چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

کمتر از ۴۰ روز دیگر به انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصت باقی است و تنور فعالیت‌های تبلیغاتی احزاب در حال گرم شدن است و هر روز یک گزینه برای شرکت در این انتخابات رسماً اعلام کاندیداتوری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آغاز روند ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰، گمانه زنی‌ها برای افرادی که در مهلت یک هفته‌ای ثبت نام، وارد وزارت کشور می‌شوند بالا گرفته است؛ البته افرادی نیز پیش از آغاز روند ثبت نام، برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام آمادگی کرده‌اند. در زیر به معرفی برخی چهره‌های شاخص دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب کشور که احتمال ثبت نام آنها در انتخابات ۱۴۰۰ زیاد است پرداخته‌ایم.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه از مطرح‌ترین گزینه‌های اصلاح طلبان برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ است. البته خود ظریف بارها این موضوع را رد کرده و گفته قصد ندارد برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، اما وی از گزینه‌های اصلی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری است؛ همچنین فایل صوتی افشا شده از وی باعث شده عده‌ای با تردید به امکان حضور وی در انتخابات ۱۱۴۰۰ نگاه کنند، اما به هر حال یکی از گزینه‌های احتمالی مهم برای شرکت در انتخابت ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

محسن مهرعلیزاده از چهره‌های اصلاح طلبی است که قبلاً هم سابقه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارد. وی روز گذشته به عنوان کاندیدای حزب راه ملت برای انتخابت ۱۴۰۰ انتخاب کرد. البته این خبر هنوز با واکنش مهرعلیزاده مواجه نشده است.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم یکی از گزینه‌های اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که خیلی هم روی حضور وی حساب کرده‌اند. خود جهانگیری تا به حال در این باره اظهار نظری نکرده است، اما به عنوان یکی از گزینه‌های جبهه اصلاح طلبان ایران برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که احتمال تأیید صلاحیتش توسط شورای نگهبان هم بسیار زیاد است و اصلاح طلبان امیدوارند که بتوانند از وی به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی خود استفاده کنند.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم است که هرچند مورد انتقاد بسیاری از اصلاح طلبان است، اما از دیگر گزینه‌های جدی آنان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ است. وی یک بار در سال ۱۳۹۲ نیز کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری بود که پس از حمایت رئیس دولت اصلاحات از حسن روحانی، در حمایت از وی انصراف داد. عارف و نزدیکان وی تا کنون از تمایلش برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری صحبتی نکرده اند، اما احتمال زیادی می‌رود که در روزهای آخر ثبت نام کاندیداها، در وزارت کشور حضور پیدا کند.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

محسن هاشمی فرزند ارشد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ریاست شورای شهر فعلی تهران و رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران از دیگر چهره‌هایی است که اگرچه خودش رسماً اعلام کاندیداتوری نکرده، اما علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفته که «تا کنون در شورای مرکزی کارگزاران به هیچ وجه صحبتی از کاندیداتوری آقای هاشمی نشده ولی در حزب کارگزاران تنها گزینه‌ای که علاوه بر اجماع گروهی، امکان تأیید صلاحیت را داشته باشد، آقای محسن هاشمی است. اگر شرایط تأیید صلاحیت باشد، ایشان می‌تواند گزینه مطلوبی برای اصلاح‌طلبان باشد.» البته هاشمی به عنوان یکی از ۱۴ کاندیدای نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری نیز هست.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم که سه بار از سوی نمایندگان استیضاح شد و دست‌ آخر برای فرار از استیضاح دوباره، استعفا داد، در مردادماه امسال در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب، با بیان این که هیچ‌کدام از کاندیداهایی که اسمشان برای ریاست‌جمهوری مطرح است چنگی به دل نمی‌زنند، از ایده انتخاباتی خود تحت عنوان «ایده ایران» سخن گفت و اظهار کرد که «با این ایده در ایران، یک گفتمان جدید می‌تواند شکل بگیرد. این ایده عناصر اقتصادی و سیاسی و امنیتی هم دارد. ایده ایران، فراتر از دولت رفاه است. از نظر من ایده ایران ایده‌ای است که بنیان‌های معرفتی دارد و هم تجربه تاریخی در ایجاد نظم اجتماعی اعم از نظم سیاسی و امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی دفاعی….»

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

محسن رهامی عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها که برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده، یکشنبه ۲۹ فروردین در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، با اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ۱۴۰۰، اشاره به تهیه برنامه و کابینه دولت خود، گفت که «اگر نهاد اجماع‌ساز در تعیین گزینه اصلاحات برای انتخابات بخواهد مثل شورای نگهبان عمل کند، با آنها همکاری نمی‌کنم.»

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

سید محمدصادق خرازی سفیر و معاون نماینده‌ دائم ایران در سازمان ملل متحد در گذشته، سفیر اسبق ایران در فرانسه و مشاور ارشد سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری وی هم قرار است در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان چهره اصلاح طلب وارد عرصه انتخابات شود. خرازی تاکنون حرفی در این‌ باره نزده اما یکی از گزینه‌های جدی اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات است.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه از چهره‌های بسیار مطرح جناح اصولگراست که بارها از حضور وی در انتخابات ۱۴۰۰ صحبت شده، اما هیچ گاه با واکنشی از سوی خودش مواجه نشده است. رئیسی که در انتخابات ۱۳۹۶ از رقبای اصلی حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی بود پیش‌تر گفته بود که قصد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را ندارد، اما برخی نزدیکان و اعضای ائتلاف اصولگرایان اعلام کرده‌اند که به طور یقین وی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

سرتیپ حسین دهقان نخستین کسی بود که از ماه‌ها پیش برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد. وی خود را عنصری کاملاً ملی و انقلابی دانست و اعلام کرد که آنچه تا امروز برایش مهم بوده، در اختیار گذاشتن ظرفیت فکری، اجرایی و ذهنی خود برای پیشبرد اهداف و منافع نظام و انقلاب بوده است.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

سردار سرتیپ پاسدار سعید محمد جزو نفراتی بود که قبل از اعلام رسمی توسط خودش، از سمت رسانه‌ها از چهره‌های جدی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی شده بود. وی در ۱۵ مهرماه ۱۳۹۷ به عنوان فرمانده ارشد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپاه پاسداران منصوب شد و اواخر سال ۹۹ هم از سمت خود استعفا کرد و رسماً برای ورود به پاستور آماده شد.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی و نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم و هشتم نیز برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور کرده است. وی روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد و در پاسخ به پرسشی درباره واکنشش نسبت به کناره‌گیری از انتخابات به درخواست شورای وحدت اصولگرایان گفت که «تاکنون در شورای وحدت چنین چیزی از ما خواسته نشده است، البته جایگاه شورای وحدت محترم است اما تصمیم حزب را دنبال خواهیم کرد. البته پس از ثبت‌نام باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان باشیم اما در پایان اگر همه گروه‌ها به اجماع برسند خب چرا که نه، اگر وحدت حاصل شود می‌شود کمک کرد و زمینه حضور با یک کاندیدای واحد را فراهم کرد.»

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

پرویز فتاح وزیر نیرو در دولت نهم که هم‌ اکنون ریاست بنیاد مستضعفان را بر عهده دارد نیز یکی از کاندیداهای جدی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ است. اظهارات وی در برنامه تلویزیونی نگاه یک درباره اموال بنیاد مستضعفان که در اختیار اشخاص و نهادهای مختلفی بود، موجب شد برخی از این صحبت‌های فتاح برداشت انتخاباتی کنند. وی درباره احتمال حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ بعد از این اظهارات گفت: «آیا من این کار را می‌کنم که رئیس‌جمهور شوم؟ کسی که بخواهد وارد این فضا شود از این کارها می‌کند؟ مگر عقلم را از دست داده‌ام که همه را در مقابل خودم قرار دهم؟»

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از اعضای سابق جبهه پایداری است و نائب‌رئیس اول مجلس یازدهم، به‌ عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی نامش در رسانه‌ها مطرح شده است. البته قاضی‌زاده این ادعا را رد کرده و در مورد حضور خود در انتخابات ۱۴۰۰ گفته که «برخی به‌صورت "زودهنگام" به‌دنبال کشاندن فضای سیاسی کشور به عرصه انتخابات هستند که کمکی به حل مشکلات مردم نخواهد کرد. من خدمتگزار مردم به‌عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی هستم و کمک مجلس به‌عنوان نائب‌رئیس، همین»!

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیماست که نام وی از سال ۹۶ به عنوان کاندیداهای احتمالی جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، فعالیت‌های بسیاری در فضای مجازی دارد و هر از گاهی با چهره‌های سیاسی و فرهنگی از جناح‌های مختلف صبحانه کاری می‌خورد که برخی همین فعالیت‌ها را نشانه حضورش در انتخابات می‌دانند. ضرغامی درباره احتمال حضور خود در انتخابات ۱۴۰۰ گفته که «من همیشه سرباز هستم و مثل ورزشی‌هایی که روی نیمکت نشسته است تا هر زمان لازم شد وارد بازی شود، آماده هستم تا کمک کنم. البته ممکن است هیچ وقت لازم هم نشود، اما به هر حال روی نیمکت جمهوری اسلامی هستم و هر زمان احساس کنم که لازم است کمک خواهم کرد.»

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

سعید جلیلی وزیر سابق وزارت خارجه که یک بار شانس خود را در انتخابات ۹۲ امتحان کرده، در سال‌های گذشته در قالب مجموعه‌ای تحت عنوان دولت سایه سعی کرده با سفر به استان‌های مختلف از نزدیک جویای دلایل برخی مشکلات کشور شود. یکی از اعضای دفتر وی درباره احتمال کاندیداتوری جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته که «مبنای ایشان این نیست که از قبل مثل برخی سیاستمداران قوایی تشکیل دهد و اعلام آمدن کند. ایشان نگاهی به عرصه سیاست دارد که ورای این اخبار است و اگر ببیند مثل دور قبل شخصی مثل رئیسی هست به کمک وی می‌آید و اگر هم تکلیف ببیند خودش وارد عرصه خواهد شد. جلیلی از سال ۹۲ فعالیت‌هایی مانند دولت در سایه و کارگروه‌هایی داشتند که به هیچ وجه جنبه انتخاباتی نداشته است و اساساً هیچ‌گاه تا کنون کلمه‌ای درباره انتخابات نگفته‌اند.» البته سعید جلیلی به تازگی فعالیت زیادی در فضای مجازی دارد که شائبه قصد وی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را بیشتر می‌کند.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که پیش از این سه بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده، چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در نشست ستاد جهاد توانمندسازی محرومان، در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره حضور احتمالی‌اش در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت که «حضور در عرصه انتخابات، برای من بی‌شباهت به عرصه انجام تکلیف دینی و میهنی نیست. حرکت‌های انتخاباتی اگر با انگیزه مادی و ریاست‌طلبی باشد یک مهلکه و پرتگاه است. اگر نگرانی من برای محاصره اقتصادی و معیشت مردم پس از جنگ تحمیلی نبود، شاید هیچ گاه کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شدم. نگرانی‌ها بابت معیشت مردم و اوضاع اقتصادی کشور نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه به شدت افزایش پیدا کرده است.» رضایی جمعه ۱۰ اردیبهشت هم در دیدار با جمعی از فعالان فضای مجازی گفت که «من نه برای کسب رأی بلکه بر اساس وظیفه و انتظاری که مردم از سرباز خود دارند به صحنه انتخابات ورود می‌کنم.»

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دوم احمدی‌نژاد، هفتم اردیبهشت ماه در نشستی خبری که در محل مؤسسه شهدای هفتم تیر برگزار شد رسماً اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود. البته وی از مدت‌ها در برخی کانال‌های فضای مجازی، تلویحاً حضور خود در انتخابات ۱۴۰۰ را اعلام کرده بود.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

محمد غرضی از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که وزیر اسبق وزارت ارتباطات بوده و در ۱۷ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ با اعلام خبر کاندیداتوری خود برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت که با شعار «ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه» در انتخابات پیش رو حضور خواهم داشت. البته وی دست به کار فوق‌العاده‌ای هم زد و فهرست تمامی اموال خود را اعلام کرد که از منظر تاریخچه انتخابات، کاری بی نظیر است.

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

قدرت علی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان و نماینده مجلس پنجم شامگاه هفتم اردیبهشت در بیانیه‌ای کاندیداتوری خود را برای انتخابات اعلام کرد و با اشاره به جلسات جبهه مستقلین و اعتدال گرایان با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفته که «محسن هاشمی گفت بنا بر دلایلی نمی‌خواهم کاندیدای ریاست‌جمهوری شوم و عزت‌الله ضرغامی گفت نیاز به کمک هیچ جریانی ندارم، بنابراین سه نامزد جبهه مستقلین و اعتدال گرایان ایران اینجانب، علی مطهری و سردار حسین دهقان خواهیم بود.»

چه کسانی برای انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند؟

کد خبر 492327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.