فعالیت ۲۰ کارگاه غیر مجاز جمع آوری پسماند در آستارا

معاون خدمات شهری شهردار بندر آستارا گفت: بیش از ۲۰ کارگاه غیرمجاز جمع آوری پسماند در این شهرستان فعالیت می کند که جمع آوری آنها نیازمند عظم جدی همه مسئولان متولی است.

شایان ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین معضلات مدیریت پسماند و کاهش موفقیت طرح تفکیک زباله از مبدا در آستارا، وجود بیش از ۲۰ کارگاه غیر مجاز و تعداد زیادی وانتی‌های دوره گرد جمع پسماند در این شهرستان است.

وی افزود: این کارگاه‌های غیرمجاز با بکارگیری تعداد زیادی افراد معتاد به صورت روزانه با استفاده از گاری یا چهارچرخ در سطح شهر اقدام به جمع آوری پسماند خشک می‌کنند.

معاون خدمات شهری شهردار آستارا با بیان اینکه افراد دوره گرد جمع آوری پسماند روز به روز تعدادشان در آستارا رو به افزایش است، افزود: اغلب این افراد برای جمع آوری پسماند خشک با وارونه کردن سطل‌ها و پاره کردن کیسه‌های پسماند اقدام به ریختن شیرابه‌های آن در معابر عمومی و گسترش آلودگی در محیط شهری می‌شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند؛ نگهداری، مخلوط کردن، جمع‌آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماندها در محیط بر طبق مقررات این قانون و آئین نامه اجرایی آن تخلف است در غیر این صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضائی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از ۵۰۰ هزار ریال تا یکصد میلیون ریال و برای سایر پسماندها از دو میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و در صورت تکرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می‌شوند.

ناصری با بیان اینکه روزانه به طور میانگین ۷۰ الی ۸۰ تن زباله در شهر آستارا تولید می‌شود و این مقدار در زمان حضور مسافران به ۱۱۰ تن در روز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: زباله‌ها پس از جمع آوری توسط نیروهای خدمات شهری در محل دفن زباله ۱۷ هکتاری داداش آباد دفن می‌شود.

وی افزود: در طرح تفکیک زباله از مبدا، آستارا به شش زون تقسیم شده است و روزانه با ۹ خودرو وانت، سه تا هفت تن زباله خشک از مبدا در این شهر جمع آوری می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار آستارا کارگاه‌های غیرمجاز جمع‌آوری پسماندهای خشک و وانتی‌های دوره گرد را یکی از بزرگترین مشکلات پیمانکار بخش خصوصی در اجرای طرح تفکیک زباله دانست و اضافه کرد: صدای ناهنجار بلندگوی وانتی‌های دوره گرد در طول روز به ویژه در زمان استراحت، باعث ناراحتی و رنجش خاطر شهروندان شده است.

وی تصریح کرد: قبلاً نیروی انتظامی در راستای شناسایی، دستگیری و معرفی این افراد به مراجع قضائی با شهرداری آستارا همکاری بسیار خوبی داشت، اما متأسفانه مدتی است که این همکاری انجام نمی‌شود.

ناصری با تاکید بر اینکه موفقیت در مدیریت پسماند شهرستان نیازمند همکاری همه دستگاه اجرایی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کارگاه‌های غیرمجاز جمع آوری پسماند، یکی از مراکز خرید لوازم سرقتی محسوب می‌شود از مسئولان متولی انتظار داریم بر این کارگاه نظارت بیشتری داشته باشند و با متخلفان به صورت جدی برخورد کنند.

به گزارش ایمنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 492679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.