علت اصلی رکود در بازار خودرو، کاهش قدرت خرید مردم است

یک کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: علت اصلی وجود رکود در این بازار کاهش قدرت خرید بی‌سابقه مردم برای تأمین اتومبیل مورد نیازشان است.

یاور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانه خودروهای ساخت داخل به صورت سه ماهه، اظهار کرد: این تصمیم که از سوی یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی بدون جایگاه کشور اتخاذ شده، جریان افزایش قیمت خودرو در ایران و استمرار آن که منجر به کاهش قدرت خرید مردم در این بازار شده را تا حد زیادی رسمی خواهد کرد و به نفع خودروسازان و به ضرر مردم خواهد بود.

وی افزود: در حقیقت تا پیش از رسمیت یافتن افزایش قیمت کارخانه خودروهای ساخت داخل به صورت سه ماه یک بار، شاهد افزایش مقطعی قیمت خودرو توسط فعالان بازار به صورت غیررسمی بودیم و این مصوبه، افزایش غیرقانونی نرخ خودروهای ساخت شرکت‌های اتومبیل‌سازی داخلی را تا حد زیادی قانونی و رسمی کرده است.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید مردم در بازار خودروهای داخلی، خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان و پژوهشگران بازار خودرو گمان می‌کردند که حاکمیت رکود بر روند معاملات بازار اتومبیل به دلیل بسته بودن نمایشگاه‌ها بر اساس محدودیت‌های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا است.

رضایی افزود: باز شدن نمایشگاه‌های اتومبیل و از سر گرفته شدن معاملات غیررسمی بازار نشان داد که محدودیت‌های کرونایی نقشی در حاکمیت رکود بر بازار خودروی ایران نداشته و علت اصلی وجود رکود در این بازار کاهش قدرت خرید بی‌سابقه مردم برای تأمین اتومبیل مورد نیازشان است.

وی یادآور شد: البته کاهش نرخ ارزهای شاخص همچون دلار در روزهای گذشته نیز تأثیر بسزایی در بروز رکود در بازار خودروهای داخلی داشته و به نظر می‌رسد مردم که قدرت خریدشان در ماه‌های اخیر تا حد زیادی کاهش یافته است منتظر یک جریان کاهشی در بازار اتومبیل‌های داخلی هستند تا بتوانند خودروی مورد نیازشان را خریداری کنند.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو تصریح کرد: این گمان که با پایین آمدن نرخ ارزهای شاخص، قیمت خودروهای ساخت شرکت‌های اتومبیل‌سازی داخلی هم کاهش پیدا می‎‌کند کاملاً غلط است، زیرا افزایش قیمت خودرو به صورت رسمی از سوی شورای رقابت اعلام شده و به همین دلیل کاهش آن نیز باید رسمی و علنی باشد.

کد خبر 492401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.