ویژگی‌های مسیرهای ویژه دوچرخه سواری چیست؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: طراحی متناسب و دقیق تمامی پدیده‌ها و عناصر شهری، نیازمند در نظر داشتن طرحی جامع است و ویژگی‌ها و اولویت‌های طراحی مسیرهای دوچرخه سواری نیز باید بر همین اساس تعیین شود.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: الگوهای رفتاری شهروندان نقش مؤثری در انتخاب مکان مناسب برای طراحی مسیر دوچرخه سواری دارد و مردم در برخی پهنه‌های شهری تمایل بیشتری به دوچرخه سواری دارند.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب مسیرهای دوچرخه سواری در راستای توسعه شهر انسان محور است، خاطرنشان کرد: نیاز است مسیرهای دوچرخه سواری در نواحی از شهر تعبیه شود که از نظر توپوگرافی شیب چندانی نداشته باشد همچنین بهتر است در امتداد مسیرهای سبز شهری و محورهای دسترسی به فضاهای سبز شهری در نظر گرفته شود.

این کارشناس طراحی شهری اضافه کرد: نیاز است مسیرهای دوچرخه سواری لاین جداگانه‌ای نداشته باشد و در امتداد مسیرهای سواره طراحی شود و به منظور حفظ ایمنی دوچرخه سواران این مسیرها به وسیله موانعی از مسیرهای سواره جدا شود.

سجاد زاده تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده‌ای برای طراحی مسیرهای دوچرخه در اکثر شهرهای ایران نمی‌شود و به همین دلیل شهروندان چندان رغبت و تمایلی به استفاده از این مسیرها ندارند در حالی که این مسیرها باید به نحوی طراحی شود که دوچرخه سوار بتواند به راحتی از آنها استفاده کند.

وی ادامه داد: بسیار مهم است که کف سازی مسیرهای دوچرخه سواری با مصالحی همچون بتن یا آسفالت انجام شود تا دوچرخه سوار به راحتی از مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری استفاده کند.

این کارشناس طراحی شهری تاکید کرد: طراحی متناسب و دقیق تمامی پدیده‌ها و عناصر شهری، نیازمند در نظر داشتن طرحی جامع است و باید حتماً امکانات و اولویت‌ها مشخص شود؛ ویژگی‌ها و اولویت‌های طراحی مسیرهای دوچرخه سواری نیز باید بر همین اساس تعیین شود.

سجاد زاده گفت: بسیار مهم است که مسیرهای دوچرخه سواری با عناصر طبیعی و کیفیت‌های اکولوژیکی شهر در ارتباط باشد تا سلامت محیطی و سلامت روان شهروندان در فضاهای شهری ارتقا پیدا کند.

کد خبر 492572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.