به گزارش ایمنا، فرهاد یکه یزدان دوست در خصوص شیوه پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاهها اظهار کرد: در نظام آموزشی دنیا اساتید مشاور در مرحله انتخاب دانشجوی دکتری اختیار بیشتری دارند و نتیجه بهتری داشتهاند اما در کشور ما سیستم به این شکل نیست.
وی افزود: بسیار در تمام مراحل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دیده شده است که یک روز امتحان نشان دهنده توانایی فرد نیست و در برخی موارد افراد دارای نمره پایین خوش درخشیده و رتبه افراد دارای نمرههای بالا قابل انتظار نبوده است.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر طوسی ادامه داد: هدفی که دانشگاهها دارند، افزایش کیفیت دانشجویان در مقطع دکتری است و برای حفظ کیفیت دانشجویان، نمونههایی در کشورهای پیشرفته وجود دارد که مطلوب است. ما نیز در آموزش عالی این موارد را لحاظ میکنیم.
یزدان دوست با بیان اینکه نیاز است درصد تأثیر کنکور بر پذیرش دانشجوی دکتری کاهش یابد، تصریح کرد: در مقطع دکتری پذیرش از طریق کنکور مثل هندوانه در بسته است چرا که ما اطلاع دقیقی از وضعیت کیفی و مهارتی دانشجو نداریم.
وی تاکید کرد: در مرحله پذیرش دانشجوی دکتری نیاز است وضعیت دانشجو در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و توانایی استاد و دانشجو به طور کامل بررسی شود. همچنین موضوع و جامعیت رساله او توسط اساتید بررسی و سپس دانشجو جذب شود و درصد تأثیر کنکور بر این انتخاب درصد بسیار کمی باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر خاطرنشان کرد: نیاز است انتخاب دانشجوی دکتری با شناخت کامل و گزینش صحیح در دانشگاهها انجام شود و این موضوع را نمیتوان در گرو یک روز کنکور، پاسخ به چند تست و سوال تشریحی و دخیل بودن شرایط روز کنکور دانست.
یزدان دوست اظهار کرد: نیاز است مساله به صورت کلی بررسی شود و نظام آموزش عالی رویکرد خود را به این سمت ببرد که دانشگاهها و اساتید اختیار بیشتری در گزینش دانشجویان دکتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه آموزش عالی ظرفیتهای بسیار بالایی دارد، اظهار داشت: مطلوب است رویکرد ما در سطح کلان جامعه متقاضی و طالب آموزش عالی به نحو مناسب انتخاب شود و توانایی دانشگاهها را افزایش دهد زیرا منزلت، ظرفیت و پتانسیلهای آموزش عالی بسیار زیاد است.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر یادآور شد: در طول چند سال گذشته کشور ما در زمینه علمی و فناوری پیشرفتهای بسیار زیادی داشته است و رتبههای بسیار خوبی در جهان دارد و نیاز است بستری فراهم شود تا دانشجویان زیادی از کشورهای همسایه مثل افغانستان، تاجیکستان ارمنستان و پاکستان برای آموزش به کشور ما وارد شوند که مستلزم اصلاح برخی ساز و کارها است.
نظر شما