"تهران ۱۴۰۰" بعد از تاخیر ۳ سال و نیمه برگشت خورد

اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح تهران ۱۴۰۰ را رد کرده و طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی را به تصویب رساندند .

به گزارش خبرنگار ایمنا، درجلسه امروز شورای شهر تهران، یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص طرح تهران ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت و نماینده شهرداری، سید محی الدین فاضلیان دبیر طرح رویداد تهران ۱۴۰۰ در خصوص فوریت آن گفت که در اسفند ۹۶ طبق ابتکار و آینده‌نگری شورای پنجم قرار شد که شهرداری لایحه ۱۴۰۰ را تقدیم شورا کند.

او افزود: در شهریور سال ۹۹ کلیات طرح تقدیم شورا شد و بنا بر ضرورت لایحه را تنظیم کردیم. اما بحث تهران ۱۴۰۰ چند معاونتی بود و لذا تا حدی زمان برد و برنامه‌های آن از زمستان ۹۹ آغاز شده و تا بهار ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

او در پایان گفت: درخواست می‌کنم اعضای شورا به یک فوریت این لایحه رأی دهند.

اما مسجد جامعی در مخالفت اظهار کرد: سه سال پیش شورا مصوبه‎ای برای طرح تهران ۱۴۰۰ را تصویب کرد و حال سه ماه به پایان این دوره مانده است. اگر می‌خواهیم سال تهران را برگزار کنیم نمی‌توانیم یک باره و جدای از روز و هفته تهران کاری کنیم.

مسجد جامعی با اشاره به برگزاری جشنواره جایزه تهران همزمان با هفته آن، خاطرنشان کرد: تجربیات ما حداقل در ۲ سال گذشته نشان داد که مهمترین مساله پایتخت بحث سلامت است و در طرح تهران - ۱۴۰۰ کجا به این مساله توجه داشتیم؟

او ادامه داد: در تهران ترانه‌ها، لالایی‌ها و آواهای بسیاری داشتیم و باید دید که جنس سمفونی مورد نظر برای آن از چیست؟ چرا جنس بیات تهران را انتخاب نکنیم که اسم تهران هم روی آن است؟

وی با اشاره به بندهای این طرح مبنی بر راه‌اندازی فرهنگستان اظهارداشت: مگر می‌شود بدون برنامه فرهنگستان تأسیس کرد؟ نمی‌شود که وضع واژه کرد و به نظر می‌رسد بر روی این طرح کمیسیون‌های مختلف باید نظر دهند.

مسجد جامعی تاکید کرد: باید معنویت و طبیعت تهران را هم در نظر گرفت و اینها خیلی معانی مستتری در فرهنگ تهران دارد.

احمد مسجد جامعی با بیان اینکه اکنون که در سال ۱۴۰۰ هستیم، مدیرکل و دبیر این طرح را انتخاب کرده‎ایم و تبلیغات شهری را هم انجام دادیم، گفت: در حالی که در این طرح مهمترین سرمایه تهران از جمله توچال و قله‌های بی بی شهربانو جایی ندارد؛ این همه کارها را کرده ایم و اکنون یک فوریت آن را بررسی می‌کنیم؟

او پیشنهاد کرد: این طرح را باید از این شکل خارج کنیم و یک سند جدی، جامع و پایدار را مطرح سازیم که به معنویت و سرمایه‌های پایدار تهران هم توجه کند؛ به نظرم وظیفه ما حفظ سرمایه‌های پایدار تهران است.

وی اضافه کرد: وقتی می‌گوئیم تهران - ۱۴۰۰، ارتباط ما با منشأ آن که مدینه النبی است چیست و در هیج جا به این مساله پرداخته نشده است.

سپس حجت نظری متذکر شد: ضمن تشکر از جناب فاضلیان، باید بگویم که جای آقای جوادی یگانه یعنی معاون مربوطه خالی است و موضوع دوم اینکه در ۲۶ اردیبهشت هستیم و حتی اگر یک فوریت این طرح هم تصویب شود، چه زمانی قرار است اجرا شود؟ این لایحه بسیار دیر ارائه شده است.

سید ابراهیم امینی هم گفت: یک مصوبه در این زمینه در ۲۰ اسفند ۹۶ داشتیم و شهرداری را مکلف کردیم که حداکثر ظرف ۳ ماه لایحه را ارائه کند. معاون فرهنگی هم حضور ندارد. این وهن به شوراست که پس از چهار سال لایحه آمده است.

خداکرمی نیز گفت: در این طرح قرار بود بخش‌های فرهنگی و تجاری و طبیعت تهران نشان داده شده و احیا شوند. به نظر می‌رسد اهداف کلی طرح ناپدید شده‎اند. بنابراین از شهرداری خواهشمندم این لایحه را پس گرفته و دوباره با طرح اولیه تطبیق دهند.

مظاهریان نیز تاکید کرد: کار پر افتخاری آغاز کردیم و شهروندان تهرانی چندماهیست که طعم آن را چشیده اند. سخنان دوستان درست است اما لایحه به شورا آمده و این شما هستید که باید در کمیسیون‌ها نکات را در آن بگنجانید.

در نهایت یک فوریت لایحه به رأی گذاشته شد که با ۹ موافق به تصویب نرسید و جهت بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شد.

در جلسه امروز شورای شهر تهران، طرح ساماندهی وضعیت خدمت مراکز دامپزشکی حیوانات شهری در تهران به تصویب رساندند.

زهرا صدراعظم نوری گزارش کمیسیون مشترک سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و معماری وشهری سازی را قرائت کرد.

در ادامه سید حسن رسولی با طرح سوالی گفت: با توجه به اختیاراتی که شورای عالی معماری و شهرسازی دارد و از آنجا که اساساً این گونه لایحه در طرح‌های جامع شهری جزو اختیارات شورای عالی معماری و شهرسازی است آیا شورای شهر می‌تواند بدون طی مسیر قانونی در این خصوص قانونگذاری کند؟

همچنین مفاخریان نماینده شهرداری تهران درباره این طرح گفت: نکته‌ای در حوزه شهرداری تهران در مورد مراکز دامپزشکی و فعالیت آنها وجود دارد بحث دریافت خدمات مطابق شهرداری در قبال ارائه خدمات به این مراکز است. در حال حاضر دولت لایحه حمایت از حقوق حیوانات را در دستور کار خود دارد. در ماده ۲۲ این لایحه اشاره شده است واحدهای دامپزشکی در قابل دریافت خدمات، مسئولیت اجتماعی خود در حوزه حیوانات بلاصاحب به رایگان انجام دهند. با توجه به تعداد حیوانات بلا صاحب خواهش ما این است فضایی برای ارائه این مجوز داده شود تا این مراکز ارائه خدمات متناظری برای حیوانات بلاصاحب به عنوان مسئولیت اجتماعی انجام دهند.

در ادامه صدر اعظم نوری در پاسخ به سوال رسولی گفت: ما در تبصره یک از شهرداری خواستیم ظرف ۶ ماه با همکاری سازمان دامپزشکی و دستگاه‌های ذیربط که یکی از آنها می‌تواند شورای عالی معماری وشهرسازی باشد جهت ساماندهی وضعیت استقرار این مراکز با توجه به دستورالعمل محل استقرار طرحی ارائه دهند. در این صورت آن چیزی که در سطح و صلاحیت شورای شهر است، شورا به آن می‌پردازد اما آنچه فراتر از اختیارات شورا است با دستگاه مورد نیاز هماهنگی می‌شود.

کلیات این طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۷ رأی به تصویب رسید.

در ادامه حجت نظری تذکری را ارائه کرد. او گفت: دغدغه‌ای وجو دارد که این دغدغه برای کسانی که فرزند کوچک دارند ملموس‌تر است. خیلی وقت‌ها حضور حیوانات در پارک‌ها باعث می‌شود تا باقی ماندن فضولات آنها باعث بیماری کودکانی که آنجا بازی می‌کنند، شود. من طرحی درباره بوستان‌های نزدیک به هم داشتم که برای برخی از بوستان‌ها ورود حیوانات را ممنوع کنیم و این از منظر حفاظت از کودکان است. باید برای سلامت شهروندان و کودکان فکر جدی کنیم.

خداکرمی در ذیل این طرح پیشنهاد دیگری را ارائه کرد. او گفت: یکی از هزینه‌های که به شهرداری تحمیل شده هزینه عقیم سازی حیوانات بلاصاحب است. بنابراین پیشنهاد می‌شود حالا که شهرداری تسهیلاتی را فراهم می‌کند، دارندگان مجوز دامپزشکی ۱۲ مورد عقیمی سازی، ۵ مورد جراحی ارتوپدی و ۱۰ مورد جراحی بافت نرم را به عنوان مسئولیت اجتماعی برعهده بگیرند.

محسن هاشمی درباره این پیشنهاد گفت: این موضوع جزو مواردی است که باید در آئین نامه بررسی و مطرح شود و ورود شورا در آن باعث ایجاد مشکل در اجرا می‌شود.

نوری در ادامه درباره این پیشنهاد افزود: صرف نظر از اعداد ما به نوعی در این طرح می‌خواهیم تکلیف ایجاد کنیم برای کسانی که پروانه دامپزشکی دارند تا به جراحی و درمان حیوانات بلاصاحب اقدام کنند. که هاشمی درجواب او گفت: در حوره کمک به حیوانات نباید الزام ایجاد کنیم. همیشه خیرین در این حوزه ورود کرده وش هرداری هم اقداماتی را انجام می‌دهد اما ما نباید ان را تکلیف کنیم. به نظرم در این حد به جزئیات ورود نکنیم چرا که در اجرا مشکل ایجاد می‌شود. در نهایت خداکرمی این پیشنهاد خود را پس گرفت.

در جلسه امروز شورای شهر تهران طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد لایه فعالیت‌های دانش‎بنیان و نوآورانه در شهر تهران نیز مورد بررسی قرار گرفت.

زهرا نژادبهرام در این خصوص گفت: با سبک تازه‎ای از فعالیت‌ها در سطح شهر روبرو هستیم. فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش اقتصادی با رویکرد دانش محورانه شکل می‌گیرند و تمایل دانشجویان به افزایش این رویکرد در سطح شهرها مورد توجه قرار گرفته است اما در حال حاضر بخش بزرگی از این شرکت‌ها در بافت مسکونی شهرها فعالیت می‌کنند که منجر به آشفتگی در بافت‌های مسکونی شده است. همچنین دانشگاه‌های تولید کننده و حمایت کننده این استارتاپ‌ها، تحت عنوان مراکز رشد و توسعه، در حوزه پیرامونی خود، یک ورود جدی را آغاز کرده‎اند.

نژاد بهرام ادامه داد: بدین ترتیب مدیریت شهری به این جمع‎بندی رسید که نیازمند یک دستورالعمل هم برای حمایت از این استارتاپ‌ها و هم برای حفظ ساختار شهر است. در بندهای ۵ و ۶ طرح جامع به این موضوع اشاره شده است. اما در طرح تفصیلی نادیده انگاشته شده‌اند. بنابراین با عنایت به این بند در طرح جامع و مصوبه شورای عالی شهرسازی این طرح تهیه شده است تا ضوابطی را برای شهرداری مشخص کند. متأسفانه در طرح تفصیلی برای این نوع فعالیت‌ها ضابطه‎ای وجود ندارد.

سید حسن رسولی نیز با طرح پرسشی اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران که در وهله اول موظف است که در دوگانه حقوق عمومی و حقوق خصوصی، مدافع حقوق عمومی باشد، با استفاده از چه مستندات قانونی بنا دارد که شهردار را موظف کند که با تدوین یک دستورالعمل، نسبت به استقرار شرکت‌ها و بنگاه‌های دانش بنیان در فضای مسکونی اقدام کند؟ این امر باعث هرج و مرج می‌شود.

نژاد بهرام در پاسخ به رسولی گفت: دغدغه ما هم با شما مشترک است و این امر را فقط در برخی مناطق اجرا می‌کنیم تا شامل دیگر مناطق نشود.

در نهایت کلیات به رأی گذاشته شد و با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید.

اعضای شورای شهر درجلسه امروز درخصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انعقاد قرارداد پروژه‌های هتل کوهستان و هتل تاو به روش مشارکت واقع در شهرداری منطقه ۲» هم تصمیم گیری کردند.

مرتضی الویری در این خصوص تشریح کرد که شهرداری تهران به علت کمبود هتل در سطح تهران، یک لایحه ارائه کرد که در آن پیشنهاد شده است که دو هتل در تهران ایجاد شوند. یعنی هتل کوهستان و هتل تاو و آورده شهرداری زمین و مجوز است و آورده سرمایه ‎گذار ساختن تجهیز هتل است.

او افزود: لایحه در کمیسیون بررسی شد و در نهایت با ایجاد هتل کوهستان موافقت شد که قرار است در منطقه ۲ ایجاد شود و زمین آن با مساحت ۱۹ هزار متر مربع در مالکیت شهرداری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: هتل ۳۴ طبقه است و سه طبقه آن زیر زمین و ۳۱ طبقه آن روی زمین است.

الویری افزود: از آن‎جا که کاربری زمین آن فضای سبز است، لذا به مجوز شورا نیاز است.

زهرا صدراعظم نوری نیز پرسید: با توجه به موقعیت هتل کوهستان که در اراضی شمسه در دره حسنک است. این حجم واگذاری زمین برای هتل آیا با مصوبه اراضی شمسه همخوانی دارد؟

همچنین او در پاسخ به هاشمی در خصوص نحوه شراکت گفت: سهم شهرداری ۴۲ درصد و سهم سرمایه گذار ۵۴ درصد است.

سپس رئیس شورا محسن هاشمی ادامه این دستور را به جلسه بعد موکول کرد.

کد خبر 494002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.