۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
مریخ نورد چینی فرود آمد+ عکس

چین با موفقیت مریخ‌نورد خود را روی سطح سیاره سرخ فرود آورد و تبدیل به دومین کشوری شد که چنین کاری انجام داده است.

به گزارش ایمنا، مامورت تیان‌ون -۱ اولین مأموریت بین‌ستاره‌ای چین بود که در تاریخ ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) در ساعت ۷:۱۱ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۳:۴۱ به وقت تهران) با موفقیت انجام شد با این حال مقامات آژانس فضایی چین هنوز مکان و زمان دقیق فرود را اعلام نکرده‌اند.

تیان‌ون -۱ در ماه فوریه ۲۰۲۰ بر روی موشک لانگ‌مارچ بی ۵ به مدار مریخ رسید. این فضاپیما که سطح‌نورد "ژورونگ" به آن متصل است پس از گذراندن بیش از سه ماه در مدار از مدارگرد جدا شده و سفرش به سمت سطح مریخ را آغاز کرد. پس از ورود به جو مریخ، تیان‌ون -۱ "هفت دقیقه وحشت" که سطح‌نورد ناسا تجربه کرده بود را گذراند. یک سپر حرارتی از این فضاپیما هنگام ورود به جو محافظت کرد و سپس چترهای آن باز شد و مریخ‌نورد بر روی منطقه Utopia Planitia فرود آمد.

مهمانی در مریخ

انتظار می‌رود مریخ‌نورد "ژورونگ" حداقل ۹۰ روز را در مریخ بگذراند و ترکیبات این سیاره را مطالعه کند و به دنبال نشانه‌هایی از آب باشد. تصور می‌شود در زیر سطح منطقه Utopia Planitia آب‌های یخ‌زده زیادی وجود داشته باشد. این مکان مشابه مکانی است که ناسا طی مأموریت وایکینگ۲ در سال ۱۹۷۶ در آن فرود آمد.

این مریخ‌نورد با شش چرخ دارای ۲ دوربین پانوراما، یک رادار نفوذ به زمین و یک ردیاب مغناطیسی است و همچنین یک لیزر برای مطالعه سنگ‌ها و ابزاری برای بررسی آب و هوا دارد.

چین قصد دارد مأموریت بازگشت نمونه از مریخ را در سال ۲۰۲۸ در سالی که ناسا نیز مأموریت مشابهی خواهد داشت انجام دهد. آخرین قیمت‌های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

مریخ نورد چینی فرود آمد+ عکس

منبع: رکنا

کد خبر 493543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.