هشدار عضو شورا درباره نابودی منابع طبیعی و هویتی مجاور کوه قائمیه اصفهان

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان از ریاست این شورا و شهردار اصفهان درخواست کرد که قبل از وقوع اتفاقی ناخوشایند در پهنه ۲۶ هکتاری موسوم به کارخانه لوله در مجاورت کوه قائمیه، مانع از تغییر کاربری آن شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی امروز (یکشنبه) در یکصد و هفتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه منابع طبیعی شهرها ثروت‌های بی‌بدیل و غیرقابل جبرانی است که باید به مثابه روح و جان از آنها محافظت شود، اظهار کرد: این منابع برای اصفهان گاهی به صورت رودخانه مثل زاینده رود و گاهی همچون پهنه کوهستانی مثل صفه، قائمیه و نخودی و زمانی مانند پهنه جنگلی و سبز مثل منطقه ناژوان است.

وی با تاکید بر اینکه این پهنه‌ها علاوه بر ابعاد زیست محیطی از نظر ابعاد هویتی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و یقیناً نمی‌توان یکی را به بهانه دیگری نابود کرد، افزود: هشت هکتار کاربری درختکاری و جنگل کاری در شرق و ۱۸ هکتار کاربری پارک طبیعی و کوهستانی در غرب پهنه ۲۶ هکتاری موسوم به کارخانه لوله در مجاورت کوه قائمیه، با مصوبه‌ای در شورای عالی معماری و شهرسازی به کاربری مسکونی تغییر یافته است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ایده پردازان این مصوبه معتقدند که درآمد حاصل از این تغییر کاربری قرار است صرف هزینه تأمین آب شهر اصفهان شود البته این خود مصداق بالارفتن از نردبان باطل برای رسیدن به حق است.

طغیانی تاکید کرد: لازم به ذکر است که در مجاورت این پهنه پارک کوهستانی قائمیه وجود دارد که می‌تواند با تحقق کاربری مصوب طرح تفصیلی یعنی جنگل‌کاری و پارک طبیعی ظرفیت بی‌نظیری را در خود جا دهد اما می‌بینیم این آخرین ظرفیت اکولوژیک شهر به راحتی در تاخت و تاز قرار گرفته است.

وی افزود: احتمالاً در آینده‌ای نه چندان دور خط آسمان این منطقه توسط ساختمان‌های مسکونی مورد هجوم قرار می‌گیرد و مکانی که می‌توانست به عنوان ارزش افزوده شهر باشد در حال تغییر کاربری به مسکونی است و صرفاً برای یک سود کوتاه مدت باید به آن دلخوش بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: چگونه شورای عالی معماری و شهرسازی که مصوبات خود در رابطه با گذر آقا نورالله نجفی را به دلیل اهمیت این بافت تاریخی باطل می‌کند و اینگونه خود را مدافع و نگران بافت‌های تاریخی و هویتی شهر اصفهان می‌داند نسبت به این پهنه اکولوژیک ارزش‌های طبیعی هویتی و حتی تاریخی آن کمتر از بافت‌های تاریخی سنتی نبوده بی‌مهری می‌کند؟

طغیانی به تذکر مشابه خود در سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه شاید متخصصان و مدیران حاضر در شورای عالی شهرسازی اصلاً موقعیت این پهنه را ندیده و بر روی آن اشراف کافی ندارند، از ریاست شورا و شهردار اصفهان درخواست کرد که قبل از وقوع اتفاقی ناخوشایند مانع از تغییر کاربری این پهنه شوند.

کد خبر 492231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.