۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
زنان در معرض خطر زوال عقل

مطالعات محققان انگلیسی برای بررسی اینکه چه چیزی باعث زوال عقل می شود به بار نشست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به مطالعات اثبات‌ شده پیشین، زنان بیش از مردان در معرض خطر زوال عقل قرار دارند با این حال مطالعات جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد نابرابری‌های تاریخی در سطوح تحصیلی تا حدی منشأ تفاوت‌های موجود در عملکرد شناختی میان زنان و مردان در دوران سالخوردگی است که به طور بالقوه منجر به تفاوت‌های جنسیتی خطر زوال عقل می‌شود.

این تحقیق که با همکاری محققان مؤسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه انجام گرفته است، نخستین مطالعه در مقیاسی عظیم برای ارزیابی جامع تفاوت‌های جنسیتی روی نتایج عملکرد شناختی با توجه به تأثیرات بلندمدت آموزشی به حساب می‌آید.

محققان با استفاده از داده‌های ترکیبی از یک مطالعه بلندمدت روی تأثیرات آموزشی در ۱۵ هزار و ۹۲۴ نفر از متولدین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۹۵، "حافظه" و "علم بیان" این گروه را مورد ارزیابی قرار دادند. بخش حافظه با تقاضای حفظ کردن لیستی از کلمات و یادآوری بیشتر آن‌ها در عرض دو دقیقه و علم بیان با درخواست از شرکت‌ کنندگان برای تهیه لیستی از اسامی حیوانات در عرض یک دقیقه مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها حاکی بود که زنان در آزمایش حافظه، عملکرد بهتری نسبت به مردان دارند و کاهش سرعت حافظه در آنان کمتر از مردان است.

در طول بررسی‌ها، نتایج به دست آمده در مورد سالخوردگان امروزی تفاوت‌های آشکاری دیده شد به‌طوری‌که مشخص شد در گروه سنی سالخورده قدیمی‌تر، زنان نسبت به مردان از تسلط کمتری برخوردار بوده‌اند و در سالخوردگان امروزی این امر برعکس است به عبارت دیگر زنان متولد ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۵ دارای امتیازات بالاتری نسبت به همتایان مرد خود هستند. محققان دریافتند که این تغییرات می‌تواند تا حدی با افزایش سطح تحصیلات در زنان امروزی توضیح داده شود. در تمامی گروه‌های سنی مورد بررسی، سطح تحصیلات مردان بیشتر از زنان بوده ولی سطح تحصیلات زنان در آخرین سال‌های مورد بررسی به تدریج افزایش داشته است.

با توجه به وجود رابطه شدید میان عملکرد ضعیف در تست‌های حافظه و علم بیان با زوال عقل، محققان نتیجه گرفتند که افزایش فرصت‌های آموزشی باعث پیشرفت در عملکرد شناختی در دوران میانسالی زنان می‌شود از این رو تفاوت‌های جنسیتی خطر زوال عقل را برای نسل‌های آینده کاهش می‌دهد.

به عبارتی یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که نابرابری‌های جنسیتی در دسترسی به آموزش در میان افرادی که در نیمه اول قرن ۲۰ تحصیل کرده‌اند منجر به پایین آمدن سطح تحصیلات در زنان شده است و این کاهش احتمالاً تأثیری منفی روی عملکرد شناختی دوران سالخوردگی دارد بنابراین خطر ابتلا به زوال عقل را برای زنان افزایش می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد نتایج ممکن است در آینده تغییر کند چرا که تفاوت‌های موجود در دسترسی به آموزش در حال کاهش و آشنایی با اهمیت دسترسی عادلانه به آموزش روی سلامتی، به ویژه در کشورهایی با محدودیت دسترسی به آموزش برای زنان و دختران، در حال افزایش است.

با این حال نمی‌توان در این مرحله به طور قطعی نتیجه گرفت که تفاوت‌های خطر ابتلا به زوال عقل در میان زنان و مردان حتماً کاهش می‌یابد زیرا دو مؤلفه عملکرد شناختی و آموزش، تنها عوامل مؤثر روی این بیماری نیستند ولی با توجه به روند معرفی شده در این بررسی، می‌توان به طور قطع اعلام کرد که افزایش دسترسی به سطوح بالاتر آموزش می‌تواند منجر به عملکرد شناختی بهتر در دوران پیری و در نتیجه کاهش تفاوت‌های جنسیتی خطر ابتلا به زوال عقل در آینده شود. نتایج این مطالعه در مجله Lancet Public Health منتشر شده است.

کد خبر 493409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.