۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کلانشهر کرج چقدر شفاف اداره می‌شود؟

شورای شهر کرج، میراث‌دار شهری بود که در مدیریت شهری سابق آن نبود شفافیت در بودجه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره املاک شهرداری بیخ گلوی شهر را گرفته بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درست از زمانی که در دهه ۶۰، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت شهرداری‌ها برای اداره شهرها خودکفا باشند، شهرداری برای تامین دخل و خرج خود چشم به چشم مردم شد و کم کم این رویه باعث شد تا شهروندان بر آن شدند که بدانند مبالغی که در قالب عوارض یا نیازمندی‌های شهری به شهرداری پرداخت می‌کنند، دقیقاً کجا هزینه می‌شود. این مطالبه تبدیل به شعار شورای شهر به ویژه در کلانشهرها برای انتخابات ۹۶ شد؛ شوراهایی که شعار شفافیت مالی و مدیریت شیشه‌ای شهر را می‌دادند در انتخابات توفیق زیادی یافتند و سکان شهرها را در بسیاری از کلانشهرها به دست گرفتند.

شورای شهر کرج، میراث‌دار شهری بود که در مدیریت شهری سابق آن نبود شفافیت در بودجه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره املاک شهرداری بیخ گلوی شهر را گرفته بود و آنگونه که اعضای این شورا می‌گویند، یکی از اولویت‌های شورای پنجم، پیش‌بینی ارقام و ردیف‌های بودجه در حوزه‌های اولویت دار بود و این شورا تلاش کرده تا در فضای جدید هزینه‌ای برای شهرداری ایجاد نشود و افزایش هزینه‌ها نیز مربوط به تورم و افزایش حقوق کارکنان بوده است.

شفاف‌سازی مالی موجب افزایش رضایت شهروندان می‌شود

اکبر سلیم نژاد، رئیس شورای اسلامی شهر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری کرج را با نگاهی بر شفاف‌سازی درآمد و هزینه شهرداری دانست و این شفافیت در عملکرد مالی را یکی از دستاوردهای دوره پنجم شورای این کلانشهر معرفی کرد.

سلیم نژاد با بیان این که شفاف‌سازی صورت‌های مالی درآمدی و هزینه‌ای موجب افزایش رضایتمندی شهروندان می‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که توجه به شفافیت‌های مالی جزء اولویت‌های شورای شهر دوره پنجم است، ارائه اطلاعات بودجه و تباصر آن در سال ۱۴۰۰ شهرداری به شهروندان در پرتال شورای اسلامی شهر کرج انتشار یافته است.

وی ادامه داد: بودجه مصوب و تباصر بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری کرج شامل خلاصه کل بودجه بر اساس فرم اقتصادی و فرم عملیاتی، منابع درآمدی، مصارف به تفکیک فصول اقتصادی، مأموریت و برنامه در قالب ۶۶ بند تنظیم و مصوب شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان این که اعضای این شورا در چندین جلسه متوالی به بررسی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری پرداختند، افزود: بودجه به عنوان سند مدیریت مالی و عملکردی یکساله مدیریت شهری، مهم‌ترین ابزار برای تعیین جهت‌گیری‌های خدمات، اقدامات و فعالیت‌های شهرداری، سازمان‌ها، مناطق و ادارات وابسته است که باید جامع، دقیق و متعادل تنظیم شود.

سلیم نژاد با مقایسه، تجزیه‌ و تحلیل روند پنج‌ساله تصویب بودجه‌های سالانه شهرداری کرج اظهار کرد: تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با رعایت آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر انجام‌ شده است.

وی گفت: بودجه پیشنهادی شهرداری در انتهای سال جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال و اعضای شورا موظفند قبل از تصویب نهایی تک‌تک بندها و تبصره‌های بودجه را مطالعه کرده و در جهت تصویب آن اقدام کنند، چرا که شهرداری اقدامات خود را در طول سال بر اساس بودجه مصوب اجرایی می‌کند و اما متمم بودجه اهمیت بسیار زیادی از اصل بودجه دارد در متمم بودجه مشخص می‌شود که شهرداری تا چه اندازه توانسته بر اساس بودجه مصوب شده حرکت کند، کدام پروژه‌های عمرانی انجام شده و کدام طرح‌ها نادیده گرفته شده و اجرا نشده است و در مجموع به جزئیات بودجه در متمم پرداخته می‌شود و شهرداری باید پاسخگوی بودجه یک‌ساله خود باشد.

شفافیت مالی نیاز به چشم بینای شهروندان دارد

سلیم نژاد با تاکید بر این که شفافیت مالی نیاز به مطالبه‌گری و چشم حساس و بینای شهروندان دارد که این مهم جز با آگاهی رساندن به عموم مردم محقق نمی‌شود، تصریح کرد: دانستن، حق مردم است و شهروندان نیز باید بدانند که هر سال چگونه از منابع آنها برداشت شده و در چه اموری هزینه می‌شود.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین تأمین کننده منابع مالی اداره شهر کرج و سایر شهرها در کشورمان شهروندان هستند، شهروندانی که چرخه مالی با پرداخت عوارض و بهای خدمات توسط آنها به گردش در می‌آید و باید در فرآیند تدوین بودجه و نظارت بر اجرای بودجه به نظرات و دیدگاه‌های آنان توجه کرد.

وی با بیان این که برای آن که منابع مالی شهر در چهارچوب نظرات و نیازهای شهروندان هزینه شود نیازمند مشارکت جدی شهروندان در فرایندهای بودجه‌ریزی هستیم تا بودجه برای مردم معنا پیدا کند، اضافه کرد: امیدوارم این تلاش در مسیر توجه به بودجه‌ریزی مشارکتی در چهارچوب اختیارات شورا زمینه‌ساز تحول و اصلاح در نظام بودجه‌ریزی شهر و کشور شود تا در پرتو آن ضمن کاهش هزینه اداره شهرداری و دولت، منابع و اعتبارات به نیازهای واقعی و مشکلات اساسی شهروندان تخصیص یابند و بودجه برای مردم معنا پیدا کند.

وی تصریح کرد: شورای شهر در طول سال جلسات هفتگی دارد که در آن‌ها علاوه بر بررسی موضوعات مختلف شهری، نظارت مستمر بر فعالیت‌های شهرداری نیز انجام می‌شود این نظارت شامل بررسی نتایج مصرف منابع شهری و میزان کیفیت خدمات ارائه شده است.

مردم می‌توانند قصور شهرداری را گزارش کنند

محمدحسین خلیلی اردکانی، رئیس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای شهر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات مدیریت شهری کرج در حوزه کاهش فساد در شهرداری، اظهار کرد: هوشمندسازی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یکی از این اقدامات است که موجب شفافیت و برخط شدن کارهای مراجعان شده است همچنین تحقق شهرداری الکترونیک نیز یکی از اقدامات دوره پنجم شورای اسلامی شهر کرج است که پیشرفت مطلوبی داشته و اکنون بیشتر مناطق شهرداری کرج دارای سیستم شهرداری مجازی هستند.

خلیلی اردکانی تصریح کرد: شهرداری مجازی باعث کاهش دخالت کارکنان در امور می‌شود همچنین سرعت عمل و پاسخگویی به اربابان رجوع نیز افزایش یافته و همشهریان می‌توانند از منزل نیز کارهای خود را پیگیری کنند. مدیریت شهری کرج، شهرداری الکترونیک را با هدف حذف واسطه‌ها اجرا کرده است.

وی با بیان این که در حوزه املاک نیز شاهد اجرای شهرداری الکترونیک هستیم، خاطرنشان کرد: پیش از این، اطلاعات حوزه املاک در شهرداری در اختیار افرادی خاص بود که با این اقدام، تمامی امور شفاف‌سازی شده و از سوءاستفاده افراد سودجو جلوگیری شده است‌.

خلیلی اردکانی گفت: زمینه‌های نظرسنجی و انتقادات برای شهروندان آماده است تا اگر از سوی کارکنان شهرداری قصوری شود، همشهریان بتوانند مراتب را به اطلاع مسئولان ذی‌ربط برسانند.

کد خبر 492933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.