استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان پس از انصراف ظریف چیست؟

چند هفته بیشتر تا آغاز رقابت برای تصدی صندلی پاستور باقی نمانده و با کنار گیری محمد جواد ظریف، راه برای انتخاب کاندیدای واحد اصلاح طلبان سخت تر از پیش شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود یک ماه تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقی است و نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی جبهه اصلاحات در فضای سیاسی کشور مطرح می‌شود.

برخی چهره‌ها به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند؛ افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به میدان رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند. با این حال تحلیل و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه‌ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تأثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسائلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت، رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است.

هفته گذشته فهرست افرادی که توسط احزاب مجمع ملی جبهه اصلاحات ایران برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد شده‌اند، مشخص شد که در این میان جواد ظریف با ۳۷ پیشنهاد، اسحاق جهانگیری با ۳۵ پیشنهاد، مصطفی تاج زاده با ۳۲ پیشنهاد، مسعود پزشکیان با ۲۵ پیشنهاد و محمدرضا عارف با ۲۱ پیشنهاد در رأس قرار داشتند.

محمدجواد ظریف از جمله گزینه‌هایی بود که اکثر اصلاح‌طلبان به‌دنبال کاندیداتوری وی بودند و با وجود آنکه بارها کاندیداتوری خود را تکذیب کرده بود، اما جزو گزینه‌های اصلاح‌طلبان بود؛ اما روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای، عدم کاندیداتوری خود را در عرصه انتخابات را اعلام کرد.

محمدرضا عارف نیز که تاکنون برنامه خود را به جبهه اصلاحات ایران تحویل نداده از گزینه‌هایی است که به نظر می‌رسد از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شده باشد.

البته علی خامسیان، مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این سوال که چرا وی برنامه‌ای به نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان تحویل نداده است، گفته بود که «عارف هنوز برای حضور یافتن یا نیافتن در انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نرسیده و هر زمان به نتیجه رسید اعلام می‌کند.»

در میان اشخاص باقی‌مانده اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و محسن هاشمی از جمله افرادی هستند که شانس بیشتری برای این دارند که به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ معرفی شوند.

باید دید با کناره‌گیری محمدرضا عارف و محمد جواد ظریف از کارزار انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان برای اجماع به سوی چه کسی خواهند رفت؟

تنها ۱۲ نفر برنامه‌های خود را ارائه کرده‌اند

احمد شریف از اعضا جبهه اصلاحات ایران و دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مکانیزم انتخاب کاندیدای جبهه اصلاحات ایران مشخص شده و بر اساس آن کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح طلبان مشخص خواهد شد.

به گفته وی، طبق این مکانیزم، ۱۴ نفر برای کاندیداتوری در انتخابات مشخص شدند و در این بین محمدجواد ظریف و محمدرضا عارف از حضور در این کارزار انصراف دادند و تنها ۱۲ نفر برنامه‌های خود را به جبهه اصلاحات ایران ارائه کرده‌اند.

به گفته این عضو جبهه اصلاحات ایران، پس از ثبت نام این ۱۲ نفر در انتخابات، طی فرآیندی در جبهه اصلاحات رأی‌گیری انجام خواهد شد و کسانی که دو سوم آرا را کسب کنند در مناظره‌ها شرکت خواهند کردند و نهایتاً طی نظرسنجی، فردی که محبوبیت بیشتری بین مردم داشته باشد در این کارزار باقی خواهد ماند و مابقی کاندیداهای اصلاح طلب به نفع وی از عرصه انتخابات کناره‌گیری خواهند کرد.

جهانگیری، تاجزاده و پزشکیان بیشترین پیشنهاد را از سمت احزاب دریافت کرده‌اند

شریف در ادامه می‌گوید که طبق لیست کاندیداهای پیشنهادی احزاب اصلاح طلب، محمدجواد ظریف بیشترین پیشنهاد را برای حضور در انتخابات کسب کرده بود که حاضر به ورود به انتخابات نشد. اسحاق جهانگیری، مصطفی تاجزاده و مسعود پزشکیان کاندیداهای بعدی هستند که بیشترین پیشنهاد را از سمت احزاب دریافت کرده‌اند؛ البته به نظر می‌رسد آقای تاجزاده در مبحث تأیید صلاحیت‌ها به موانعی برخورد کنند.

به عقیده وی، فعلاً نمی‌توان گزینه نهایی اصلاح طلبان در انتخابات را مشخص کرد؛ زیرا باید دید جامعه از کدام کاندیدا استقبال خواهد کرد. امروز علی‌رغم توانمندی‌های آقای جهانگیری، مردم از عملکرد دولت گلایه دارند و قطعاً حضورش در دولت باعث شده انتقادات زیادی علیه وی مطرح شود.

مهرعلیزاده در فرآیند انتخاب کاندیداها در جبهه اصلاحات ایران حضور نداشت

شریف در مورد کاندیداتوری محسن مهرعلیزاده در انتخابات ریاست جمهوری هم گفت که مهرعلیزاده از مدیران توانمند اصلاح طلب است که ویژگی منحصر به فردی دارد، اما در فرآیند انتخاب کاندیداها در جبهه اصلاحات ایران حضور نداشت و بعید است که بر روی افرادی که در این فرآیند حضور نداشتند، اجماع شود.

وی با اشاره به انصراف محمدرضا عارف از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز گفت: آقای عارف هنوز به صورت رسمی انصراف خود از انتخابات را اعلام نکرده است، اما برنامه‌های خود را به جبهه اصلاحات ایران ارائه نکرده و به همین دلیل گمانه زنی‌های در مورد انصراف پی از شرکت در انتخابات مطرح شده است.

کاندیدای نهایی اصلاح طلبان با سید محمد خاتمی دیدار خواهد کرد

این عضو جبهه اصلاحات ایران در مورد جلسه سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی با محمد جواد ظریف هم می‌گوید که این جلسه برای راضی کردن ظریف برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بود که وی با انتشار بیانیه‌ای عدم حضور خود در انتخابات را اعلام کرد.

شریف خاطرنشان می‌کند: با توجه به رویکرد تشکیلاتی سید محمد خاتمی، به نظر می‌رسد وی از تصمیمات جبهه اصلاحات ایران حمایت کند بر همین اساس احتمالاً کاندیدای نهایی این جبهه با سید محمد خاتمی دیدار خواهد کرد.

کد خبر 493110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.