نرخ بیکاری در ایران چند درصد است؟

در سال ١٣٩٩، به میزان ۴۱.۳ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٨) ٢.٨ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشت ایمان کرمی، کارشناس ارشد اقتصادی که در اختیار این رسانه قرار گرفته است: بدون شک یکی از مشکلات مهم کشور که در سال‌های اخیر مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث بیکاری می‌باشد؛ لازم است که در این روزهای حساس و شرایط خاص سیاسی کشور به چند نکته مهم اشاره شود؛ اشتغال یکی از مهمترین ارکان اقتصادی کشور می‌باشد؛ اگر قصد داریم وضعیت تولید اقتصادی بهتر شود باید نیروی کار بیشتری به کار گرفته شود و حجم تولیدات اقتصادی بیشتر شود؛ اگر می‌خواهیم فقر را از بین ببریم و شعار رفع فقر می‌دهیم باید نیروی کار بیشتری استخدام و به کار بگیریم زیرا زمانی که سرپرست خانوار و جوان یک خانواده بیکار است به احتمال بسیار زیاد با مشکلات مالی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

در همین لحظات است که فساد، مشکلات و پدیده‌های اجتماعی منفی خود را بروز می‌دهد؛ یعنی اگر به دنبال رفع فقر، کم کردن جرایم و امثال آن باشیم، راه آن از بهبود اشتغال و فضای کسب و کار می‌گذرد. لازم است در خصوص وضعیت بیکاری کشور تصمیمات جدی گرفته شود و با برنامه منسجم و مشخص که به جای قول دادن و وعده دادن، برنامه‌های خود مطرح کنند؛ به طور مثال یک کاندید می‌گوید تصمیم دارم وضعیت اشتغال را بهتر یا همه بیکاران را مشغول به کار کنم؛ لازم است که از این نامزد پرسید که چگونه با چه سیاستی؟

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ١٣٩٩ منتشر شد؛ بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (١٣٩٨)، ١.١ درصد کاهش یافته است.

در سال ١٣٩٩، به میزان ۴۱.۳ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٨) ٢.٨ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در سال ١٣٩٩، برابر با ٢٣ میلیون و ٢٦٣ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از یک میلیون نفر کاهش یافته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٣٩٩، بخش خدمات با ۴۹.۳ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۳ درصد و کشاورزی با ١٧.٤ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ۲۳.۷ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٣٩٩ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٨) ٢.٣ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله در سال ١٣٩٩ نشان می‌دهد که ۱۶.۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ١٣٩٨، به میزان ١.٢ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال١٣٩٩ نشان می‌دهد که ۹.۵ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٤.٤ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

تعریف کار: برای تعیین چگونگی فعالیت اقتصادی افراد از کلمه کلیدی کار استفاده شده است. کار آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی فکری یا بدنی است که به منظور کسب درآمد نقدی یا غیرنقدی صورت پذیرد و هدف آن تولید کالا یا ارائه خدمت باشد. افرادی که کار می‌کنند به طور عمده به دو گروه خود اشتغال افرادی که برای خود کار می‌کنند و مزد و حقوق بگیر افرادی که در قبال کار خود مزد و حقوق می‌گیرند تقسیم می‌شوند.

نرخ بیکاری در ایران چند درصد است؟

شاید برای شما سوال باشد تعریف شاغل به چه افرادی گفته می‌شود که بخش زیر را باید مطالعه کنید.

تعریف شاغلان: افراد ۱۵ ساله و بیشتر که در طول هفته‌ی مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند. افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند، کار می‌کنند (کارکنان فامیلی بدون مزد) کارآموزانی که در دوره‌ی کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می‌دهند، یعنی مستقیماً در تولید کالا یا ارائه خدمات سهیم هستند؛ محصلانی که در هفته‌ی مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند و تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند (نیروهای مسلح شامل پرسنل کادر، درجه داران و سربازان وظیفه‌ی نیروهای نظامی و انتظامی) ازجمله گروه‌های افراد شاغل محسوب می‌شوند.

نرخ بیکاری در ایران چند درصد است؟

کد خبر 493122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سعید IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    28 1
    من ۳۰سالمه مجرد به خدا بیکارم تا کی حسرت زندگی رو بخورم منم دوست دارم یه خانواده داشته باشم چند ساله دست رو دست نزاشتم اما گرونی نمیزاره من کارگر نفس بکشم
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    32 1
    این آمار از کجا گرفته شده در حالی که جوانان تحصیلکرده و سربازی رفته یا نرفته دختر و پسر از بیکاری و بی پولی کنج خانه زانوی غم بغل گرفته و هیچ دولت و نهاد و ارگانی از وجودشون خبر نداره و حتی برای ثبت نام در سایت بیکاری هم به دفاتر خصوصی ارجاع داده می‌شوند که خیلیها توان پرداخت هزینه اون را هم ندارند،،.
  • بیکار IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    24 1
    همه حرفاتون دروغ و بدون سند هست. 90 در صد جمعیت ایران بیکارن