بورس در انتظار برجام

در حالی بازار بورس در شرایط نامناسبی قرار دارد که عده‌ای از تأثیر سیاست‌ها و رویکردهای رئیس‌جمهور آینده کشور بر شاخص بورس سخن گفته و معتقدند هر نوع تغییرات سیاسی و اقتصادی بر معاملات بورس اثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدت‌هاست که بازار بورس شرایط نامناسبی را طی می‌کند و حالا با گذشت نزدیک ۲ ماه از سال ۱۴۰۰ این روال ادامه دارد؛ در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات هسته‌ای نیز بر التهاب این بازار دامن می‌زند به طوری که به گفته کارشناسان، تا مشخص شدن تکلیف انتخابات و مذاکرات، بازار سهام نابسامان خواهد بود.

بررسی وضعیت بازار سرمایه قبل از انتخابات سال‌های ۸۸، ۹۲ و ۹۶ نشان می‌دهد که شرایط بازار بورس قبل از زمان انتخابات، تا چه میزان مساعد بوده است؛ اما با نگاهی به وضعیت این بازار در چند ماه اخیر، حقیقتی دیگر نمایان می‌شود؛ زیرا بازار سرمایه از اواخر سال ۹۸ تا میانه‌های سال ۹۹ جذابیت بالایی پیدا کرد و بسیاری از مردم اقدام به سرمایه گذاری در آن کردند و به یکباره در اواسط سال گذشته با چرخش این بازار، بسیاری از سرمایه داران، سرمایه‌های خود را از این بازار بیرون کشیدند؛ اما بازار سهام در سال‌های ۸۸ و ۹۲ و ۹۶ متفاوت از بازار این روزها بود و اتفاقات این یکی دو سال گذشته را تجربه نکرد.

با توجه به شرایط ماه‌های اخیر در بازار بورس، ادامه مسیر آن چگونه خواهد بود؟ آیا تغییر دولت، به آرامش‌بخشی این بازار منجر خواهد شد؟ به دنبال تغییر سیاستمداران و مدیریت شرکت‌های بزرگ، ممکن است دوباره اقبال به بازار سهام بازگردد از طرفی عده‌ای بر این اعتقادند آنچه که همیشه بر بازار تأثیرگذار بوده، روند سودآوری شرکت‌هاست که خود تابع متغیرهای اقتصادی است به عبارتی برای ارائه پیش‌بینی دقیق بازار باید مسائل مختلف تأثیرگذار بر معاملات مانند شرایط اقتصادی، قیمت‌های جهانی، قیمت ارز و سایر موضوعات که تعیین‌کننده روند بازار هستند را مورد ارزیابی قرار داد.

علی صالح‌آبادی، رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران و تأثیر آن بر معاملات بورس می‌گوید: تأثیرات انتخابات در بازار همیشه مقطعی و موقتی بوده و هیچ‌گاه به‌صورت بلندمدت تأثیر نداشته است.

بورس تحت تأثیر سیاست‌های آینده

آیا دولت فعلی متمایل به بهبود شرایط بازار بورس است یا آنکه قصد دارد این بازار را با همین شرایط به دولت جدید بسپارد؟ عده‌ای معتقدند که دولت فعلی سعی خود را در ایجاد تعادل در این بازار خواهد کرد تا کارنامه‌ای مناسب از خود بر جای گذاشته باشد. برخی دیگر بر این باورند که رقبای این دولت مانع تعادل بازار خواهند شد و احتمالاً دولت بعدی بازار را سر و سامان خواهد داد؛ عده‌ای نیز می‌گویند شرایط بورسی با همین روال فعلی پیش خواهد رفت تا دولت جدید بر سرکار آید و سیاست‌های خود را در این بازار اجرا کند. به هر حال آنچه واضح است سهامداران باید آگاه باشند که در خردادماه موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران در پیش است و تا شهریورماه نیز سکانداری تیم اقتصادی کشور تغییر می‌کند و طبیعی است که رویکرد آن‌ها بر روند بازار اثرگذار زیادی داشته باشد.

البته بازار سهام به غیر از انتخابات از مذاکرات برجامی هم تأثیر خواهد پذیرفت و حتی فعالان هم معتقدند که تأثیر نتیجه مذاکرات بر بازار بورس بیش از انتخابات ریاست جمهوری است.

رضا بهادران، کارشناس بازار سرمایه در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر می‌رسد اکنون بازار سرمایه به حربه مهمی برای مخالفان دولت فعلی تبدیل شده است؛ به این صورت که عده‌ای می‌توانند با تخریب بازار سرمایه، موجب برجای گذاشتن کارنامه غیر قابل قبولی از دولت در این روزهای پایانی شوند.

وی تصریح می‌کند: در واقع بخشی از خوب و بد بودن این دولت از نگاه مردم، به بازار بورسی باز می‌گردد که سال گذشته تحت تاثیر تبلیغات بسیار، به سمت آن رفتند و اکنون هم انتظار دارند که دولتمردانی که مشوق آن‌ها برای سرمایه‌گذاری بودند بازار را نجات دهند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: اگر دولت هم بخواهد اقدامی بکند آن عده که در برابر آن قرار دارند اجازه سامان بخشی را نمی‌دهند تا با ریزش بیشتر، نارضایتی مردم بیشتر شود اما به غیر از انتخابات پیش رو، فاکتور مهم و تأثیرگذار دیگری هم وجود دارد که برای بازار بورس تأثیرگذارتر از انتخابات است.

بهادران توضیح می‌دهد: این عامل تأثیرگذار مذاکراتی است که اگر با موفقیت انجام گیرد این بازار را دگرگون خواهد کرد زیرا شرکت‌هایی که رفع تحریم می‌شوند جذابیت بالایی برای سرمایه گذاری پیدا می‌کنند و سهامی که وابسته به نرخ دلار است نوسان بالایی می‌گیرد و احتمالاً بیشتر هم به سهامداران خود ضرر می‌رساند. به این ترتیب مسئله مهم آن است که پس از تعیین نتیجه انتخابات و مذاکرات، چگونه و با چه سیاست‌هایی با این بازار برخورد شود تا شرایط بهتر یا دشوارتری پیدا کند.

اتفاقی برای تغییر واقعی بازار بورس نیفتاده است

محمدرضا شهنام پور، کارشناس اقتصادی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فعلاً همه بازارها اعم از بورس، ارز و طلا تحت تأثیر نتیجه انتخابات و مذاکرات بلاتکلیف هستند. بورس هم مانند دیگر بازارها مثبت نیست به این معنا که سرمایه‌گذاران این بازارها در حال ضرر هستند.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه ریزش برخی بازارها مانند طلا و دلار به نفع عوام است ولی برای افرادی که در این بازارها سرمایه‌ای را وارد کرده‌اند ریزش به معنای ضرر است. دلیل اصلی برای ایجاد چنین شرایطی در بازارهایی مانند بورس، شوک روانی است که یک خبر منفی قیمت‌ها بالا و با خبری مثبت قیمت‌ها افت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه می‌کند: به عنوان مثال خبر آزادسازی بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران در نوسان این بازارها مؤثر واقع شد در حالی که هنوز معلوم نیست با توجه به ادامه تحریم‌ها، دلاری آزاد شده است یا نه ولی انتشار خبر آن موجب نابسامانی بازارها شد.

شهنام پور اظهار می‌کند: تا اتفاق خاصی نیفتاده چرا باید بازارها تأثیر بپذیرند؟ زمانی که هنوز نامزدهای اصلی ریاست جمهوری و نتیجه‌ مذاکرات مشخص نیست چرا این عوامل در شرایط بازارهای موازی کشور ما تا این میزان مؤثر بوده است؟ بنابراین همه این اتفاقاتی که اکنون و تا چند هفته آینده شاهد آن هستیم به شوک‌هایی مرتبط می‌شود که به این چند بازار وارد شده است و تقریباً هیچ کدام واقعی نیست.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 492538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.