۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
تصاویر جدید از سیاره مشتری

تصاویر خیره کننده جدیدی که از سیاره مشتری منتشر شده است، جزئیات جو را در نور به شکل متفاوتی نشان می‌دهند که در این گزارش می‌بینید.

به گزارش ایمنا، تصاویر تازه پردازش شده از سوی تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه شمالی جوزا در هاوایی، جزئیاتی از جو آشفته مشتری در طول موج‌های مختلف را فاش می‌کند و به دانشمندان کمک می‌کند تا متقاعد شوند که چه چیزی باعث شکل گیری طوفان‌های عظیم گازی شده است.

دانشمندان تصاویر را با طول موج‌های مادون قرمز، مرئی و ماورا بنفش پردازش کرده‌اند، تا امکان مقایسه تعاملی دیدگاه‌های مختلف درباره ابرهای بالای غول‌های گازی فراهم شود. تغییر شکل سیاره در طول موج‌های مختلف به ستاره شناسان این امکان را می‌دهد تا بینش جدیدی در مورد رفتار جو مشتری به دست آورد.

به طرز عجیبی، لکه قرمز بزرگ و ابر طوفانی عظیم که در جنوب خط استوا مشتری وجود دار، در طول موج‌های نور مرئی و ماورا بنفش کاملاً مشهود است، اما تقریباً در پس زمینه نور مادون قرمز مخلوط می‌شود.

تصاویر سیاره مریخ با طول موج‌های مادون قرمز، مرئی و ماورا بنفش

مقایسه بین سه نوع طول موج، همچنین نشان می‌دهد که منطقه تاریک نشان دهنده لکه قرمز بزرگ در تصویر مادون قرمز، بزرگ‌تر از بیضی قرمز متناظر در تصویر قابل مشاهده است. براساس بیانیه آزمایشگاه ملی تحقیقات نجوم مادون قرمز نوری (NOIRLab) ایالات متحده آمریکا، که تصاویر را در روز سه شنبه (۱۱ مه) منتشر کرد این اختلاف ناشی از این واقعیت است که هر یک از تکنیک‌های تصویربرداری، خصوصیات مختلف جو سیاره را به دست می‌آورد.

تصاویر جدید از سیاره مشتری

در حالی که مشاهدات مادون قرمز مناطق پوشیده از ابرهای ضخیم را نشان می‌دهد، تصاویر مرئی و ماورا بنفش مکان‌های به اصطلاح کروموفور را برجسته می‌کند، آن‌ها مولکول‌هایی است که نور آبی و ماورا بنفش را جذب می‌کند.

منبع: شفاف