بهداشت است از همه افراد هم می‌خواهیم خارج از چرخه سیستم مراکز بهداشتی کشور (مراکز تأیید شده واکسن) برای زدن واکسن کرونا اقدام نکنند باید شهروندان بر اساس گروه‌های اولویت بندی شده واکسن تزریق کنند.

وی اظهار می‌کند: قاچاق واکسن موضوعی کلی در سطح کشور است. ورود واکسن به کشور و ثبت درخواست‌ها به وسیله وزارت بهداشت انجام می‌شود استان‌ها در ورود واکسن هیچ دخل و تصرفی ندارند و سهمیه آنها بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان کشور است و نظرات در سطح ملی دنبال می‌شود و در این زمینه مشکل زیادی نداریم.

چرا سالمندان از واکسن کرونا می‌ترسند؟

سالمندان تزریق واکسن را به تأخیر نیندازند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره ترس سالمندان از زدن واکسن کرونا، می‌گوید: واقعیت این است که در پاندمی کرونا و از ابتدای شیوع این ویروس بیشترین آمار مرگ و میر و فوتی در بین افراد سالمند بوده است، سالمندان پرخطرترین افراد از نظر ابتلا به کووید_ ۱۹ هستند، همچنین عوارض شدید کووید و فوتی‌ها در بین این گروه بیشتر بوده است به همین دلیل اولویت اول زدن واکسن کرونا گروه سالمندان هستند، نباید افراد سالمند تحت تأثیر تبلیغات منفی فضای مجازی و اخبار منفی جامعه قرار بگیرند، این ترس‌های بی مورد هیچ مبنایی ندارد و زدن واکسن را به تأخیر نیندازند برای وزارت بهداشت و درمان کشور اولویت و اهمیت تزریق واکسن در این گروه بسیار بیشتر از دیگر گروه‌ها است.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر واکسن چینی به گروه سالمندان تزریق می‌شود. چین هم یکی از کشورهای پیشرو در تولید واکسن کووید_ ۱۹ است و شهروندان مطمئن باشند همه واکسن‌هایی که در کشور در حال تزریق به مردم است با تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و تأیید همه متخصصان اصلی و بنام کشور استفاده می‌شود و برند واکسن و نوع کشور تولید کننده واکسن در شرایط پاندمی موضوع چندان مهمی نیست و نکته حائز اهمیت تزریق واکسن است.

نجیمی اظهار می‌کند: مطابق پیش بینی‌هایی که برای واکسیناسیون انبوه جمعیت وجود دارد، خوشبختانه از خردادماه ماه با حجم واردات واکسن و تولید داخل وضعیت به مراتب بسیار بهتر از شرایط اردیبهشت و فروردین ماه خواهد بود و گروه‌های زیادی در سطح استان اصفهان واکسینه می‌شوند.

اهمیت واکسیناسیون برای رسیدن به ایمنی اجتماعی

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت واکسیناسیون برای رسیدن به ایمنی اجتماعی و مقابله با کرونا، اظهار می‌کند: باید مردم آگاه باشند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به به ویروس کرونا ادامه پیدا کند و با انجام واکسیناسیون در آینده به سطح ایمنی اجتماعی دست پیدا کنیم، بعد از زدن واکسن هم باید افراد دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن ماسک را ادامه دهند.

وی اضافه می‌کند: در استان اصفهان نیز مانند تمام کشور موج چهارم رو به پایان بوده و آمار بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است، این اتفاق به معنی عادی انگاری شرایط و کم توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست، در حال حاضر دو مرکز تجمعی واکسیناسیون در اصفهان در پل شهرستان و مصلی فعالیت می‌کنند و مراجعات برای انجام واکسیناسیون روز به روز در حال افزایش است و با ایجاد مراکز تجمعی واکسیناسیون تلاش شده تا با رعایت فاصله اجتماعی واکسیناسیون به مدت ۲۰ دقیقه در مراکز تجمعی واکسیناسیون در محیطی ایمن و با ایجاد نظم خاص بر اساس گروه‌های سنی انجام شود.

سالمندان نباید از تزریق واکسن کرونا بترسند

وی در مورد ترس سالمندان از تزریق واکسن کرونا، تاکید می‌کند: مردم و افراد سالمند نباید از تزریق واکسن بترسند، افرادی که ترس و دلهره ایجاد می‌کنند غیرآگاهانه و غیرمسئولانه صحبت می‌کنند، شهروندان بدانند تمام تدابیر لازم برای خرید، واردات و تزریق واکسن سنجیده می‌شود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید، همه واکسن‌ها عارضه دارند اما عوارض بسیار سطحی یا نادر است و این عوارض نمی‌تواند مانع تزریق واکسن شود چرا که عوارض بیماری کووید_ ۱۹ برای سالمندان بسیار بیشتر از تزریق واکسن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح می‌کند: با توجه به فراخوان‌هایی که انجام شده حدود ۴۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال برای انجام واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند و از ۲۲ اردیبهشت ماه نیز افراد بالای ۷۵ سال در حال واکسینه شدن هستند، افراد باید برای انجام واکسیناسیون در سامانه سیب ثبت‌نام کنند اما اگر کسی نتواند در این سامانه ثبت‌نام کند در مراکز بهداشت برای آنها ثبت‌نام انجام خواهد شد، در مراکز تجمعی به دلیل اینکه گروه‌های سنی بالای ۸۰ و ۷۵ سال در حال واکسینه شدن هستند در خودرو نیز واکسیناسیون انجام می‌شود اما بعد از اینکه گروه‌های سنی برای انجام واکسیناسیون پایین آمد تزریق در خودرو جمع می‌شود و تمام واکسیناتورها در خود مراکز تجمعی برای سرعت بخشیدن به انجام واکسیناسیون حضور پیدا می‌کنند.

چرا سالمندان از واکسن کرونا می‌ترسند؟

شرایط انتخاب نوع واکسن تزریقی وجود ندارد

حیدری، اظهار می‌کند: واکسن‌هایی که برای رده سنی ۸۰ سال به بالا و ۷۵ سال به بالا استفاده می‌شود در حال حاضر سینوفارم چینی است و در مراحل بعد باید منتظر ادامه واردات باشیم، در حال حاضر سالمندان نمی‌توانند نوع واکسن تزریقی را انتخاب کنند به دلیل این که فراهم کردن واکسن و واردات آن مراحل سخت خود را دارد بنابراین باید افراد هر واکسنی که در دسترس است را تزریق کنند، بسیاری از کشورها تعهدات خود را برای تحویل محموله‌های واکسن به کشور انجام ندادند و هنوز ۱۰۳ کشور در جهان هستند که حتی یک دوز واکسن هم دریافت نکرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: ضروری است افراد بدون تردید واکسن‌های در دسترس را استفاده کنند، به طور یقین شروع چرخه تولید واکسن داخلی برای واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام می‌شود. واکسیناسیون افراد بر اساس جدول زمانبندی که وزارت بهداشت اعلام کرده در حال پیشرفت است حدود سه هفته است که واکسیناسیون بیماران خاص را آغاز کردیم و انجام واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌ها انجام می‌شود و تا آخر سال تمام گروه‌های هدف مدنظر را پوشش خواهیم داد.

واکسیناسیون در مراکز تجمعی انجام می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درباره افزایش مراکز تجمعی واکسیناسیون در استان اصفهان، می‌گوید: دو مرکز تجمعی در پل شهرستان و مصلای اصفهان در حال فعالیت هستند این مراکز با گسترده‌تر شدن طرح واکسیناسیون ملی به شش مرکز در شهر اصفهان و ۱۳ مرکز در استان و در مجموع مراکز تجمعی واکسیناسیون به ۱۹ مرکز افزایش می‌یابد تا واکسیناسیون با سرعت، دقت و ایمنی بالا برای شهروندان انجام شود.

حیدری، تاکید می‌کند: در ماه‌های آینده روزانه حدود ۱۰۰ هزار دوز واکسن کووید_ ۱۹ به افراد تزریق خواهد شد تا ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شود و در موج‌های بعدی شاهد افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها نباشیم. در برخی از شهرستان‌های استان اصفهان که جمعیت آنها کم است واکسیناسیون در همان مراکز بهداشت انجام می‌شود اما در شهرستان‌های بزرگ از جمله نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شهرضا، شاهین‌شهر و لنجان مراکز تجمعی راه‌اندازی شده و یا در حال راه‌اندازی است، در شهرستان لنجان سه مرکز تجمعی و در خمینی‌شهر دو مرکز واکسیناسیون راه‌اندازی شده و در شهرضا نیز مراکز تجمعی واکسیناسیون در حال راه‌اندازی است.

کد خبر 494100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    0 0
    در شهرستان خمینی شهر سه مرکز تجمعی داریم. یکی در درچه یکی در استادیوم ورزشی و دیگری در سالن بحران. به اشتباه دو مرکز ذکر شده