روز جهانی ارتباطات+تاریخچه و شعار سال ۲۰۲۱

روز جهانی ارتباطات، سیر تکاملی همیشگی یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل زندگی بشر را گرامی می‌دارد و فرصتی برای افزایش آگاهی نسبت به تمامی فن‌آوری‌های فعال در این زمینه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از سال ۱۹۶۹ هفدهمین روز از ماه می به‌عنوان روز جهانی ارتباطات (WTD) شناخته می‌شود. هدف اصلی این روز برجسته کردن اهمیت ارتباطات و نحوه انتقال اطلاعات به سراسر جهان است. این مناسبت همچنین به منظور افزایش آگاهی از میزان اهمیت بالای ارتباطات در زندگی بشری (خصوصاً در شرایط فعلی) و تشویق توسعه فن‌آوری‌های مورد استفاده در این زمینه برگزار می‌شود.

روز جهانی ارتباطات

روز جهانی ارتباطات توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تعیین شد که در سال ۱۸۶۵ به‌منظور پشتیبانی از روش‌های ارتباطی نوظهور در زمان‌های قدیم تشکیل شد. این اتحادیه از تمامی پیشرفت‌های بزرگ جهانی در برقراری ارتباطات، از اختراع تلفن در سال ۱۸۷۶ تا پرتاب اولین ماهواره در سال ۱۹۵۷ و در نهایت اختراع اینترنت در دهه ۶۰ حمایت کرده است. ITU که در حال حاضر به نام اتحادیه بین‌المللی ارتباطات شناخته می‌شود همچنان مهم‌ترین نهاد فعال در زمینه ارتباطات به حساب می‌آید و در کانون توجهات قرار دارد.

روز جهانی ارتباطات با هدف کمک به افزایش آگاهی از امکاناتی که فن‌آوری فراهم می‌آورد، روی اینترنت و سایر فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT) متمرکز شده است و از این رو به عنوان پلی برای رفع شکاف‌های دیجیتالی در دنیای رو به رشد امروزی مورد توجه قرار گرفته است و از آن برای بررسی مزایای مختلف فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد و جوامع استفاده می‌شود.

تاریخچه روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی

روز جهانی ارتباطات از سال ۱۹۶۹ تا کنون هر سال در روز هفدهم ماه می برگزار می‌شود که مصادف است با تاریخ تأسیس اتحادیه بین‌المللی مخابرات و امضای اولین کنوانسیون بین‌المللی مخابرات در سال ۱۸۶۵ که در شهر پاریس انجام شد. پس از آن در سال ۱۹۷۳ به طور رسمی در کنفرانس نمایندگان ITU به تصویب رسید. بزرگداشت این روز در هر سال با تعیین موضوعی خاص و برگزاری رویدادهایی به منظور تأکید بر اهمیت آن انجام می‌شود. اولین موضوع انتخاب شده برای این مناسبت نیز " ITU را بشناسید" بود.

با توجه به افزایش روزافزون اهمیت ارتباطات از راه دور و فن‌آوری اطلاعات، به ویژه اینترنت، تشخیص داده شد که موضوع انتخابی باید مورد توجه عموم قرار گیرد لذا در سال ۲۰۰۵ اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست کرد که روز ۱۷ می به‌عنوان "روز جهانی جامعه اطلاعاتی" نام‌گذاری شود. هدف از این درخواست که در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید، این بود که اهمیت فن‌آوری‌ها و همچنین بخشی از موضوعات مختلف اقتصادی و اجتماعی مرتبط با نشست روز جهانی ارتباطات مورد توجه قرار گیرد. با این حال در سال بعد و در کنفرانس نمایندگان ITU نتیجه‌گیری شد که هر دو مناسبت، یعنی روز جهانی ارتباطات و روز جهانی جامعه اطلاعاتی، باید در کنار هم و با نام اختصاری WTISD گرامی داشته شوند.

روز جهانی ارتباطات ۲۰۲۱

با توجه به اطلاعیه دبیرکل ITU، جوامع امروزی که همگی تحت رهبری و کنترل فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی قرار دارند دچار تحولات دیجیتالی بسیاری شده‌اند که منجر به پیدایش اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی می‌شود. در شرایط فعلی و بحران کووید -۱۹ نیز جامعه اطلاعاتی به‌عنوان یکی از خطوط اصلی دفاع در برابر شیوع این بیماری عمل کرده است. در واقع می‌توان این گونه تشریح کرد که شرایط کووید -۱۹ نقش و اهمیت حیاتی ICTها را به خوبی در معرض نمایش گذاشته و توجهات بسیاری را به سمت رفع ابرابری‌های فن‌آورانه عمیقی جلب کرده است که در درون و میان کشورهای مختلف وجود دارد. شرایط دشوار کووید -۱۹ باعث شد که اهمیت ارتباطات از راه دور و جوامع اطلاعاتی بیش از هر زمان دیگر خود را نشان داده و مورد توجه قرار بگیرد و اهمیت در ارتباط ماندن با یکدیگر به واسطه استفاده از فن‌آوری را برجسته‌تر از پیش کرد.

لذا در سال جاری، ITU از روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی برای متحد کردن جهان برای دستیابی به تحولات دیجیتالی در هر یک از زمینه‌های تجاری و سایر بخش‌های زندگی استفاده کرده است و از آن به‌عنوان فرصتی برای تقویت استراتژی‌های ملی در زمینه توسعه ICT، اجرای سیاست‌های هوشمندانه و اقدامات مؤثر برای تشویق سرمایه‌گذاری روی ICT و مهارت‌های دیجیتالی، همچنین ارتقا خدمات مرتبط با فن‌آوری‌های جدید و مهم برای اقتصاد دیجیتال یاد می‌کند.

ITU، موضوع"تسریع تحولات دیجیتال در شرایط دشوار" را به عنوان موضوع روز جهانی ارتباطات و جوامع اطلاعاتی ۲۰۲۱ تعیین کرده و امیدوار است که در سال جاری، این روز با پذیرفتن نقش فن‌آوری‌هایی که منجر به ترقی و پیشرفت زندگی می‌شود برگزار گردد چرا که پیشرفت در زندگی بدون بهره‌گیری از ارتباطات و برقراری ارتباط ممکن نیست.

کد خبر 494038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.