لنز چشم؛ مدت استفاده، گذاشتن، برداشتن و نگهداری

تمیز کردن نامناسب لنزها منجر به بروز طیف وسیعی از مشکلات از جمله سوزش چشم و عفونت می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه عینک‌های طبی بسیار زیبایی در بازار دیده می‌شود با این حال هنوز طرفداران استفاده از لنز زیاد هستند. اگر چه استفاده از لنز بسیار هیجان‌انگیز است، اما کاربرد هر شئ جدیدی در ابتدا کمی ترسناک به نظر می‌رسد. از این گذشته، بینایی یکی از مهم‌ترین حواس بشریت محسوب می‌شود بنابراین، رعایت مسائل بهداشتی برای حفظ سلامت چشم‌ها اهمیت زیادی دارد. در این گزارش چندین نکته مهم در رابطه با استفاده از لنزهای پزشکی و زیبایی ارائه می‌شود:

لنز چشم تا چه مدت قابل استفاده است

حتی اگر لنزها هر روز استفاده نشود، هر چند وقت یک‌ بار باید آن‌ها را عوض کرد به عنوان مثال در صورت استفاده از انواع یک بار مصرف، بعد از هر بار مصرف باید آن را دور انداخت، حتی اگر هنوز قابل استفاده به نظر برسد. در صورتی‌که لنزها روزهای بیشتری نسبت به دستورالعمل آن‌ها استفاده شود یا لنزهایی که برای شب ساخته نشده است در شبانه‌روز استفاده شود خطر عفونت چشم افزایش می‌یابد.

موارد مهمی که باید قبل از لمس کردن لنزها رعایت کرد

شستشوی لنزها قبل از قرار دادن در چشم و خارج کردن آن‌ها از جعبه الزامی است. صابون‌های روغنی یا خیلی معطر برای تمیز کردن لنزها مناسب نیستند. لنزها ممکن است به دست‌های مرطوب بچسبد، بنابراین خشک کردن کامل دست‌ها با حوله بدون پرز توصیه می‌شود. در صورتی که از مرطوب کننده استفاده می‌کنید، باید پس از قرار دادن لنزها در چشم این کار را انجام دهید زیرا لوسیون‌ ممکن است بر لنزها باقی بماند.

روش ساده برای گذاشتن لنز

در صورتی‌که لنزها هر بار ابتدا در یک چشم قرار داده شود، لنزهای راست و چپ با هم اشتباه نمی‌شود. می‌توان از انگشت سبابه (نشانه) خود برای برداشتن لنز از داخل جعبه یا کیف و قرار دادن آن بر کف دست استفاده کرد. سپس آن را با محلول تجویز شده توسط چشم پزشک شستشو داد پس از آن لنز را باید روی نوک انگشت سبابه خود قرار داد و با پایین کشیدن پلک پایینی با انگشت میانی همان دست و بالا نگه‌داشتن پلک بالایی خود با دست دیگر، لنز را مستقیماً روی عنبیه چشم قرار داد در پایان به آرامی پلک‌های خود را رها کرد و برای قرار گرفتن صحیح لنز در چشم چندین بار چشمک زد.

نحوه درآوردن لنز چشم

شستشوی دست‌ها قبل از خارج کردن هر یک از لنزها ضرورت دارد. برای این امر، باید پلک پایینی را پایین کشید. سپس به سمت بالا یا کنار نگاه کرد و به آرامی لنز را به سمت سفیدی چشم خود حرکت داد پس از آن، با استفاده از انگشتان شست و سبابه، لنز را به آرامی برداشت و از روی چشم بیرون کشید. در مورد لنزهای تماسی سخت نفوذپذیر به گاز، باید چشم را کامل باز کرده و پوست گوشه چشم را به سمت گوش کشید. پس از آن روی کف دست، خم شد و چشمک زد. در این حالت لنزها بر کف دست می‌افتند.

سرم شستشو لنز

روش‌های زیادی برای تمیز کردن لنزها وجود دارد. تمیز کردن، شستشو، ضد عفونی و نگهداری از لنزها با استفاده از یک حلال چند منظوره انجام می‌شود. گاهی محصولات جداگانه‌ای برای تمیز کردن و شستشوی لنز پیشنهاد می‌شود. برخی شستشوی لنزها بدون نیاز به مالش را کافی می‌دانند، اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مالش لنزها، آن‌ها را بهتر تمیز می‌کند. می‌توان لنزهای خود را درون یک جعبه حاوی محلول پراکسید هیدروژن قرار داد اما هرگز نباید از این محلول و حتی آب برای شستشوی لنزها استفاده کرد.

در صورت در دسترس نبودن محلول لنزهای تماسی، شستشوی آن‌ها با آب شیر وسوسه‌ کننده است اما از انجام این کار خودداری کنید! آب گاهی حاوی میکروب‌هایی است که می‌تواند باعث ایجاد عفونت جدی در چشم شود در ضمن، استفاده لنزها در محیط حمام و قرار دادن آن‌ها در دهان یا استفاده از بزاق دهان برای مرطوب کردن آن‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

اهمیت تمیزی جعبه لنز

جعبه لنزها نیز باید با دقت زیاد تمیز شود بنابراین باید حداقل هر شب آن را با محلول ضدعفونی‌ کننده آبکشی کرد سپس با یک دستمال تمیز کرده و در معرض هوا خشک کرد تا عاری از باکتری شود علاوه بر این هر ۳ ماه یک بار یا حتی زودتر باید جعبه لنز خود را تعویض کرد.

کد خبر 493971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.