وضعیت رویت پذیری هلال ماه شوال و زمان عید فطر

عضو ستاد استهلال ماه در اصفهان گفت: مقارنه ماه و خورشید برای هلال ماه شوال سال ۱۴۴۲ هجری قمری حدود ساعت ۱۹:۰۰ روز سه شنبه ۱۱ می ۲۰۲۱ میلادی به وقت بین المللی ساعت ۲۳:۳۰ و شامگاه سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، مصادف با ۲۸ رمضان سال ۱۴۴۲ هجری قمری به وقت رسمی تابستانی ایران روی خواهد داد.

علیرضا بوژمهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دامنه تغییرات پنج پارامتر مهم هلال ماه در پهنه سرزمینی ایران در لحظه غروب خورشید شامگاه چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، اظهار کرد: در این لحظه، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید ۰.۸ درجه در شرقی‌ترین تا ۸.۸ درجه در شمالی‌ترین نقطه ایران و ضخامت بخش میانی هلال نیز از ۰.۱۴ دقیقه قوسی در شرقی‌ترین تا ۰.۱۷ دقیقه قوسی در شمالی‌ترین نقطه ایران است.

وی افزود: فاز ماه نیز از ۰.۵۹ درصد در شرقی‌ترین تا ۰.۷ درصد در شمالی‌ترین نقطه ایران متغیر بوده و ارتفاع ماه از افق نیز از ۶.۲ درجه در شمال شرقی‌ترین تا ۰.۷ درجه در جنوب غربی‌ترین نقطه ایران متغیر است؛ مدت مکث ماه نیز از ۳۶ دقیقه در شرقی‌ترین تا ۴۲ دقیقه در شمالی‌ترین نقطه ایران متفاوت است.

عضو ستاد استهلال ماه اصفهان تصریح کرد: بررسی این مختصات در هشت نقطه شاخص از پهنه سرزمینی ایران (شرقی‌ترین، غربی‌ترین، شمالی‌ترین، جنوبی‌ترین، نقطه مرزی در منتهی‌الیه شمال شرق، نقطه مرزی در منتهی‌الیه جنوب شرق، نقطه مرزی در منتهی‌الیه شمال‌غرب و نقطه مرزی در منتهی الیه جنوب غرب) نشان می‌دهد که هلال ماه شوال در شامگاه چهارشنبه ۲۹ رمضان در تمامی مناطق کشور صرفاً با استفاده از ابزار رصدی (دوربین دوچشمی و تلسکوپ) قابل رؤیت خواهد بود و هرگونه گزارش رؤیت هلال شوال با چشم غیر مسلح در پهنه سرزمینی ایران باطل و مردود است و تحت هیچ شرایطی امکان چنین مشاهده‌ای، حتی برای افرادی که قدرت چشم آنان از حد طبیعی بیشتر باشد وجود نخواهد داشت.

بوژمهرانی تاکید کرد: با حرکت از جنوب غرب به سمت شمال شرق ایران، مختصات حدی هلال ضعیف‌تر شده و برای رؤیت آن به ابزار قوی‌تر نیاز است و از آنجا که تقویم رسمی ایران بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری استخراج می‌شود، پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت مصادف با عید سعید فطر در ایران است.

اهمیت علمی - نجومی رؤیت هلال شوال ۱۴۴۲

وی گفت: علاوه بر اهمیت مذهبی رؤیت هلال شوال آنچه که می‌تواند رصد این هلال را از جنبه‌های علمی و نجومی ارزشمند کند تلاش برای رؤیت هلال با ابزار ضعیف‌تر است.

عضو ستاد استهلال ماه اصفهان اضافه کرد: رصدگران باتجربه کشورمان که شانس برخورداری از آسمان عاری از ابر و غبار نصیبشان می‌شود باید تلاش کنند در مدت زمان کوتاهی مکث این هلال، پس از مشاهده اولیه هلال با ابزار قدرتمند (برای کاهش ریسک عدم رؤیت) از چند ابزار ضعیف‌تر نیز برای رصد استفاده کنند تا ببیند حد قدرت ابزار مورد نیاز برای رصد چنین هلالی کجاست.

بوژمهرانی با اشاره به رصد این هلال خاص و باریک بودن آن، افزود: بهتر است رصدگران یک روز قبل از رصد اصلی، محل غروب خورشید را در رصدگاهی که می‌خواهند در آنجا به رؤیت هلال شوال بپردازند ببینند؛ این کار کمک بسیار زیادی به آنان خواهد کرد تا بتوانند در روز بعد موقعیت هلال را با سرعت بیشتری پیدا کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه رصدگاه فاقد موانع در افق غربی بوده و یا حداکثر یک درجه مانع داشته باشد در غروب روز چهارشنبه و در طلایی‌ترین زمان برای مشاهده هلال (زمانی که خورشید تقریباً" ۵ درجه زیر افق رفته باشد) هلال ماه با اندکی اختلاف در بالای همان جایی قرار دارد که خورشید در آن نقطه غروب کرده است.

بیشتر بخوانید: آیا پنج‌شنبه عید فطر است؟

عضو ستاد استهلال ماه اصفهان تصریح کرد: چنانچه رصدگر از دوربینی استفاده کند که بین ۲.۵ تا ۳ درجه میدان دید داشته باشد، کافی است محل غروب خورشید روی افق را شناسایی کند، دقایقی صبر کرده و به چشمان خود استراحت دهد و در زمان طلایی رصد، محل غروب خورشید را با دوربین نشانه روی کند، اگر هوا صاف و ابزار رصدگر مناسب باشد کافی است کمی سر دوربین را به بالا ببرد تا هلال ماه در میدان دید دوربین او قرار بگیرد.

کد خبر 492336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • سلام IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    3 0
    برا خودت میگی جناب عضو هیئت استهلال تمام جنوب ایران هر سال هلال رو میبینن اونم با چشم غیر مسلح. و هر سال هم اعلام میکنید به هیییییچ عنوان هلال قابل رویت نیست. خستمون کردید.برید دانش خودتونو آپدیت کنید. همه چیز مردمو مسخره گرفتید.
  • روزه دار IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    7 0
    پنجشنبه برای بنده عید است . شک هم ندارم.