۴ واکسن در چرخه تزریق قرار گرفته است/ واکسیناسیون با واکسن ایرانی از شهریورماه

مدیراجرایی کارآزمایی بالینی واکسن پاستور با بیان اینکه احتمالاً از شهریور ماه واکسن ایرانی وارد چرخه تزریق می‌شود، گفت: در دنیا ۹ واکسن به عرصه تولید و تزریق رسیده که در اصفهان و کشور نیز چهار واکسن استپوتنیک روسی، سینوفارم چینی، باهارات هندی و استرازنکای کره جنوبی در چرخه تزریق قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی فارسی ظهر امروز _شنبه ۱۸ اردیبهشت_ در نشست خبری آنلاین معاونت بهداشتی استان اصفهان در خصوص واکسن‌های کرونا، اظهار کرد: در استان اصفهان استقبال خوبی از کارآزمایی واکسن کونژوگه شده است، برای ورود واکسن به چرخه تولید باید سه مرحله کارآزمایی طی شود، کارآزمایی واکسن مشترک ایران و کوبا در اصفهان و هفت استان دیگر در حال انجام است و احتمالاً در اصفهان قبل از ایام عید فطر تزریق سه هزار داوطلب ثبت‌نامی واکسن کونژوگه انجام خواهد شد. ثبت‌نام برای این واکسن تصادفی است و ۱۰ درصد از داوطلبان باید بالای ۶۵ سال و سایر افراد زیر ۶۵ سال باشند که از انواع گروه‌های سنی انتخاب می‌شوند.

۴ واکسن در ایران مراحل کارآزمایی را طی کرده است

مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی واکسن پاستور در اصفهان ادامه داد: در دنیا ۹ واکسن به عرصه تولید و تزریق رسیده که در اصفهان و کشور نیز چهار واکسن خارجی شامل استپوتنیک روسی، سینوفارم چینی، باهارات هندی و استرازنکای کره جنوبی فازهای یک، دو و سه را طی کرده و در چرخه تزریق قرار گرفته اند. چهار واکسن تولید داخل نیز در مرحله کارآزمایی قرار دارند که واکسن برکت و کونژوگه فاز سوم کارآزمایی و واکسن سرم‌سازی رازی فاز یک و دو کارآزمایی را طی می‌کنند.

وی در اصفهان خاطرنشان کرد: پیشگیری از تمام بیماری‌ها به وسیله واکسن‌های تولیدی در دنیا بوده و تمام آنها باید سه فاز کارآزمایی را طی کنند و بر روی انسان آزمایش شوند تا میزان اثربخشی واکسن‌ها مشخص شود، افراد شرکت کننده در فاز یک کارآزمایی واکسن‌ها ریسک بزرگی می‌کنند اما فاز دو و سه که برای مشخص کردن میزان اثربخشی واکسن است دیگر خطر آن‌چنانی برای انسان ندارد و نمی‌توان گفت که انسان‌ها برای تهیه واکسن موش آزمایشگاهی می‌شوند و این بحث معنا ندارد.

وی با توضیح اینکه با گذشت بیش از یکسال متوجه شدیم که کرونا دارو ندارد، افزود: تنها راه کنترل این بیماری پیشگیری از ابتلا است و برای رهایی از این بیماری دو راه وجود دارد، ایمنی گله‌ای یکی از راه‌هایی است که منسوخ شده چرا که نیازمند زمان زیادی است و مرگ و میر زیادی هم دارد و اما راه دوم تزریق واکسن است برای ایجاد ایمنی در یک جامعه باید ۷۵ درصد از آنها واکسینه شوند به این معنا که در کشور باید ۶۰ میلیون نفر واکسن بزنند تا بیماری کنترل شود.

افراد نباید برای تزریق واکسن تعلل کنند

فارسی با تأکید بر اینکه تمام واکسن‌های تولید شده مؤثر هستند، تصریح کرد: ایمنی‌زایی واکسن‌های موجود برای انسان محرز شده و افراد نباید برای تزریق واکسن تعلل کنند. تمام واکسن‌ها از ابتلای شدید و مرگ و میر بر اثر کرونا پیشگیری می‌کنند، بنابراین باید بدانیم اولین واکسن بهترین واکسن است و همه واکسن‌ها در این زمینه مؤثر هستند.

وی اضافه کرد: در چهار واکسنی که در کشور تزریق می‌شود تقریباً یک ویروس وارد بدن می‌شود و ایجاد ایمنی می‌کند اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم در واکسن استپوتنیک وی و آسترازنکا ویروس کرونا تزریق نمی‌شود و یک آدنا ویروس غیرفعال شده است که داخل آدنا ویروس، ژنوم پروتئین اسپایک را قرار داده‌اند و آن را تزریق می‌کنند، آدنا ویروس که یک ویروس تنفسی است وارد دستگاه تنفسی می‌شود و سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و ژن اسپایک را به جای ژن خود وارد بدن کرده و علیه کرونا ویروس ایمنی ایجاد می‌کند و اما در واکسن‌های سینوفارم و باهارات همه ژنوم‌های ویروس کرونا به جز تولید کننده اسپایک از بین برده شده و بعد از تزریق وارد بدن تحریک ایمنی می‌کند و ایمنی علیه پروتئین اسپایک که همان ایمنی علیه ویروس کرونا است در بدن ایجاد می‌شود.

واکسن کونژوگه تکنولوژی متفاوتی دارد

مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی واکسن پاستور در اصفهان در خصوص واکسن کونژوگه افزود: این واکسن تکنولوژی متفاوتی دارد و پروتئین اسپایک به توکسین کزاز کونژگه متصل شده و تزریق می‌شود، این تکنولوژی یک تکنولوژی جدید است و بعد از پایان مرحله سوم کارآزمایی این واکسن در هر ماه حدود هفت یا هشت میلیون واکسن تولید خواهد شد که سبب سرعت بخشیدن به انجام واکسیناسیون عمومی در کشور خواهد شد.

وی در خصوص عوارض تزریق واکسن اظهار کرد: بعد از تزریق واکسن ممکن است عوارضی مانند قرمزی، سفتی و درد در محل تزریق همچنین عوارضی شبیه سرماخوردگی، بدن درد، درد عضلانی، تهوع، تب، لرز و خستگی بروز کند تمام عوارض گفته شده در اکثر افراد خفیف است و برای کاهش درد و تب می‌توان از استامینوفن استفاده کرد از سایر مسکن‌ها نباید برای کاهش درد واکسن استفاده شود چرا که ممکن است تا حدودی اثر واکسن را تحت تأثیر قرار دهد.

فارسی با بیان اینکه برخی عوارض دیگر مانند استفراغ و اسهال ممکن است در افرادی که واکسن را تزریق کرده‌اند مشاهده شود، گفت: واکسن‌ها تقریباً شبیه هم هستند و در افراد مختلف عوارض متفاوتی ایجاد می‌شود که این عوارض از چند ساعت بعد تا یک هفته بعد از تزریق رخ می‌دهد اگر عوارض واکسن شدید بود افراد به پزشک مراجعه کنند و یا با سامانه ۳۱۱۳ تماس بگیرند.

عوارض واکسن آسترازنکا بسیار نادر است

وی با اشاره به اینکه یکی از عوارض ناشایع واکسن آسترازنکا ایجاد لخته خون است، تصریح کرد: بروز این عارضه در تزریق این واکسن بسیار نادر است همانطور که در واکسن فلج اطفال نیز یک نفر ممکن است فلج شود در این واکسن نیز از هر یک میلیون نفر ممکن است در چهار نفر ایجاد لخته خون کند که از آن چهار نفر ممکن است یک نفر بمیرد اما نمی‌توان از فواید واکسن‌ها به دلیل عوارض نادر آنها چشم‌پوشی کرد چرا که در جهان میلیون‌ها انسان بر اثر ابتلاء به کرونا در حال مرگ هستند و اگر بخواهیم صرفاً به دلیل عوارض بسیار نادر از تزریق واکسن خودداری کنیم نمی‌توانیم بیماری را کنترل کنیم.

کارشناس مسئول مراقبت بیماری کرونا معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص جدول زمانبندی تزریق واکسن، افزود: احتمالاً از شهریور ماه واکسن ایرانی وارد چرخه تزریق می‌شود چرا که واکسن‌های خارجی به تعداد محدود به دست ما می‌رسد و قطعاً باید به تولید داخل برسیم تا بتوانیم واکسیناسیون عمومی را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: به محض تزریق واکسن سیستم ایمنی تحریک می‌شود و سه هفته بعد به تدریج ایمنی نسبی ایجاد می‌شود و دو هفته بعد از تزریق دوز دوم ایمنی نسبت به ویروس کرونا در افراد ایجاد خواهد شد، ماندگاری ایمنی واکسن‌ها هنوز مشخص نیست البته برخی گفته‌اند واکسن‌ها تا شش ماه ایمنی می‌دهند، هنوز نظر دادن در این زمینه و همچنین تزریق دوز یادآور بعد از شش ماه زود است و این موارد در آینده مشخص می‌شود.

وی افزود: دو هفته بعد از تزریق دوز دوم واکسن، ایمنی خوبی در بدن ایجاد می‌شود البته ایمنی هیچ واکسنی صددرصد نیست بنابراین جلوی بروز بیماری را به طور صددرصدی نمی‌گیرد و ممکن است برخی افراد بعد از تزریق نیز به بیماری کرونا مبتلا شوند و ناقل این بیماری باشند پس لازم است بعد از تزریق واکسن همچنان پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زدن رعایت شود.

واکسن آسترازنکا تنها واکسنی که امکان تزریق به زنان باردار دارد

فارسی گفت: ممکن است واکسن‌های موجود در برابر جهش‌های جدید مؤثر نباشند و در کشور نیز تنها حدود ۱.۲ درصد واکسینه شده‌اند و تا ۷۵ درصد هنوز راه زیادی در پیش داریم بنابراین لازم است پروتکل‌ها رعایت شود و افراد در هر صورت ماسک را استفاده کنند البته اگر فردی در جمعی باشد که همه واکسن زده‌اند نیازی به زدن ماسک ندارد.

وی در خصوص واکسیناسیون مادران باردار و کودکان تصریح کرد: هنوز اجازه تزریق واکسن به مادران باردار و کودکان داده نشده است البته مطالعات در این زمینه شروع شده است و دلیل اینکه چرا هنوز مادران باردار و کودکان نمی‌توانند از واکسن استفاده کنند این است که تمام واکسن‌ها مجوز تولید اورژانسی گرفته‌اند و بر روی این دو گروه مطالعات تکمیلی انجام نشده است، تنها واکسنی که مجوز گرفته و در شرایط خاص می‌توان به زنان باردار تزریق شود واکسن آسترازنکا است.

مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی واکسن پاستور در اصفهان با تأکید بر اینکه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند نمی‌توانند واکسن بزنند، اضافه کرد: افرادی که علائم حاد هر بیماری از جمله کرونا، MS و غیره را دارند نباید واکسن بزنند و بعد از رفع علائم حاد می‌توانند واکسن را تزریق کنند، افراد مبتلا به کرونا نیز بعد از رفع علائم و اتمام زمان قرنطینه می‌توانند واکسن بزنند اطرافیان افراد مبتلا به کرونا هم باید از ابتلای خود به کرونا مطمئن شوند و اگر تست کرونای آنها منفی بود واکسن را تزریق کنند همچنین افرادی که در تزریق دوز اول واکسن دچار آنافلاکسی می‌شوند نباید دوز دوم را بزنند اما سایر افراد مشکل خاصی برای تزریق دوز دوم ندارند.

کد خبر 491965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.