سابقه اجرایی ضامن تحقق شعارهای انتخاباتی است

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: در عمل باید به سابقه اجرایی افراد توجه کرد نه صرفاً به شعارهایی که می‌دهند، افرادی همچون آقای جهانگیری که ۸ سال مدیریت کلان کشور به عنوان معاون اول رئیس جمهور مستقر را بر عهده داشته است، شعارهایشان باید در عملکردشان بررسی شود.

حمیدرضا جیهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شعارهای اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: نامزدها باید عملکرد محور شده و شعارها را برای انتخابات مدنظر قرار ندهند. فضاسازی که بیشتر کاندیداها انجام خواهند داد به سمت و سویی می‌رود که با مردم تعامل بیشتری داشته و تقاضاهایی که مردم دارند را در شعارهایشان ارائه می‌کنند که البته همه اینها شعار است.

وی افزود: در عمل باید به سابقه اجرایی افراد توجه کرد نه صرفاً به شعارهایی که می‌دهند، به عنوان نمونه افرادی همچون آقای جهانگیری که ۸ سال مدیریت کلان کشور به عنوان معاون اول رئیس جمهور مستقر را بر عهده داشته است، باید در عملکردشان بررسی شود هر کدام از شعارهایی که برای انتخابات می‌دهد را چگونه بروز داده و عملی کرده است.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: از طرف دیگر در مواجهه با سایر کاندیداها نیز باید با همین روش عمل کرد، باید بررسی کرد در رزومه کاری و برنامه‌هایی که در پست‌های عملیاتی خود عملیاتی کرده‌اند، چه رویکردی داشته‌اند، افراد تغییر خاصی نخواهند کرد و حتماً در دوره جدید نیز همان روش‌های پیشین خود را مجدد گسترش می‌دهند.

اقتصاد ایران از درون باید اصلاح شود

جیهانی با بیان اینکه برای راستی آزمایی شعارهای سیاسیون باید مؤلفه‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی را ارزیابی کرده و میزان عملیاتی بودن راهکارهای کاندیداها را بررسی کرد، افزود: شعار رفع تحریم برای رشد اقتصادی ۸ سال پیش از این و با شعار چرخیدن چرخ سانتریفیوژها برای سفره مردم توسط آقای روحانی عنوان شد، اما در عمل رفع تحریمی شکل نگرفته و برجامی که زندگی مردم به آن گره خورده بود نیز نتوانست رونقی در اقتصاد ایران ایجاد کند.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران درون‌زا است، بنابراین باید مؤلفه‌های ایران قوی در حوزه‌های اقتصادی درونی کشور و نه در حوزه‌های خارجی پیگیری شود، زیرا ایران از نظر تأمین نیازمندی‌های خود در حوزه‌های صنعتی برای مواد اولیه مشکلی نداشته و فقط در حوزه کالاهای واسطه‌ای و ماشین آلات نیازمند منابع خارجی است که می‌توانیم آن را تأمین کنیم.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: تحریم‌ها نیز فقط در فروش محصولاتی همچون نفت، پتروشیمی و کامودیتی ها تأثیر گذار بوده که در یک سال اخیر که رویکردهای اصلاح تجارت خارجی شکل گرفت شاهد افزایش فروش این محصولات بودیم به طوری که فروش نفت به بیش از یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده و میعانات گازی نیز به راحتی به فروش می‌رسد.

جیهانی تصریح کرد: البته تحریم هزینه‌هایی نیز برای اقتصاد ایران داشته است اگر بتوانیم مذاکره‌ای انجام دهیم که رفع تحریم شود و این هزینه‌ها نیز کاهش یابد، باز هم منجر به رشد اقتصادی کشور خواهد شد اما نباید زندگی مردم به رفع تحریم‌ها گره بخورد، شعار رفع تحریم‌ها برای مردم ملموس نبوده و برای کارشناسان قابل قبول نخواهد بود.

کد خبر 493834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.