منابع آلاینده خلیج‌فارس پایش می‌شود

به دنیا آمدن اولین بزغاله کوهی در الموت، سمی نبودن مارهای مشاهده شده در بندر انزلی، وضعیت دریاچه ارومیه، تهیه فهرست گونه‌های بومی سه پهنه آبی کشور، پایش منابع آلاینده خلیج‌فارس و تعیین تکلیف پرونده شهدا و جانبازان یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهران شنتیایی گفت: نخستین بزغاله کوهی منطقه حفاظت شده الموت غربی در استان قزوین طی سال جاری روز گذشته به دنیا آمد و تصاویر آن ثبت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: بزهای کوهی پس از ۱۶۰ روز بارداری به مناطق سخت گذر در ارتفاعات یک هزار و ۵۰۰ متری و شکاف کوه‌ها در مناطق حفاظت شده می‌روند و وضع حمل می‌کنند و فصل بهار زمان زایش وحوش به شمار می‌رود و این مهم مسئولیت محیط‌بانان در حفاظت از وحوش ساکن در مناطق تحت مدیریت و آزاد استان را دو چندان می‌کند.

وی تصریح کرد: فرزندان بزهای وحشی اغلب دو قلو هستند و علت زادآوری خوب این گونه جانوری در مناطق مختلف استان، امنیت حاکم بر مناطق و تغذیه مناسب است.

شنتیایی ادامه داد: با هدف جلوگیری از پراکنش وحوش در فصل زایمان و زادآوری بهتر حیات وحش، مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست به صورت شبانه روزی مناطق را کنترل می‌کنند تا فضای آرام و مطلوب برای وحوش ایجاد شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین از ممنوعیت ورود افراد به زون‌های حساس مناطق مختلف زیست محیطی به ویژه مناطق تحت مدیریت محیط زیست خبر داد و گفت: هیچ مجوزی برای بازدید از این مناطق تا پایان فصل زایش صادر نمی‌شود و یگان حفاظت محیط زیست با گشت‌های شبانه روزی در ارتفاعات منطقه حفاظت شده و حساس، به شکل جدی مسئولیت کنترلی خود را اعمال خواهند کرد.

منابع آلاینده خلیج‌فارس پایش می‌شود

مارهای مشاهده شده در بندر انزلی سمی نیستند

سید فرشید فلاح اعلام کرد مارهای مشاهده شده در این شهرستان غیرسمی و بی‌خطر هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی در خصوص مارهای مشاهده شده در محوطه بندری و بلوار انزلی اظهار کرد: با اعزام تیم کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست به محل تجمع مارها در سواحل بندرانزلی، علت افزایش بیش از حد این مارها مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

وی با اشاره به بومی بودن این مارها تصریح کرد: طبق بررسی کارشناسان، مارهای مشاهده شده در این ناحیه از نوع مار "چلیپر" یا Natrix tessellata هستند و این گونه از مارها آبی و کاملاً غیرسمی می‌باشند و خطری برای شهروندان ندارند.

فلاح فصل زاد و ولد مار چلیپر را یکی از دلایل رؤیت بیش از حد این جانور عنوان و خاطرنشان کرد: علت افزایش قابل توجه این نوع مار آبی ایجاد یک زیستگاه مطلوب و وجود منابع غذایی کافی اعم از بچه ماهی، موش و غیره در منطقه موج شکن انزلی است.

منابع آلاینده خلیج‌فارس پایش می‌شود

وضعیت دریاچه ارومیه در مقایسه با سال ۹۲

احمد رضا لاهیجان زاده گفت: سال ۱۳۹۲ حداقل مساحت آبی و حداقل خشکی را در دریاچه ارومیه داشتیم که با اقدامات صورت گرفته بعد از تشکیل ستاد احیای دریاچه ۱۳۰ سانتی متر تراز آب افزایش یافت و با این اقدامات دیگر دریاچه به شرایط سال ۹۲ باز نمی‌گردد.

معاون محیط‌زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: زمانی که ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شد تمام دستگاه‌ها پای کار آمدند تا دریاچه را نجات دهند.

وی گفت: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۳۹ است. این تراز در مدت مشابه طی سال گذشته ۱۲۷۱.۸۹ گزارش شده است. از سویی دیگر تراز اکولوژیک دریاچه ۱۲۷۴.۱ است و پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۶ دریاچه به این تراز برسد، تراز دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۲ به عدد ۱۲۷۰.۵ رسیده بود که کاهش چشمگیری داشت، اما در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۳۰ سانتیمتر افزایش یافته است.

لاهیجان زاده اظهار کرد: بر اساس مدلی که تهیه شده، مشخص شده بود که اگر شرایط دریاچه ارومیه همان شرایط منتهی به سال ۹۲ و ۹۳ ادامه می‌یافت تالاب تا سال ۱۳۹۹ به طور کامل خشک می‌شد، اما با ایجاد ستاد احیای دریاچه در فاز اول روند خشک شدن متوقف شد و در مرحله دوم افزایش راندمان آبیاری در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس ۳۵ تا ۳۹ درصد مصرف آب کشاورزی کاهش یافت در حالی که با این کاهش حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد بهره‌وری کشاورزی افزایش یافت.

منابع آلاینده خلیج‌فارس پایش می‌شود

فهرست گونه‌های بومی سه پهنه آبی کشور تهیه شده است

با هدف جلوگیری از ورود گونه‌های غیربومی به آب‌های داخلی، سازمان حفاظت محیط‌زیست فهرست گونه‌های بومی خلیج فارس، دریای عمان و خزر را تهیه و در اختیار سازمان بنادر و دریانوری قرار داده است.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کنوانسیون مدیریت آب توازن دریاها یک مقررات بین المللی است که در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی بر آن نظارت دارد، البته سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر بخش‌هایی از اجرای این کنوانسیون در راستای عملکرد سازمان بنادر نظارت دارد، مثلاً اینکه آیا نمونه برداری‌ها انجام شده است؟ در واقع در اجرای کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها یک همکاری دو جانبه میان دو سازمان محیط زیست و بنادر و دریانوردی وجود دارد.

محمود رضایی افزود: از آنجا که امکان ورود گونه‌های غیر بومی از طریق آب توازن کشتی‌ها به آب‌های کشور وجود دارد، فهرستی از گونه‌های بومی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر را تهیه و در اختیار سازمان بنادر قرار دادیم تا در صورت بروز گونه‌ای مشکوک سریع بتوان بومی بودن یا غیر بومی بودن آن‌را تشخیص داد.

وی ادامه داد: همچنین شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های توانمند در زمینه آنالیز نمونه‌های آب توازن را به سازمان بنادر و دریانوردی معرفی کردیم و هر ساله نیز عملکرد این سازمان را در زمینه مدیریت آب توازن کشتی‌ها ارزیابی می‌کنیم.

منابع آلاینده خلیج‌فارس پایش می‌شود

منابع آلاینده خلیج‌فارس پایش می‌شود

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: با توجه به اهمیت حفاظت از محیط زیست خلیج فارس، پایش منابع آلاینده این پهنه آبی در دستور کار قرار گرفته است.

محمود رضایی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با آلودگی‌های دریایی، افزود: امسال پایش منابع آلاینده خلیج فارس و دریای عمان مانند صیادی و فعالیت‌های کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: مهمترین منابع آلاینده دریا تأسیسات نفتی، سکوها و پالایشگاه‌ها هستند که برای پایش این منابع نیز برنامه‌ای در نظر گرفته شده است.

رضایی ادامه داد: پایش بنادر صیادی در سیستان و بلوچستان انجام شده است و سایر منابع آلاینده نیز به تدریج پایش خواهند شد.

وی گفت: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که سندی پنج ساله است در سال دوم اجرا قرار دارد و همزمان فعالیت‌هایی با همکاری دولت ژاپن از سال ۲۰۱۴ تاکنون در حال اجرا است و از سال ۲۰۱۴ تاکنون در حوضه دریاچه ارومیه اقداماتی ازجمله استقرار کشاورزی پایدار، استفاده از ابزارهای نوآورانه در این حوضه و توجه به معیشت جوامع محلی انجام شده است.

منابع آلاینده خلیج‌فارس پایش می‌شود

تعیین تکلیف پرونده شهدا و جانبازان یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست

مسئول هماهنگی و پیگیری امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری اولین نشست کمیته مشترک این سازمان و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تعیین تکلیف پرونده شهدا و جانبازان یگان حفاظت سازمان خبر داد.

رضا فرخی گفت: با توجه به پیگیری‌ها و مکاتبات امور ایثارگران سازمان محیط زیست درباره پرونده شهدا و جانبازان یگان حفاظت و نیز هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی رئیس سازمان با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این خصوص و متعاقباً برگزاری چند جلسه مقدماتی مابین امور ایثارگران سازمان، یگان حفاظت و دفتر احراز بنیاد شهید در این زمینه، اولین نشست تخصصی کمیته مشترک دو دستگاه برگزار شد.

وی با تاکید بر اینکه در این جلسه ۲۲ پرونده مورد بررسی قرار گرفت، افزود: برای این ۲۲ پرونده رأی صادر شد، بر این اساس پرونده پنج تن از محیط بانان که در درگیری مجروح شده بودند مورد احراز قرار گرفت و مقرر شد برای تعیین درصد به کمیسیون پزشکی ارجاع شود.

مسئول هماهنگی و پیگیری امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه پرونده شهید تاج محمد باشقره، محیط بان استان گلستان مورد احراز قرار گرفت و حکم شهادت وی به استان ارسال شد، گفت: پرونده شهید محمد حسن نژاد محیط بان استان هرمزگان نیز مورد احراز قرار گرفته و حکم شهادت وی به استان ارسال شده است.

فرخی تصریح کرد: شش پرونده دیگر با توجه به وجود برخی ابهامات مقرر شد برای تعیین تکلیف، پرونده‌ها به ستاد کل نیروهای مسلح ارجاع شود و ستاد کل به عنوان آخرین مرجع صدور رأی، در مورد این پرونده‌ها رأی نهایی را صادر کند.

کد خبر 493299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.