افراد در قید حیات می‌توانند اهداکننده عضو باشند؟

یک متخصص جراح عمومی گفت: فرد در قید حیات تنها می‌تواند کلیه خود را به فرد نیازمند عضو اهدا کند، این فرد باید توانایی زندگی با یک کلیه را داشته باشد، شخصی که به مدت طولانی دچار فشار خون باشد، قطعاً کلیه سالمی برای اهدا ندارد و اگر فردی نیز دچار مشکل تنفسی باشد نمی‌تواند کلیه خود را اهدا کند.

به گزارش ایمنا، علیرضا جعفری، اظهار کرد: معمولاً اهدای عضو از فردی که دچار مرگ مغزی شده باشد به فرد نیازمند اهدای عضو انجام می‌شود، البته در ایران و برخی از کشورها عمل اهدای عضو بر روی فرد زنده سالم نیز انجام می‌پذیرد.

این متخصص جراح عمومی در خصوص شرایط انجام عمل اهدای عضو تصریح کرد: افراد اهداکننده عضو زنده و دچار مرگ مغزی باید سن آن‌ها کمتر از ۶۵ سال باشد، البته اگر سن فرد بیشتر از این میزان باشد، فرد باید از لحاظ جسمی سالم بوده و امکان اهدای عضو یا اعضا توسط آن فرد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر سن فرد کم باشد، بنابراین باید رگ‌های بدن او به اندازه کافی بزرگ بوده تا قابلیت پیوند را داشته باشد، تاکنون کمترین سن فرد اهداکننده عضو، شش سال گزارش شده است، باید گفت بیشترین مشکل در افراد کم سن و سال برای اهدا و پیوند، نبود توانایی و تکنیک لازم برای پیوند عروق است.

جعفری بیان کرد: فردی که دچار مرگ مغزی شده باشد، بسیاری از اعضای بدن وی مانند کلیه، کبد، پانکراس، روده، ریه و قرنیه قابلیت اهدا را دارند، باید گفت بهترین پاسخ‌دهی به پیوند مربوط به کبد، قلب و کلیه است.

این متخصص جراحی عمومی افزود: فرد اهداکننده عضو زنده و دچار مرگ مغزی باید عاری از بیماری‌های ویروسی مانند هپاتیت و ایدز و همچنین بافت اهدایی فرد باید کاملاً سالم باشد.

وی با بیان اینکه فرد در قید حیات تنها می‌تواند کلیه خود را به فرد نیازمند عضو اهدا کند، یادآور شد: البته در برخی از کشورها به‌صورت موردی و نادر پیوند کبد از مادر به فرزند گزارش شده است و تاکنون اهدای یک مورد لب کبد از مادر به فرزند نیز صورت گرفته است.

جعفری با بیان اینکه قبل از اهدا شرایط بدنی فرد زنده اهداکننده عضو به‌صورت کامل بررسی می‌شود، گفت: آن فرد باید توانایی زندگی با یک کلیه را داشته باشد، باید ذکر کرد که شخصی که به مدت طولانی دچار فشار خون باشد کلیه سالمی برای اهدا ندارد و اگر فردی دچار مشکل تنفسی است، نمی‌تواند کلیه خود را اهدا کند.

این متخصص جراح عمومی در خصوص مراقبت‌های پس از اهدای کلیه در شخص زنده، توضیح داد: این فرد باید تحت نظر متخصص نفرولوژی قرار گیرد، همچنین سبک زندگی سالمی برای خود داشته باشد، پروتئین و نمک کمتری مصرف کند و آب بیشتری در طول روز بنوشد.

جعفری تاکید کرد: فرد گیرنده عضو باید تا پایان عمر خود داروهای سرکوب‌کننده ایمنی را مصرف کرده و مدام تحت درمان قرار گیرد، البته این داروها بدن را در برابر ابتلاء به بیماری‌ها ضعیف می‌کنند به‌طوری که فرد بیشتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شود و دوره درمانش نیز طولانی‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: فردی که کلیه دریافت کرده است باید هرچند وقت یک بار تست کلیوی انجام دهد، دیگر افرادی که اعضای دیگر مانند کبد دریافت می‌کنند مشکلات کمتری دارند، البته باید تحت نظر متخصص مربوطه قرار گیرند تا عضو دریافتی پس زده نشود.

منبع: ایسنا

کد خبر 492454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.