ایده دانش‌آموزان به کمک مدیریت خلاق پسماند اصفهان آمد

ایده پردازان راه یافته به مرحله نهایی ایده کاپ نهم برای کاربست ایده‌های نو به منظور مدیریت خلاق در شهر اصفهان، ایده‌ها و طرح‌های خود را برای انتخاب ایده‌های برتر ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رویداد ایده کاپ نهم از بهمن ماه سال ۹۹ شروع شده و پس از طی یک فرایند اجرایی و داوری پر حجم به مرحله مانیتورینگ رسید. در نهایت امروز (دوشنبه) ایده‌پردازان راه یافته به مرحله نهایی، ایده‌ها و طرح‌های خود را ارائه کردند.

ارائه ایده دانش آموزان مقطع متوسطه اول

در بخش ارائه ایده پایه متوسطه فنی و حرفه‌ای، رسول جمشیدی، دانش‌آموز پایه یازدهم طرحی با عنوان"مدیریت هوشمند پسماند" ارائه کرد.

به گفته او سامانه جامع و هوشمند مدیریت و بازیافت پسماند یک ایده مردم بنیاد است که با سرمایه و حضور مردم اجرا می‌شود. در این ایده همه عوامل سهامدار در سود شریک می‌شوند. البته به گفته یکی از داوران، هوشمندی، دانش بنیان بودن و صرفه اقتصادی طرح در ارائه آن بیان نشد.

ایده دانش‌آموزان به کمک مدیریت خلاق پسماند اصفهان آمد

در ادامه صدرا دادخواه با ایده"سطل دوجداره حذف شیرابه" گفت: روزانه در شهر اصفهان یک هزار تن زباله تولید می‌شود که از این مقدار ۶۵۰ تن زباله تَر است و ۸۰ درصد آن رطوبت دارد.

او ادامه داد: سطلی که طراحی شده دو محفظه ثابت و متحرک دارد، همچنین در متحرک آن با اهرم فشار، زباله را فشرده می‌کند و در نهایت آب جدا شده سطل از طریق لوله به فاضلاب منتقل می‌شود.

به گفته این دانش‌آموز پایه یازدهم این طرح کاهش حجم زباله، کاهش پلاستیک، استفاده مجدد از زباله‌های جمع‌آوری شده را می‌تواند به دنبال داشته باشد، زیرا بعد از آبگیری از بسیاری از زباله‌های تر که معمولاً سبزی و صیفی‌جات است، فسادپذیری آن کاهش یافته و می‌توان برای تغذیه احشام از آن استفاده کرد.

زهرا سادات طباطبایی با عنوان ایده "بازیافت را بشنوید"، ایده‌پرداز بعدی بود که به گفته خودش در این ایده می‌توان نیاز به بازیافت را با استفاده اطلاعات عجیب و واقعی، نمایشنامه و گفت‌و گو و پادکست‌های تخیلی در ذهن مردم ایجاد کرد.

همچنین نگار رحیمی در مورد ایده خود با عنوان"استفاده مجدد از کاغذ" اظهار کرد: کاغذها و مقواها فقط در اندازه‌های خاصی مصرف می‌شود، بسیاری از طراحان مجبورند مقواهای طراحی را با هزینه زیاد خریداری کرده و بخشی از آن تبدیل به دور ریز می‌شود.

ایده دانش‌آموزان به کمک مدیریت خلاق پسماند اصفهان آمد

به گفته این دانش‌آموز، طراحی یک سایت که اطلاعات کاغذهای دور ریخته شده و از سطح شهر جمع‌آوری شده ارائه دهد می‌تواند زمینه‌ای ایجاد کند تا هرکس با توجه به نیاز خود از این کاغذها استفاده کند. این طرح منجر به اشتغالزایی و حفاظت از محیط زیست خواهد شد.

محمدحسین عالی‌پور نیز یکی دیگر از ایده پردازان بود که با عنوان ایده"حذف شیرابه پسماند تر از زباله خانگی" به ارائه طرح خود به داوران پرداخت. در این طرح با استفاده از یک سطح هوازی، آبگیری از زباله‌ها انجام شده و در هر مرحله زباله‌های خرد و کوچک از یکدیگر جدا شده و در نهایت کف سطل آب جدا شده جمع می‌شود.

به گفته داوران این طرح آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع را به همراه دارد که در همه خانه‌ها قابل اجرا نیست.

در پایان نیز یاسمین نوشین ایده‌ای با عنوان"استفاده از پسماند لاستیک‌ها به عنوان مواد اولیه مورد نیاز در تهیه آسفالت" ارائه کرد.

به گفته او با توجه به حجم استفاده لاستیک در کشور و تبدیل آن بعد از مدتی به زباله، استفاده از پلیمر لاستیک‌هایی که به زباله تبدیل شده در آسفالت منجر به کاهش صدای حرکت لاستیک‌ها در جاده‌ها نیز خواهد شد بنابراین با اجرای این طرح در اتوبان‌های شهری می‌توان بخشی از آلودگی صوتی شهرها را کاهش داد.

به گفته داوران دانش فنی این طرح هنوز کاملاً وجود نداشته و باید بیش از این مورد بررسی قرار گیرد.

ایده دانش‌آموزان به کمک مدیریت خلاق پسماند اصفهان آمد

ارائه ایده‌های مقطع متوسطه اول

در ادامه داوری ایده‌های دانش آموزان پایه متوسطه اول ارائه شد. ابتدا کیمیا اعرابی با ارایه ایده" کاهش تولید زباله و تفکیک بهتر بر اساس موقعیت شهری" گفت: در این ایده شهر بر اساس وسعت و سطح محله دسته بندی شده و در هر محله غرفه‌هایی برای آموزش تفکیک زباله و اهمیت آن ایجاد می‌شود که در آن به افرادی که همکاری بیشتری داشته باشند پاداش‌هایی ارائه می‌شود.

به گفته این دانش‌آموز تمایز این طرح با سایر طرح‌های اجرا شده بهره بردن از حضور کودکان و فعال کردن آنها در اجرای طرح است همچنین این طرح ظرفیت اشتغالزایی خوبی دارد و اثر بخشی آن نیز در گرو تداوم آن است.

همچنین سپهر پورعلی با طرح"ساخت وسایل تزئینی و کاربردی با لاستیک‌های فرسوده" به ارائه ایده خود پرداخت، بر اساس گفته‌های این دانش‌آموز حجم زیاد لاستیک‌های فرسوده یکی از مسائلی است که امروز در دنیا معضلاتی را ایجاد کرده است در حالی که می‌توان از این لاستیک‌ها برای طراحی فضای داخلی و خارجی و نورپردازی در منازل و معابر و ساخت کف پوش‌ها، طراحی مبلمان شهری، تابلوهای تزئینی و نیمکت‌ها استفاده کرد.

به گفته وی ساخت یک مجسمه با گرانول صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به ساخت آن با برنز دارد. جنبه تمایز این طرح تلفیق لاستیک با مواد جدید در طراحی و زیباسازی شهری است.

سومین ایده"دستگاه تحویل بازیافت به کمک دانش آموزان با قابلیت جا به جایی" بود که فاطمه سادات رستگار آن را ارائه کرد و گفت: در کنار مدارس و ادارات جایگاهی برای بازیافت وجود ندارد، طراحی دستگاهی که به اینترنت متصل باشد و حجم بازیافت را ارزیابی کرده و بر اساس آن امتیازاتی به دانش آموزان ارائه دهد که شامل تخفیفات شهریه و هزینه‌های تحصیل شود، می‌تواند به عنوان یک ایده مطرح شود.

به گفته این دانش‌آموز اگر هر یک از ۱۶ میلیون دانش‌آموز ایران موظف شوند در ماه ۱۰ کیلوگرم بازیافت به این دستگاه‌ها تحویل دهند، ۱۰ هزار میلیارد تومان بازیافت در سال تحویل خواهد شد که ۱۰ درصد به بودجه آموزش و پرورش کمک خواهد کرد.

چهارمین ایده توسط فاطمه و مطهره رضایی ارائه شد که عنوان"آموزش کودکان، شکوفایی ایران" بود. در این ایده چهار سطل به شکل همان پسماندی که قرار است در آن انداخته شود، طراحی شده، این سطل‌ها برای شهربازی‌ها و مهدکودک‌ها جای‌گذاری خواهد شد و شهرداری نیز می‌تواند جوایزی برای کودکان تهیه کند تا به انداختن زباله‌های خود در آن تشویق شوند.

ایده دانش‌آموزان به کمک مدیریت خلاق پسماند اصفهان آمد

به گفته داوران در این ایده آموزش و اطلاع رسانی همزمان با تفکیک زباله انجام می‌شود که جامع بودن آن را تأیید می‌کند.

پنجمین ایده با عنوان"کارگاه‌های بازیافت خلاق" توسط آروین زمانی ارائه شد. او مکانیزمی برای استفاده از وسایل بدون استفاده در ساخت وسایل جدید طراحی کرده که با برگزاری ورکشاپ‌هایی این آموزش‌ها به مردم ارائه می‌شود. افراد می‌توانند وسایل بدون استفاده خود را در یک اپلیکیشن انتخاب و برای شرکت در ورکشاپ اقدام کند.

به گفته این دانش‌آموز افراد می‌توانند فیلم‌های خود از دست‌سازه‌هایشان را در این اپلیکیشن آپلود کنند تا خرید و فروش شده و به فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای بازیافت کمک کند.

ارائه ایده‌های مقطع ابتدایی

در ادامه دانش آموزان مقطع ابتدایی به بیان ایده‌های خود پرداختند. امیرعلی پسندیده دانش‌آموز هشت ساله، ایده"قلک پسماند" را ارائه کرد. مدیریت استفاده از پسماند به دلیل افزایش جمعیت امری ضروری است.

به گفته او در مدارس به دانش‌آموزان تفکیک زباله آموزش داده شده و پس از آن قلک‌هایی به آن‌ها داده می‌شود. در ازای پر کردن و تحویل این قلک‌ها، بچه‌ها سکه‌های پسماندی دریافت می‌کنند که سوالاتی بر آن حک شده و در ازای پاسخ‌دهی صحیح به این سوالات نیز دانش‌آموزان نشان سفیر محیط زیست دریافت می‌کنند.

در ادامه امیرعلی خدایی نیز که دانش آموزی هشت ساله است، ایده"ساخت آجر و بلوک از نخاله‌های ساختمانی" را ارائه کرد. او روش ساخت این آجرها را اینگونه تشریح کرد: این آجرها همچون پازل در یکدیگر فرو رفته و نیازی به ملات ندارد.

ایده دانش‌آموزان به کمک مدیریت خلاق پسماند اصفهان آمد

در ادامه عماد حسین خوانساری ایده"سطل زباله هوشمند" را ارائه کرد، در این ایده بر سطل‌های زباله سنسورهایی نصب می‌شود که هرگاه انسانی را در فاصله یک و نیم متری احساس کند توسط یک اسپیکر هشداری ارائه می‌دهد که به او یادآوری کند زباله خود را به طور تفکیک شده در سطل مخصوص بیندازد.

آیسان غفاری دانش‌آموز هفت ساله و امین صفری ایده"پاداش به دانش آموزان دوستدار طبیعت" را ارائه کردند. در این ایده سطل مناسب تفکیک زباله در مدرسه قرار داده شده و دانش آموزانی نیز مأمور بررسی تفکیک زباله خواهند شد، هر دانش‌آموز جعبه‌ای برای نگهداری زباله‌های خود دارد و در ازای ارائه آن به مدرسه جوایزی دریافت می‌کند که منجر به تشویق دانش‌آموزان برای مشارکت در بازیافت و تفکیک زباله می‌شود.

در ادامه ایده"اختصاص پاداش‌های جواب در قبال دریافت بازیافت" توسط یاسمین کشاورز ارائه شد. در این طرح فرد با تحویل بازیافت کدی دریافت می‌کند که با وارد کردن آن در سامانه هوشمند بازیافت گزینه‌هایی برای دریافت جوایز در برابر او قرار می‌گیرد از جمله این پاداش‌ها می‌توان به هدیه اینترنت، تخفیف قبوض و … اشاره کرد. همچنین این پاداش‌ها به کسانی ارائه می‌شود که الگوی مصرفشان کمتر از حد مجاز باشد.

پریا گل محمدی نیز به ارائه ایده"ساخت بازی‌های رومیزی با وسایل بازیافتی"، پرداخت. در این طرح بازی ساخته شده که قیمت آن ۲۰ هزار تومان بوده و می‌تواند منجر به افزایش خلاقیت کودکان شود، این ایده به راحتی با کمک گرفتن از شهرداری و توزیع آن در ایستگاه‌های بازیافت و ارائه فیلم‌های آموزشی عملیاتی شود. همچنین نحوه ساخت این بازی در اینستاگرام ارائه می‌شود که می‌تواند به سایر دانش آموزان نیز در ساخت این بازی‌ها کمک کند.

ایده دانش‌آموزان به کمک مدیریت خلاق پسماند اصفهان آمد

مدیریت شهری به توانمندسازی دانش آموزان توجه کند

«فریده روشن»، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از شرکت کنندگان گفت: در این برنامه‌ها بسیاری از مسائل شهری که شاید رفع آنها در جلسات مدیریت شهری با مشکل مواجه می‌شود با راهکارهای ساده‌ای که دانش‌آموزان ارائه می‌دهند، رفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: اینکه بتوانیم استعداد آینده سازان این شهر را دریابیم و به آنها توجه ویژه داشته باشیم یکی از بزرگترین کارهایی بوده که در شهر انجام شده و ممکن است دیده نشود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری به عنوان یکی از ارکان مهم شهر باید به این مهم توجه کرده و بداند در جهت فرهنگ سازی برای کودکان باید فعالیت کرد تا در آینده شهر بهتری داشته باشیم.

ایده دانش‌آموزان به کمک مدیریت خلاق پسماند اصفهان آمد

به گزارش ایمنا، نهمین رویداد ایده کاپ در اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان پیرو اعلام نیاز سازمان پسماند شهرداری برای کاربست ایده‌های نو به منظور مدیریت خلاق در شهر اصفهان، با همکاری اداره آموزش و پرورش اصفهان از بهمن ماه، برنامه‌ریزی و از اواسط اسفندماه آغاز و اعلام عمومی شد. با اطلاع رسانی گسترده به عمل آمده توسط پژوهش سراهای آموزش و پرورش در مدارس و بین دانش آموزان تعداد دو هزار و ۹۵ ایده توسط دانش آموزان برای این اداره ارسال شده است. از مجموع ایده‌های ارسال شده، ناحیه سه با ۶۳۲ ایده بیشترین تعداد ایده را داشته و پس از آن ناحیه پنج با ۵۰۹ ایده، ناحیه دو با ۳۶۳ ایده، ناحیه یک با ۳۲۳ بوده و نواحی چهار و شش با مجموع ۲۶۸ ایده، کمترین تعداد را داشته‌اند.

کد خبر 492450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.