ناپایداری ذخایر خونِ تهران/فراخوان مردم برای اهدای خون و پلاسما

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به ناپایداری ذخایر خون و فرآورده‌های آن در استان تهران، گفت: ذخایر خونی ما ناپایدار است و هر لحظه ممکن است که به حالت وضعیت بحرانی وارد شود و در فرآورده‌های خونی دچار مشکل شویم. بر این اساس خواهشمندم که مردم با اهدای مستمر و مداوم خون، ما را یاری دهند.

به گزارش ایمنا، محمدرضا مهدی‌زاده، درباره وضعیت ذخایر خون و فرآورده‌های آن در تهران، گفت: ما هر سال بعد از تعطیلات نوروز تا اواخر اردیبهشت با موجی از مراجعه مردم جهت اهدای خون مواجه بودیم که همیشه باعث می‌شد که ذخایر خونی خوبی برایمان ایجاد شود، اما امسال بعد از تعطیلات با موج چهارم کرونا در کشور مواجه شدیم و اواخر فروردین هم ماه مبارک رمضان را داشتیم که این موضوع باعث شد با موج اهدای خونی که هر سال با آن مواجه بودیم، مواجه نشویم و منجر به این شد که ذخایر خونی ما مقداری کاهش یابد.

ناپایداری در ذخایر خون تهران

وی افزود: البته در ماه مبارک رمضان مردم مراجعه خوبی به مراکز اهدای خون داشتند که از همه مردم تشکر می‌کنیم، اما مراجعه به میزانی که ذخایر خونی خوبی برایمان ایجاد کند، نبود و همه این عوامل باعث شده که اکنون ذخایر خونی ما تقریباً بی ثبات باشد. البته در حال حاضر برای تأمین فرآورده‌های خونی مشکلی نداریم، اما اگر این روند فعلی در مراجعه مردم ادامه یابد، قطعاً در روزها و هفته‌های آتی با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تأمین فرآورده‌های خونی مورد نیاز ۱۶۷ بیمارستان استان تهران روبرو می‌شویم.

مراکز فعال خون گیری تهران در عید فطر

مهدی‌زاده ادامه داد: مراکز ما در عید فطر فعالند. عید فطر چه پنجشنبه و جمعه باشد و چه جمعه و شنبه، در این دو روز چهار مرکز فعال داریم که شامل اداره انتقال خون استان تهران در خیابان وصال شیرازی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب فعال است. همچنین سه مرکز جامع خون‌گیری ما در مناطق چهار، پنج و ۲۰ تهران که از ساعت ۹ صبح تا چهار بعد از ظهر فعالند. بر همین اساس از مردم خواهش می‌کنم که با توجه به اینکه ممنوعیت تردد برای مسافرت‌ها ایجاد شده، مردم از این فرصت استفاده کرده و در تعطیلات عید فطر که مراکز ما باز هستند، برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کنند. همچنین اگر برایشان امکان دارد، به صورت خانوادگی مراجعه کنند و با اهدای خون سالم خودشان، ما را یاری کنند.

وی تاکید کرد: از مردم می‌خواهم که اهدای خون را فراموش نکنند. همانطور که گفتم ذخایر خونی ما ناپایدار است و هر لحظه ممکن است که به حالت وضعیت بحرانی وارد شود و در فرآورده‌های خونی دچار مشکل شویم. بر این اساس خواهشمندم که مردم با اهدای مستمر و مداوم خون ما را یاری دهند. نیاز به خون دائمی است، حوادث و سوانح وجود دارد. از طرفی یکسری مصرف‌کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی داریم مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی ما که حیات‌شان وابسته به تزریق فرآورده‌های خونی است. علاوه بر اینکه برخی فرآورده‌های خونی ما مانند پلاکت عمر سه روزه دارند. همه این موارد می‌طلبد که مردم عزیز به صورت مستمر به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و با اهدای خون خودشان ما را در جهت تأمین خون مورد نیاز مراکز درمانی یاری دهند.

مهدی‌زاده تاکید کرد: ما در استان تهران ۱۶۷ بیمارستان داریم که خون مورد نیازشان را تأمین می‌کنیم. در بسیاری از این بیمارستان‌ها اعمال جراحی تخصصی و فوق‌تخصصی انجام می‌دهند یا بیمارانی که از سایر استان‌ها به تهران ارجاع شده و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که معمولاً بیمارانی که ارجاع می‌شوند، بیمارانی هستند که قطعاً به فرآورده‌های خونی نیاز دارند و همه این موارد منجر به افزایش مصرف فرآورده‌های خونی در استان تهران می‌شود و کار ما را سخت می‌کند.

نیاز به تمام گروه‌های خونی و به ویژه گروه‌های منفی و o مثبت

وی گفت: در حال حاضر به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم و هر کس که شرایطش را دارد، خواهشمندیم که به مراکز ما مراجعه کنند، اما قطعاً همیشه به گروه‌های خونی منفی و O مثبت نیاز بیشتر بوده که اکنون هم نیاز بیشتری به این گروه‌های خونی داریم. البته اکنون همه مردم با هر گروه خونی در صورت داشتن شرایط برای اهدای خون مراجعه کنند.

کاهش ذخایر پلاسمایی و بهبودیافتگان کرونایی که کمتر مراجعه می‌کنند

مهدی‌زاده درباره اهدای پلاسمای بهبودیافتگان بیماری کووید -۱۹ نیز گفت: پیش از این ذخایر پلاسمایی خوبی برای ما ایجاد شد، اما از آنجایی که با موج چهارم مواجه شدیم، مصرف فرآورده‌های پلاسمایی افزایش یافت و اکنون ذخایر پلاسمایی ما هم پایین آمده است. مراجعه در زمینه اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا قبلاً دو درصد افراد بهبودیافته بود، اما اکنون این آمار به زیر دو درصد رسیده است. بنابراین مراجعه برای اهدای پلاسما کمتر شده است. بر این اساس از کسانی که به کرونا مبتلا شدند، بهبود یافتند و یک ماه از بهبودی‌شان گذشته و شرایط اهدای پلاسما را دارند می‌خواهیم که به دو مرکز ما یعنی یک مرکز وصال شیرازی و یا به مرکز نوآوری واقع در سازمان انتقال خون ایران، جنب برج میلاد مراجعه کنند و با اهدای پلاسما بیماران را یاری دهند.

وی گفت: از مردم تشکر می‌کنم که همیشه در بزنگاه‌های حساس بیماران را یاری دادند. اکنون هم روزهای حساسی برای انتقال خون است و امیدواریم که مردم عزیز در دو روز عید فطر برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: بعد از ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید فطر هم ۱۲ مرکز ثابت خون‌گیری در تهران فعالند و ساعت کار و آدرس آن‌ها در سایت اداره کل استان تهران درج شده است. مردم بعد از این تعطیلات هم به صورت مستمر و مداوم به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و با اهدای خون سالم‌شان ما را یاری دهند.

منبع: ایسنا

کد خبر 493171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.