استراتژی‌هایی برای طراحی شهرها متاثر از خلاقیت

امروزه خلاقیت جایگاه بسیار ارزشمندی در طراحی شهری به خود اختصاص داده است؛ مدیران شهرهای مختلف جهان در تلاشند به روشی خلاق مناطق شهری را بازطراحی کنند یا محله‌های جدیدی به وجود آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خلاقیت در طراحی شهری زمانی مفهوم پیدا می‌کند که مقامات شهر یا حتی مردم می‌خواهند استراتژی‌های طراحی شهری شکلی مثبت، جامع و جذاب به خود بگیرد. خلاقیت در فرهنگ‌های مختلف می‌تواند به اهداف متفاوتی در زمینه تغییر وضعیت شهری اشاره داشته باشد اما چیزی که در بین همه کشورها مشترک است این است که این مؤلفه باید منجر به تحول و نوآوری در یک شهر یا منطقه شود در واقع، امروزه در کشورهای مختلف دنیا از این استراتژی برای تحقق زیست‌پذیری هر چه بیشتر شهرها استفاده می‌شود چرا که تغییراتی جالب در زندگی شهرنشینی به وجود می‌آورد.

این که خلاقیت در کشورهای مختلف دنیا چه مفهوم و اهدافی را در بر می‌گیرد، خیلی مورد توجه سران شهرها قرار نمی‌گیرد اما نقش خلاقیت در تولیدات فرهنگی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به ارائه دستورالعمل‌هایی پرداخته می‌شود که خلاقیت را در مرکز طراحی شهری قرار می‌دهد:

استراتژی‌هایی برای طراحی شهرها متاثر از خلاقیت

درک صنایع خلاق

بدیهی است که برنامه‌ریزان یک شهر خلاق نباید هیچ گاه تنها بر تولیدات صنایع فرهنگی نظیر مد، رسانه و آثار هنری تکیه کنند، بلکه لازم است از طریق به کارگیری متخصصان رشته‌های مختلف، امکان رشد را در زمینه‌های متعدد و درک ملزومات صنایع خلاق در سایر بخش‌های تجاری فراهم آورند. این کار منجر به ایجاد مفاهیم جدید فرهنگی و رویکردهای خلاقانه‌تری برای حل چالش‌های پیش روی شهری می‌شود و در نهایت زیست‌پذیری شهرها را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد.

آیا جایگزینی برای فرهنگ وجود دارد؟

از نظر بسیاری از مدیران شهری، صنایع خلاق اگر چه از طول عمر زیادی برخوردار نیست و منجر به پایداری کسب درآمد در شهرها نمی‌شود با این حال منجی اقتصاد شهری به حساب می‌آید. برنامه‌ریزان همیشه باید به بررسی این مسئله بپردازند که آیا استراتژی‌های شهری آن‌ها به منابع فرهنگی نیاز دارد یا این که آیا می‌توان جایگزینی برای فرهنگ یافت که به حل مسائل شهری منجر شود؟

بهره‌گیری از زمین و زیرساخت‌ها

مدیران نه تنها باید در بهره از زیرساخت‌ها و زمین‌های شهری به طور شفاف عمل کنند بلکه لازم است متخصصان خلاق را نیز در برنامه‌ریزی‌های شهری به مشارکت دعوت کنند. اعمال خلاقیت‌ها بیشتر از این که به هزینه‌های هنگفت نیاز داشته باشد، مستلزم فضاهای انعطاف‌پذیر است تا بیشترین تأثیر را از خود بر جای بگذارد.

استراتژی‌هایی برای طراحی شهرها متاثر از خلاقیت

توجه خاص به ذی‌نفعان و بررسی وضعیت آن‌ها

برنامه‌ریزان شهر باید با دقت به بررسی وضعیت ذی‌نفعان شهری بپردازند تا از این طریق، فعالان حوزه فرهنگ محلی و شبکه‌های تولید فرهنگی را بهتر شناسایی کنند. لازم ذکر است که فعالان حوزه خلاقیت با طبقه خلاق یک شهر متفاوت هستند که این مسئله نباید از دید مقامات محلی پنهان بماند تا در نتیجه این افراد از حمایت‌های متفاوت شهر برخوردار شوند. برای این کار، مدیران یک شهر بهتر است منابع فرهنگی موجود را مورد استفاده قرار دهند و از جایگزین کردن آن‌ها با ساختارهای جدید و ناشناخته خودداری کنند.

پرورش استعدادهای محلی

بدیهی است که اگر مقامات یک شهر به پرورش استعدادهای یک محله بپردازند در تولید فرهنگی بسیار موفق‌تر عمل می‌کنند. در ادبیات یک شهر خلاق، آموزش اغلب به عنوان یک مؤلفه فرعی در نظر گرفته می‌شود چرا که هر منطقه از افرادی با قابلیت خلاقیت ذاتی برخوردار است. آموزش اغلب به افزایش کیفیت تدریس و دسترسی به شبکه‌های دانش اشاره دارد و نمی‌تواند در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان نقش خیلی مهمی ایفا کند. در واقع دانشجویان رشته‌های هنری امروز با چالش‌های بسیار کمی طی دوران تحصیل خود رو به رو می‌شوند چرا که از استعداد درونی در زمینه خلاقیت برخوردار هستند.

مدیریت اصول طراحی شهری

اغلب مردم دنیا به درستی مفهوم طراحی و حدود اختیارات شهری را درک نکرده‌اند که همین امر منجر به ایجاد مشکلات زیادی در مرحله اجرای پروژه‌ها شده است بنابراین بسیاری از این پروژه‌ها مطابق با میل سرمایه‌گذاران به مرحله اجرا در می‌آید که این کار، بر مشکلات طراحی شهری می‌افزاید. مدیران شهری باید به دقت مکانیسم‌های حمایت فرهنگی را از نظر کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا بتوانند پیش از به اجرا در آمدن هر پروژه، بهترین تصمیمات را برای سازگاری با وضعیت شهری اتخاذ کنند و از تحمیل کامل خواسته‌های سرمایه‌گذاران بر این پروژه‌ها جلوگیری کنند.

استراتژی‌هایی برای طراحی شهرها متاثر از خلاقیت

کد خبر 492899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.